GDG 1754-73

Startat av 1896, 17 juni 2013, 11:05:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

I Bussnytt nr 2B -94 finns en lista där Arvika karosserade Säffle tillverkade -62-67 listas, varav dom flesta är GDG levererade, just 1754-73 har enligt listan endast 35 sittplatser. Jag utgår ifrån att detta är Stadsbuss versionen, med en massa ledstänger i, för att ta stående passagerare. Vore intressant att veta hur dessa var stationerade som nya, eftersom det ger en liten fingervisning om hur omfattande statstrafik GDG hade i "sina" städer, -70-71 kom ju ytterligare 20 st Scania stadsbussar, så efter det var kanske inte stationeringen av ovannämda bussar så nogrann längre.

Så här var bussarna stationerade -83, i den äldsta fordonslista jag har:

1754  Saknas
1755  Hedemora
1756  Ludvika
1757  Malung - Vansbro
1758  Falun
1759  Leksand
1760  Falun
1761  Leksand
1762  Malung - Vansbro
1763  Malung - Vansbro
1764  Borlänge - Sotlunken
1765  Leksand
1766  Leksand - Finns bevarad som husbuss
1767  Sandviken
1768  Vänersborg
1769  Sandviken
1770  Alingsås 53,4
1771  Malung - Vansbro
1772  Hedemora
1773  Alingsås 57,6


Lägg märke till att i denna lista har orter som inte har någon stadstrafik flest bussar av modellen, Leksand 4 st och Malung - Vansbro 4 st.

Frågan gällde alltså hur dessa var stationerade som nya  -67 ?  ???

Ulf Fernestad

Har letat fram lite uppgifter om deras garage eller förvaringsplats, anm: 1754 blev avf.-77, 1770 - 73 hade S nr. i början av karriären. 
31/12-69           31/12-70
1754 Korsnäs            Falun   
1755 Borlänge           Hedemora
1756       "                  Ludvika
1757       "                  Borlänge
1758 Korsnäs            Falun
1759 Ludvika             Ludvika
1760 Borlänge           Borlänge
1761 Ludvika             Ludvika
1762      "                        "
1763 Korsnäs                  "
1764 Borlänge           Borlänge
1765 Bomsarvet        Bomsarvet
1766         "                        "
1767 Sandviken         Sandviken
1768         "                        "
1769         "                        "
1770 Falun                 Avesta   
1771 Avesta                    "
1772     "                         "
1773     "                         "

7 st. av dessa BF:arna blev senare ombyggda till 42+12pl ( två till 42+25/26pl) vad jag kan se

1896

Toppen Ulf, jätte tack, endast 4 st i Falun, det får nog betecknas som få, och Bomsarvs depån är ju lätt att glömma bort att den ens har existerat nu, då linjen knappt finns kvar.  :)

bilomnibussen

Säkert har du koll på var bussarna hamnade sedan men jag skriver ändå det jag minns:
1757 var Hugo Edvinssons personliga skolbuss i Djurås. Hade vissa extragrejer som Hugo installerat tex en knapp att stänga av ringledningen med. På sju år hade elever skadat två sittdynor och de eleverna fick Hugo tag i och föräldrarna fick betala. Nyttigt.
1760 vet jag att jag körde i Borlänge.
1764 gick ju i Domnarvet och saknade säten, hade i stället en stång i taket att hålla sig i.
1766 körde jag också i Borlänge där den troligen var stationerad. En gång fick jag den när den var precis nylackerad och jag tänkte på vilken idiot som skulle skrapa den där efter sidorna. En timma senare hade jag kört ihop med en bonde med traktorsläp på en smal bygata neråt Gustafshållet. Släpets hjul tog i framhörnet och hakade loss det och ett svart "däck" avtecknade sig på frontpartiets sida. Extraljuset hängde ner i kablarna och bonden sa: Det där, det var väl förut. Sedan kommenterade han varför han svängt tvärt ut i vägen efter att ha kört så fint längs vägkanten: Jo, ja satt å titta på en hara uta på åkern.
De flesta av de här små bussarna utan skuff gick på mindre linjer som var kombinerade skolskjuts- och vanliga linjer. T ex linje 17 Borlänge-Spraxkya-Alderbäcken-Borlänge. Likaså runt Leksand.
1756 gick som stadsbuss i Ludvika, ett slags reserv till CR-arna. Ofta på linje 2 till Notgården och 3 till Gräsberg som kördes i kombination. Vi kallade den Stridsvagnen.

1896

Tack för info Jan, har hört talas om någon som lyckats göra en handbromsvändning på garageplanen i Ludvika med en BF:are, där är ju väldigt trångt, så det måste ha varit precisionskörning.  ;D

S Svensson

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juni 2013, 11:05:49 AM
I Bussnytt nr 2B -94 finns en lista där Arvika karosserade Säffle tillverkade -62-67 listas,

Så här var bussarna stationerade -83, i den äldsta fordonslista jag har:

1754  Saknas
1755  Hedemora
1756  Ludvika
1757  Malung - Vansbro
1758  Falun
1759  Leksand
1760  Falun
1761  Leksand
1762  Malung - Vansbro
1763  Malung - Vansbro
1764  Borlänge - Sotlunken
1765  Leksand
1766  Leksand - Finns bevarad som husbuss
1767  Sandviken
1768  Vänersborg1769  Sandviken
1770  Alingsås 53,4
1771  Malung - Vansbro
1772  Hedemora
1773  Alingsås 57,6


Lägg märke till att i denna lista har orter som inte har någon stadstrafik flest bussar av modellen, Leksand 4 st och Malung - Vansbro 4 st.

Frågan gällde alltså hur dessa var stationerade som nya  -67 ?  ???

Jag åkte med en sådan buss,troligen vad jag kommer ihåg,1768. Den gick på linjen som GDG tagit över från SJ en gång i tiden Öxnered-Vänersborg.1768 var nog något kortare än de original Säfflebyggda.
Just denna tur,cirka 1980, gick i samtrafik med VL så den gick till sjukhuset i Restad och linjenummer tror jag är 62.
Jag minns att flickan som körde var duktig. Det fanns ingen automatlåda på den tiden och bussen fick växlas hela tiden. Bussen var kvar tills 1282 kom i trafik ca 1982. Denna hade också minskat antal sittplatser med 2+1 inredning emellan dörrarna. 1282 slutade sedan gå i Vänersborg på linje 62 och flyttades till Kungälv. Ev senare till Vänersborg som linjevagn(nu 2+2 inredning) och senare till Skene och därefter Vänersborg och avställd och såld. 

j-a

1757 har aldrig varit placerad i Malung/Vansbro,möjligen något tillfälligt lån.

1896

Citat från: j-a skrivet 02 juli 2013, 00:31:13 AM
1757 har aldrig varit placerad i Malung/Vansbro,möjligen något tillfälligt lån.

I fordonslistan -83 står den placerad i Malungs kalkylen, kan den ha stått där om den gick som skolbuss i Djurås ?  ???

j-a

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 juli 2013, 08:52:58 AM
I fordonslistan -83 står den placerad i Malungs kalkylen, kan den ha stått där om den gick som skolbuss i Djurås ?  ???
Det var konstigt ???Nja det tror jag inte,Djurås tillhörde väl Borlängegaraget

Ulf Fernestad

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 juli 2013, 08:52:58 AM
I fordonslistan -83 står den placerad i Malungs kalkylen, kan den ha stått där om den gick som skolbuss i Djurås ?  ???
Det är inte så att det är en felskrivning utav kalkylnr. att 32.7 har blivit 37.2

Wetjo

Citat från: j-a skrivet 03 juli 2013, 22:39:21 PM
Det var konstigt ???Nja det tror jag inte,Djurås tillhörde väl Borlängegaraget

Vet inte hur det såg ut på den gamla goda tiden, men Djurås har tillhört "Malungspaketet"  de senaste två upphandlingarna.

bilomnibussen

Djurås hörde alldeles säkert till Borlänge. Ibland fick man Hugos buss på någon linje runt Borlänge sedan den varit inne på service eller rep. Då hittade man inte ringledningsknappen som satt undertill på el-lådan till vänster om föraren. Man noterade också att Hugo hade med sig sandhink i bussen vintertid. Fanns nog andra finesser också men kommer inte ihåg dem.
Mvh Jan G

1896

Vad ersatte och när ersattes 1757 i Djurås ? Bomark fick ju 1680 i mitten på -80 talet, men det borde väl ha varit någon buss däremellan, ett gammalt hembygge kanske ?  ???

j-a

Citat från: Kung Vasa skrivet 04 juli 2013, 08:46:17 AM
Vad ersatte och när ersattes 1757 i Djurås ? Bomark fick ju 1680 i mitten på -80 talet, men det borde väl ha varit någon buss däremellan, ett gammalt hembygge kanske ?  ???
Har för mig att 1272 hade gått där när den  kom till Malung