Vänta bara tills Borås också drabbas av kaos i trafiken på grund av ny entrepenör. Så länge som LOU/LUF existerar kommer bussbolag skötta av politiker att vara den enda tillåtna lösningen för att med säkerhet kunna undvika kaos.
Vi har varit med om flera operatörsbyten fram och tillbaka mellan kommunalt ägda och privat ägda bolag i Borås under de senaste 20 åren eller något sådant. I de allra flesta fall har det gått väldigt bra. Så det är lite svårt att se rent generella problem, åtminstone just här.
Däremot verkar det lite som att stadstrafiken i Borås ibland sköts på ett något märkligt sätt. Jag vet att det är politiskt explosivt att skriva så här och jag kommer säkert att få reaktioner från olika håll, men ändå: Det verkar finnas en del informell planering mellan Borås stads trafikplanering och operatören Borås Lokaltrafik vad gäller Borås stadstrafik.
Inget konstigt med det kanske, liknande kan finnas på många håll. Men problemet är att genvägarna man tar i besluten där inne i stadshuset i Borås har medfört att den formella vägen via Västtrafik (och tidigare Älvsborgstrafiken) ibland glömts bort lite väl länge och skötts med minsta möjliga ansträngning. Ungefär som att man inte förstått hur viktigt det är att de som ska publicera tidtabeller ges möjlighet att förstå logiken bakom trafiken. Det får bland annat till följd att även om trafiken blir bra planerad ur Borås stads perspektiv missar man den regionala översynen och nödvändiga samarbeten när det ska tas fram tidtabeller m m. Linje 2/4 i Borås är ett aktuellt sorgligt exempel på hur konstigt detta kan bli. Bra planerat i grunden, men eftersom kommunikationen helt enkelt inte fungerar alls mellan de som planerat trafiken och operatören å ena sidan och Västtrafiks tidtabellsplanering å den andra, blir det ändå väldigt svårt för resenärerna att med hjälp av en tidtabell eller reseplanerare att förstå hur det fungerar.
Dock vill jag kanske inte påstå att detta varit något jättestort problem totalt sett, men det har orsakat en del irritation och lett till onödigt krångliga tidtabeller, svårtillrättade felaktigheter och viss frustration. Både jag och Staffan och säkert några andra minns nog den sorgliga tidtabellen för linje 4 Almenäs/Getängen i slutet av 90-talet som fick en lång tradition av fel i tidtabellen som aldrig rättades till. Då verkade det också varit ganska mycket direktvägar mellan staden och BL och Älvsborgstrafiken verkade mest oförstående till hur det fungerade över huvud taget. Men som sagt, totalt sett vill jag nog inte att detta ska tillskrivas allt för stor politisk betydelse. Särskilt senaste åren har BL skött trafiken mycket bra och det ska dom ha beröm för.
I övrigt håller jag med om det Walter och Staffan skrivit som svar.