Cykelsäkra cirkulationsplatser?

Startat av Nico, 09 juni 2013, 13:11:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 04 augusti 2013, 17:07:24 PM
Felet är att lagstiftningen i 60 år har sagt att cyklisten är en fordonsförare, medan trafikplaneringen har behandlat cyklisten som en fotgängare. Visst skulle det kunna vara önskvärt att separera cykeltrafiken från alla andra trafikslag, men i valet mellan att separera den från fotgängarna och separera den från biltrafiken borde det sistnämnda vara självklart.

I Gävle och några andra städer där cyklister har för vana att cykla på trottoarerna känner jag mig väldigt osäker när jag är ute och går. Som jag ser det är det cyklisten som löper störst fara att skadas om den kör ute bland bilarna (vilket han eller hon skall göra om lagen följs och cykelbana saknas) men om cyklisten kör på trottoaren är det den helt oskyldiga fotgängaren. Vilket är rimligast?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2013, 21:30:21 PM
I Gävle och några andra städer där cyklister har för vana att cykla på trottoarerna känner jag mig väldigt osäker när jag är ute och går. Som jag ser det är det cyklisten som löper störst fara att skadas om den kör ute bland bilarna (vilket han eller hon skall göra om lagen följs och cykelbana saknas) men om cyklisten kör på trottoaren är det den helt oskyldiga fotgängaren. Vilket är rimligast?

Gävle är ett bra exempel på en stad där trafikplaneringen lärt generationer av cyklister att de egentligen är ett slags fotgängare.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 04 augusti 2013, 22:05:33 PM
Gävle är ett bra exempel på en stad där trafikplaneringen lärt generationer av cyklister att de egentligen är ett slags fotgängare.

Gäller egna lagar för Gävle? I mitt tycke är det fullkomligt livsfarligt för fotgängare att bryta mot lagen som cyklisterna i Gävle gör.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2013, 22:39:53 PM
Gäller egna lagar för Gävle? I mitt tycke är det fullkomligt livsfarligt för fotgängare att bryta mot lagen som cyklisterna i Gävle gör.

Nej, men som jag skrev tidigare så har cyklister i 60 års tid behandlats som fotgängare av trafikplaneringen. Gäller inte bara Gävle, gäller alla städer i Sverige (möjligen med undantag för Lund). Om cyklisterna behandlas som fotgängare av trafikplaneringen så kommer de att bete sig som fotgängare. Om cyklisterna behandlas som fordonsförare så kommer de att bete sig som fordonsförare.

Ursäkta mig! Jag ser att jag gjorde en fatal felskrivning några inlägg tidigare! Ska givetvis vara:
"men i valet mellan att separera den från fotgängarna och separera den från biltrafiken borde det förstnämnda vara självklart."

JDS

Citat från: Anders Noren skrivet 04 augusti 2013, 22:51:16 PM
Nej, men som jag skrev tidigare så har cyklister i 60 års tid behandlats som fotgängare av trafikplaneringen. Gäller inte bara Gävle, gäller alla städer i Sverige (möjligen med undantag för Lund). Om cyklisterna behandlas som fotgängare av trafikplaneringen så kommer de att bete sig som fotgängare. Om cyklisterna behandlas som fordonsförare så kommer de att bete sig som fordonsförare.

Det är väl inget att eftersträva. Fordonsförare beter sig ju så illa att man numera ofta bygger omfattande konstruktioner av betong och stål för att de överhuvudtaget ska hålla sig kvar på vägen.

Ett verksamt sätt att hålla cyklisterna borta från gångbanorna lär annars vara att sanda ordentligt med vasst kross och låta bli att ta upp det på våren ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 04 augusti 2013, 22:51:16 PM
Nej, men som jag skrev tidigare så har cyklister i 60 års tid behandlats som fotgängare av trafikplaneringen. Gäller inte bara Gävle, gäller alla städer i Sverige (möjligen med undantag för Lund). Om cyklisterna behandlas som fotgängare av trafikplaneringen så kommer de att bete sig som fotgängare. Om cyklisterna behandlas som fordonsförare så kommer de att bete sig som fordonsförare.

Ursäkta mig! Jag ser att jag gjorde en fatal felskrivning några inlägg tidigare! Ska givetvis vara:
"men i valet mellan att separera den från fotgängarna och separera den från biltrafiken borde det förstnämnda vara självklart."

Och då till frågan: med vilken rätt tar sig cyklisterna i Gävle och några andra städer (men långt ifrån de flesta) rätten att bryta mot lagen.

Även jag uttryckte mig oklart i mitt inlägg: det är alltså cyklisterna som bryter mot lagen och inte fotgängarna. Det jag skrev gick att läsa på båda sätten.

I sak är vi överens om att det måste planeras bättre för cyklister i våra städer och då också tas hänsyn till övriga som rör sig på gatan. Vid Borås Resecentrum övre plan finns t ex en cykelbana som går en meter från där man stiger av bussen vid hållplatsen. Om man inte är uppmärksam på att det kan komma cyklister - dessutom i båda riktningarna - kan man mycket väl bli påkörd. För cyklisterna tar mer sällan sitt ansvar för att undvika olyckor.

Sedan skall vi inte nämna exemplaret i skånska Sjöbo i onsdags, som först körde om mig på insidan i en rondell och sedan svängde ut till vänster precis framför bilen. Det var min rutin som bilförare som räddade honom eftersom jag intuitivt kände att något var fel i cyklistens beteende.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 augusti 2013, 09:07:21 AM
Och då till frågan: med vilken rätt tar sig cyklisterna i Gävle och några andra städer (men långt ifrån de flesta) rätten att bryta mot lagen.

Ur cyklisternas perspektiv är frågan konstig, eftersom samhället har lärt dem att de är fotgängare. Vad lagstiftningen säger blir ganska irrelevant när den byggda miljön så tydligt visar att cyklisten inte är en fordonsförare. Det var ju inte för inte som regeringens utredare i höstas skrev att cykeltrafik måste börja betraktas som ett eget trafikslag (och inte som en del av den märkliga hybriden "gång- och cykeltrafik"). I många städer är det t.ex. helt omöjligt att se skillnad på trottoarer (där man inte får cykla) och cykelbanor (som kan se ut exakt som trottoarer), vilket ur trafikplaneringens perspektiv har varit helt i sin ordning eftersom man planerat för "trafik" (läs: biltrafik) resp. "gång- och cykeltrafik". Det viktiga har varit att skilja gående och cyklister från biltrafiken.

Om trafikplaneringen behandlar cyklisterna som fotgängare så beter de sig som fotgängare. Om de behandlas som fordonsförare så beter de sig som fordonsförare.

JDS

Citat från: Anders Noren skrivet 05 augusti 2013, 10:52:53 AM
Om trafikplaneringen behandlar cyklisterna som fotgängare så beter de sig som fotgängare. Om de behandlas som fordonsförare så beter de sig som fordonsförare.

Det är väl inget att eftersträva. Fordonsförare beter sig ju så illa att man numera ofta bygger omfattande konstruktioner av betong och stål för att de överhuvudtaget ska hålla sig kvar på vägen.

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 05 augusti 2013, 22:43:14 PM
Det är väl inget att eftersträva. Fordonsförare beter sig ju så illa att man numera ofta bygger omfattande konstruktioner av betong och stål för att de överhuvudtaget ska hålla sig kvar på vägen.

Ja, hur man än vänder sig har man rumpan bak...

Taunusch

Citat från: JDS skrivet 05 augusti 2013, 00:20:18 AM
Ett verksamt sätt att hålla cyklisterna borta från gångbanorna lär annars vara att sanda ordentligt med vasst kross och låta bli att ta upp det på våren ;D

Frågan är också hur man ska hålla bilarna borta från gångbanorna? Är det småspik som gäller då? ;)

Det sitter i ryggmärgen hos alldeles för många bilförare att svänga upp två hjul på gångbanan. Förmodligen av ren obetänksamhet i många fall. Tyvärr leder ju inte den moderna trafikplaneringen och utformningen av nya gator till att problematiken minskar - snarare tvärtom med obefintlig nivåskillnad mellan körbana och gångbana.

JDS

Citat från: Taunusch skrivet 06 augusti 2013, 22:49:54 PM
Frågan är också hur man ska hålla bilarna borta från gångbanorna? Är det småspik som gäller då? ;)

Det sitter i ryggmärgen hos alldeles för många bilförare att svänga upp två hjul på gångbanan. Förmodligen av ren obetänksamhet i många fall. Tyvärr leder ju inte den moderna trafikplaneringen och utformningen av nya gator till att problematiken minskar - snarare tvärtom med obefintlig nivåskillnad mellan körbana och gångbana.

Ja men det är väl bilförarna som har störst rätt till gatan? Särskilt de som vill komma fram fort. Kolla på motorvägen där folk praktiskt taget kör med bakhjulet över motorhuven på bilen de just körde om för att släppa förbi bakomvarande bilar, som om de verkligen trodde att de skulle bli påkörda bakifrån om de dröjde tre sekunder extra med att byta tillbaka. De risker som de i stället orsakar för sig själva och den laglydige omkörde tänker de däremot inte alls på. Puh, jag klarade ännu en omkörning, tänker de... Ungefär likadant är det med felparkering, man gör sitt bästa för att inte hindra andra bilar, men GC-folket får ta sig fram bäst de kan.

Taunusch

Citat från: JDS skrivet 06 augusti 2013, 23:38:10 PM
De risker som de i stället orsakar för sig själva och den laglydige omkörde tänker de däremot inte alls på. Puh, jag klarade ännu en omkörning, tänker de... Ungefär likadant är det med felparkering, man gör sitt bästa för att inte hindra andra bilar, men GC-folket får ta sig fram bäst de kan.

Just där kommer ju det ogenomtänkta in. Många gånger kan ändå inte två bilar mötas på återstående delen av körbanan och då finns ingen vinnare - bara förlorare: GC-folket....

BSB101

Citat från: Taunusch skrivet 07 augusti 2013, 06:37:31 AM
Just där kommer ju det ogenomtänkta in. Många gånger kan ändå inte två bilar mötas på återstående delen av körbanan och då finns ingen vinnare - bara förlorare: GC-folket....

Ja, men det betyder bara att bilisten varit ouppmärksam och inte ställt en tillräckligt stor del av bilen på GC-banan. Om bilisten ställt hela bilen på GC-banan hade bilvägen varit framkomlig och bra. Med andra ord ett rent misstag från bilistens sida.  :D


Anders Noren

Citat från: Taunusch skrivet 06 augusti 2013, 22:49:54 PM
Frågan är också hur man ska hålla bilarna borta från gångbanorna? Är det småspik som gäller då? ;)

Det sitter i ryggmärgen hos alldeles för många bilförare att svänga upp två hjul på gångbanan. Förmodligen av ren obetänksamhet i många fall. Tyvärr leder ju inte den moderna trafikplaneringen och utformningen av nya gator till att problematiken minskar - snarare tvärtom med obefintlig nivåskillnad mellan körbana och gångbana.

Du menar att det sitter i ryggmärgen hos alldeles för många bilförare att parkera där det är parkeringsförbud? Svårt att göra något åt sådana attityder.

Nico

Nja, bilisterna är knappast det största problemet (apropå detta med attityder) då det faktiskt sker övervakning av dem och i hög utsträckning tillgrips någon form av sanktion när de gör fel. Motsvarande övervakning och insats görs (jämförelsevis) däremot i väldigt ringa omfattning av cyklister.

Man kan sedan vara hur mycket cykelkramare man vill, men personligen vidhåller jag fortfarande att cyklisterna är det värsta trafikslaget då det i stor utsträckning präglas av nonchalant attityd, höga farter samt en känsla av att man får göra som man vill då det är politiskt inne numera att cyklister i alla lägen ska framhållas. Att vara cyklist i dagens läge verkar innebära att man är immun mot lagar och regler.

Som förare av motorfordon är jag dock måttligt förtjust i alla cyklister, som alltså ofta kommer i hög fart, inte har en aning om vad 'döda-vinkeln' är för något, de cyklar mot rött, mot enkelriktat, sneddar ogenererat över både körbana och trottoar som det passar och bryr sig noll... Hade inte gravitationen satt stopp hade jag gett mig f-n på att de hade försökt att cykla upp för husväggarna också...

Nej, för att få ordning och göra det säkrare så krävs inte cykelsäkra passager i sig utan ett allmänt smidigare system som låter alla samspela. Samtidigt så är det viktigt att det finns en kontroll- och sanktionsfunktion som innebär att även cyklister tvingas följa de lagar och regler som faktiskt finns. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman