Capitolen också som modell - men för vänstertrafik!

Startat av LYR, 09 maj 2013, 01:58:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 17 augusti 2013, 10:25:00 AM
Vad det gäller vagnsnr så tycker jag att vad det gäller SS så borde Gunnars förteckning även kompletteras med en av Söderhallens vagnar. De hade bara original H22 som sedan blev H21 serien 5311-5360. Om man väljer att modellen även ska vara H22 och f.d H22 uppstår ett litet dilemma! Många av de lackades ju om i oxblod och gråtak, två saknade snibb. Gunnar kan säkert hjälpa till med en södervagn som från att ha varit H22 blev H21 med gamla utseendet! Observera att INGEN av H21 i original blev omlackade i oxblod och då tycker jag att det är bra att fokusera så långt som möjligt på original H21! Modellen har väl inte heller H22-inredning? De sist levererade H22 levererades även med Fixlight.

Mitt förslag på regnr innehöll medvetet ingen H22 då det inte "kändes bra" mht modellens tänkta utformning. Om man ändå vill ha en södervagn föreslår jag A75351 som var en av de allra första H22 som ombyggdes till H21 med revisionsdatum 24/10-63. Den hade då även frontemblemet kvar.

Citat från: HJP skrivet 17 augusti 2013, 11:15:37 AM
För övrigt, tycker jag att alla siffror bör finnas med på ett dekalark. Då kan var och en, välja eget linjenummer.

HJP

Bra förslag även om det finns risk för att "otypiska" linjenummer skapas! Men det är viktigt att tiotals-/hundratalssiffrorna "hänger ihop" dvs "10", "11",........."19".

/Gunnar

Nico

Citat från: Gunnar D skrivet 17 augusti 2013, 11:44:11 AM
Citat från: HJP skrivet 17 augusti 2013, 11:15:37 AMFör övrigt, tycker jag att alla siffror bör finnas med på ett dekalark. Då kan var och en, välja eget linjenummer.

Bra förslag även om det finns risk för att "otypiska" linjenummer skapas! Men det är viktigt att tiotals-/hundratalssiffrorna "hänger ihop" dvs "10", "11",........."19".

Frågan är då samtidigt hur omfattande man ska göra det hela och hur bra det då blir? Alla linjenummer och individnummer kan ju inte vara med av rent praktiska skäl... om man inte ska ha två A4-sidor med dekalark bifogade eller så. I andra sammanhang brukar tillverkare ofta nöja sig med kanske 5-10 olika varianter på sin höjd. Att ha lösa entalssiffror (om jag nu förstod Hans rätt) för att t.ex. få dit 131 eller motsvarande på egen hand ser jag personligen tyvärr inte som något direkt bra förslag.

Tänk på att detta handlar om en modell i skala 1:87. Bara att få dit en aningen större dekal (där kanske hela linjenumret finns tryckt eller en reg.skylt) kommer att vara pilligt. Entalssiffror som dekaler lär i skala 1:87 då bli något i stil med en dekal på 1,5 mm x 1,0 mm. Kolla själva hur stort (eller rättare sagt smått) det blir. Att klistra dit två eller tre sådana minidekaler på fri hand (så att det blir jämnt, rakt och snyggt) kommer att kräva en hel del... från skakfria händer och dito närmiljö till pincett och lupp. Själv tror jag därför inte så mycket på den idén.

Det brukar i liknande sammanhang (av bl.a. vissa småfirmor) även förr eller senare erbjudas dekalark med fler alternativ. Om Jeco nu ändå tar fram dessa modeller och då har typsnitt mm. klart så är det väl inget som hindrar att de själva kanske kan trycka upp dessa linjenummer som hela dekaler framöver. Visst blir det en extra kostnad för de som vill ha en lite mer udda variant, men personligen tror jag som sagt att det skulle göra somligt lite enklare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr H

Citat från: Nico skrivet 17 augusti 2013, 12:18:59 PM
Bra förslag även om det finns risk för att "otypiska" linjenummer skapas! Men det är viktigt att tiotals-/hundratalssiffrorna "hänger ihop" dvs "10", "11",........."19".

Frågan är då samtidigt hur omfattande man ska göra det hela och hur bra det då blir? Alla linjenummer och individnummer kan ju inte vara med av rent praktiska skäl... om man inte ska ha två A4-sidor med dekalark bifogade eller så. I andra sammanhang brukar tillverkare ofta nöja sig med kanske 5-10 olika varianter på sin höjd. Att ha lösa entalssiffror (om jag nu förstod Hans rätt) för att t.ex. få dit 131 eller motsvarande på egen hand ser jag personligen tyvärr inte som något direkt bra förslag.

Tänk på att detta handlar om en modell i skala 1:87. Bara att få dit en aningen större dekal (där kanske hela linjenumret finns tryckt eller en reg.skylt) kommer att vara pilligt. Entalssiffror som dekaler lär i skala 1:87 då bli något i stil med en dekal på 1,5 mm x 1,0 mm. Kolla själva hur stort (eller rättare sagt smått) det blir. Att klistra dit två eller tre sådana minidekaler på fri hand (så att det blir jämnt, rakt och snyggt) kommer att kräva en hel del... från skakfria händer och dito närmiljö till pincett och lupp. Själv tror jag därför inte så mycket på den idén.

Det brukar i liknande sammanhang (av bl.a. vissa småfirmor) även förr eller senare erbjudas dekalark med fler alternativ. Om Jeco nu ändå tar fram dessa modeller och då har typsnitt mm. klart så är det väl inget som hindrar att de själva kanske kan trycka upp dessa linjenummer som hela dekaler framöver. Visst blir det en extra kostnad för de som vill ha en lite mer udda variant, men personligen tror jag som sagt att det skulle göra somligt lite enklare.

Nej jag tänkte mig hela linjenummer inte som man själv ska försöka att få ihop (därav att jag föreslog linjenummer) för jag tror som du Nico att det är ogörligt att få bra. F.ö så håller jag med Gunnar i hans förslag om Södervagn under förutsättning att den var ljusröd efter ombyggnaden (vilket den väl var?)

Vi kanske pratar förbi varandra lite här, jag tänker hela tiden på en H22 i utförande som ombyggd till H21. H22 blir det ju i alla fall inte med den inredningen.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 17 augusti 2013, 12:45:03 PM
Nej jag tänkte mig hela linjenummer inte som man själv ska försöka att få ihop (därav att jag föreslog linjenummer) för jag tror som du Nico att det är ogörligt att få bra. F.ö så håller jag med Gunnar i hans förslag om Södervagn under förutsättning att den var ljusröd efter ombyggnaden (vilket den väl var?)

Vi kanske pratar förbi varandra lite här, jag tänker hela tiden på en H22 i utförande som ombyggd till H21. H22 blir det ju i alla fall inte med den inredningen.

Mr H

Jo, 5351 var ljusröd efter ombyggnad/revision. Ang linjenr tänkte jag mig följande "dekalsiffror" vilket ger 24 st (jfr med Mr H:s 25 st):

3     1
4     2
5     3
6     4
7     5
8     6
9     7
10   8
11   9
13   0
14   
16   
18   
19

Det kanske blir pillrigt att foga samman två dekaler vilket får vägas mot flexibiliteten. En diskussion om "typiska" SS Capitollinjer undviks också.   

Har förstått att ombyggda H22 till H21 avses men sen finns kopplingen till den visade blinkerstypen samt en kortare trafiktid (ca 1964-67). Men ta en södervagn så finns den möjligheten för den som vill.

/Gunnar

Nico

Citat från: Gunnar D skrivet 17 augusti 2013, 13:14:22 PMDet kanske blir pillrigt att foga samman två dekaler vilket får vägas mot flexibiliteten. En diskussion om "typiska" SS Capitollinjer undviks också. 

En följdfråga blir då vad som ska avses med flexibilitet här och hur man ska väga det mot praktiska produktionshänsyn och attraktion bland vanliga kunder? I många fall kan nog ett 'pillande' av denna karaktär (kolla som sagt själva hur smått 1,5 x 1,0 mm de facto blir) även bli ett irritationsmoment för många snarare än att det erbjuder flexibilitet. Ett mindre antal färdiga linjenummer / inv.nr är då sannolikt att föredra för de flesta.

Man får även ha i åtanke att en modell av det här slaget inte tas fram för att glädja enbart de mest insatta bussentusiasterna utan det handlar om att göra en majoritet potentiella kunder åtminstone någorlunda nöjda. Därför kommer vissa kompromisser troligen vara nödvändiga. Den flesta modeller lär även i en förlängning nog ändå köpas av en del som inte bekymrar sig så mycket om vad som t.ex. var en typisk linje för SS-Capitoler osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gunnar D

Citat från: Nico skrivet 17 augusti 2013, 14:01:08 PM
Man får även ha i åtanke att en modell av det här slaget inte tas fram för att glädja enbart de mest insatta bussentusiasterna utan det handlar om att göra en majoritet potentiella kunder åtminstone någorlunda nöjda. Därför kommer vissa kompromisser troligen vara nödvändiga. Den flesta modeller lär även i en förlängning nog ändå köpas av en del som inte bekymrar sig så mycket om vad som t.ex. var en typisk linje för SS-Capitoler osv.

Generellt tror jag att en modell bör ha ett utförande som både är historiskt riktigt och representativt (invnr/linjenr). Då tillfredställs även den mer "krävande" kategorin kunder vilket behövs för att få en så bra försäljning som möjligt.

/Gunnar

Nico

Visserligen, men till en viss grad. Driver man det hela in i absurdum kan lätt resultatet bli tvärtemot det förväntade.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

LYR

Citat från: Gunnar D skrivet 18 augusti 2013, 12:18:43 PM
Generellt tror jag att en modell bör ha ett utförande som både är historiskt riktigt och representativt (invnr/linjenr). Då tillfredställs även den mer "krävande" kategorin kunder vilket behövs för att få en så bra försäljning som möjligt.
Citat från: Nico skrivet 18 augusti 2013, 12:20:49 PM
Visserligen, men till en viss grad. Driver man det hela in i absurdum kan lätt resultatet bli tvärtemot det förväntade.
/Gunnar

OK, får jag då föreslå några förlag på sådana "standard"-kombinationer, som kan vara "bas"-modell - en typisk stockholmbuss - kanske någon Djurgårdslinje....som många turister hunnit uppleva under ett stockholmbesök - och köper som souvenir.
Hur många har inte köpt en modell av Londons dubbeldäckare med sig hem som minne....?
/LYR

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 18 augusti 2013, 15:20:28 PM
OK, får jag då föreslå några förlag på sådana "standard"-kombinationer, som kan vara "bas"-modell - en typisk stockholmbuss - kanske någon Djurgårdslinje....som många turister hunnit uppleva under ett stockholmbesök - och köper som souvenir.
Hur många har inte köpt en modell av Londons dubbeldäckare med sig hem som minne....?
/LYR

Mitt förslag: A 75297 på linje 56 som trafikerade centrala hpl såsom: S:t Eriksplan, N:a Bantorget, Centralen, Sergels Torg, Norrmalmstorg och Nybroplan och bör därför ha kunnat observerats av många stockholmare och turister. Självfallet minns de detta så här efter 46 år! :)  Jag väljer Hornsbergaren 5297 (ljusröd såklart) då jag vet att den var i trafik åtminstone någon vecka innan Dagen H.
Ser fram emot andras förslag!

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 19 augusti 2013, 08:35:13 AM
Mitt förslag: A 75297 på linje 56 som trafikerade centrala hpl såsom: S:t Eriksplan, N:a Bantorget, Centralen, Sergels Torg, Norrmalmstorg och Nybroplan och bör därför ha kunnat observerats av många stockholmare och turister. Självfallet minns de detta så här efter 46 år! :)  Jag väljer Hornsbergaren 5297 (ljusröd såklart) då jag vet att den var i trafik åtminstone någon vecka innan Dagen H.
Ser fram emot andras förslag!

/Gunnar

Till att börja med så kan jag inte inse att det skulle vara ett självändamål att göra modellen slarvig! Vad är det för fel med en välbyggd modell? Om man gör den så bra man kan till en vettig kostnad så måste väl det attrahera den största marknaden, vi är ju givetvis kräsna här som kännare, men vad är det för fel med det? Jag är intresserad av en modell och inte en leksak! Jämför Edition Atlas bussar, de tycker jag är en bra kompromiss mellan modell och pris (sedan om de har en lite konstig affärsidé är en helt annan sak!).

Jag tycker gott man kan göra bussen i grunden som Gunnar föreslår här MEN att det finns dekaler med att
själv korrigera till önskvärt resultat enligt tidigare diskussion, men jag skulle nog ändå föreslå fasta dekaler, det blir för pillrigt och sannolikt dåligt i den här skalan att "klippa och klistra" själv.

Mr H

Mr H

Citat från: Nico skrivet 18 augusti 2013, 12:20:49 PM
Visserligen, men till en viss grad. Driver man det hela in i absurdum kan lätt resultatet bli tvärtemot det förväntade.

Jag förstår uppriktigt inte vad du menar här! Om man gör modellen riktigt väldetaljerad och fin är det med det du menar i absurdum och att resultatet då skulle bli så dåligt att ingen vill köpa den? Är det inte fler som köper en fin än en ful modell? Jag har f.ö alltid tolkat Jeco:s affärsidé att de vill göra fina modeller
(och de lyckas med det!) snarare än slarviga leksaker.

Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 19 augusti 2013, 08:35:13 AM
Mitt förslag: A 75297 på linje 56 som trafikerade centrala hpl såsom: S:t Eriksplan, N:a Bantorget, Centralen, Sergels Torg, Norrmalmstorg och Nybroplan och bör därför ha kunnat observerats av många stockholmare och turister. Självfallet minns de detta så här efter 46 år! :)  Jag väljer Hornsbergaren 5297 (ljusröd såklart) då jag vet att den var i trafik åtminstone någon vecka innan Dagen H.
Ser fram emot andras förslag!

/Gunnar

Bussen kan jag köpa men linje 56 blev väl enmans först 26 nov 1960 fullt ut och bara några år senare blev det nya 60-talsvagnar på den. Mot slutet H23 p.g.a den trånga Sibyllegatan så värst mycket H21 har det väl inte varit där (enmans dock tidigare kvällar och helger!) Men, men det var en rolig och omväxlande linje att åka så varför inte ändå?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 19 augusti 2013, 11:44:57 AM
Bussen kan jag köpa men linje 56 blev väl enmans först 26 nov 1960 fullt ut och bara några år senare blev det nya 60-talsvagnar på den. Mot slutet H23 p.g.a den trånga Sibyllegatan så värst mycket H21 har det väl inte varit där (enmans dock tidigare kvällar och helger!) Men, men det var en rolig och omväxlande linje att åka så varför inte ändå?

Mr H

Tänkte själv lite på dessa invändningar men tyckte att den centrala körvägen genom city övervägde. Gick dock ganska mycket med H21 sommaren -67. Hade linje 52 som alternativ.
Kul om du föreslår något.

/Gunnar

Nico

Citat från: Mr H skrivet 19 augusti 2013, 10:15:02 AM
Jag förstår uppriktigt inte vad du menar här! Om man gör modellen riktigt väldetaljerad och fin är det med det du menar i absurdum och att resultatet då skulle bli så dåligt att ingen vill köpa den? Är det inte fler som köper en fin än en ful modell? Jag har f.ö alltid tolkat Jeco:s affärsidé att de vill göra fina modeller
(och de lyckas med det!) snarare än slarviga leksaker.

Mr H

Jag har inte sagt något om att man ska göra en ful modell eller en leksak. Däremot har jag påpekat att man ändå måste vara beredd på vissa kompromisser. Framförallt med tanke på att det måste finnas ekonomi i det hela. Gör man det alltför detaljerat så är det risk att kostnaderna springer iväg alltför långt och det är det jag menar med att man inte kan driva kraven in i absurdum, dvs. det måste bli en balans (eller kompromiss om man så vill) mellan produktionskostnader och slutpris. Modellen vänder sig sannolikt i första hand till mj-folk och troligen även till många som kanske inte är så intresserade av SS-varianter som annat.

Ska man göra femtioelva olika varianter korrekt ned till minsta nit så måste den kostnaden tas ut någonstans. Det är det då riskerar att bli så dyrt att folk ratar modellen bara därför. En någorlunda välgjord modellbuss (alltså inte en leksak) från t.ex. Brekina eller Rietze landar i nuläget lätt på 250-350 kronor. Ska allt vara enligt önskemål här så finns det risk för att en Jeco-modell landar på runt det dubbla och det är då troligen över smärtgränsen för många. I synnerhet om man kanske tänkt sig flera modellbussar. Det gör att satsningen riskerar att bli kontraproduktiv. Själv har jag dock fullt förtroende för att Jeco sköter det här lika bra som vanligt.

I övrigt så tycker jag att Gunnar D:s förslag om Hornsbergsvagn A 75297 på linje 56  samt kanske en eller två varianter och ett par extra valfria linjenummerdekaler (typ en Bromma och en Brännkyrka/Nyboda) är alldeles utmärkt och frågan är då om det går att motivera fler SS-versioner än så? Man måste även betänka att det ska till även andra varianter för köpare som inte har så mycket koppling till SS och Stockholm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Vi kanske kan hjälpas åt att ta fram typsnitt som är korrekta, både regnummer och linjenummer så kan var och en komponera sin egen favoritvagn efter att ha printat ut skyltarna på lämpligt material. Tidstypisk reklam vore ju kul också.