
Här kommer lite bilder om dels, det enda exemplaret av Metropolerna som
inte levererades till Stockholm,
utan denna brun/röda närmast, såldes till Jönköping, men här tillfälligt utlånad till Stockholm.
Jämför med den röda SS-Metropolen till vänster - lika men ändå olika i karaktär genom färgsättningen

Men först på svensk mark var förstås denna amerikanska MACK, som i slutet av 1940-talet togs in för att testas i trafiken av SS-Stockholms Spårvägar – drog givetvis blickarna till sig, den var lackerad i grönt och silver – men efter avslutade tester, plockades den senare isär i alla sina beståndsdelar för att studeras – och kopieras av Scania-Vabis i 199 exemplar - och den historien vet vi slutet på - trots att bussarna ännu var fullt dugliga, blev de för dyra att byggas om till högertrafikens införande den 3 september 1967.
Idag har vi endast 3 exemplar bevarade; dels hos Scania-muséet i Södertälje
men även Svenska Spårvägssällskapet(SSS) har en Metropol och slutligen det för några år sedan renoverade exemplaret vid Spårvägsmuséet i Stockholm.
Men den MACK, som en gång plockdes isär lär finnas kvar hos Scania…. eller var det bara en önskedröm hos någon…..
Hoppas på mer inf. om detta…..
/LYR
