von Oben - Bildgåta 2

Startat av Mr G, 21 april 2013, 10:58:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Det gick över förväntan med den första flygbilden igår när Mikey kände igen sig. Så här kommer en flygbild till att fundera på vad den föreställer. Lite svårare tror jag. Förslag på plats, någon ...?
吉先生

Mikey

I denna stad finns en fin 1100-talskyrka med 5 torn, samt landets största kolkraftverk ;)

Mr G

Hur bär du dig åt?  ??? Kolkraftverket är väl det som syns på bilden antar jag. Kyrkan kände jag inte till, men den var helt klart speciell inser jag när jag googlar på stadens namn. Verkar värt ett besök, fast det ligger lite avsides som synes.
吉先生

Andreas91

Jag har inte en sportkeps när det gäller den här staden, men för att möjligtvis ha åtminstone en gissning: vilket land är vi i? Är det Sverige eller är vi utomlands? Jag tänkte på det Mikey skrev om kolkraftverk och då kom jag o tänka på att det kanske är någonstans i Tyskland, men som sagt - jag har ingen aning och det är antagligen helt åt pipsvängen..

Mr G

En ledtråd kan vara på sin plats då. Detta är inte en svensk stad vi ser på bilden, men väl en stad i ett av våra nordiska grannländer. Funderar man lite över Nordens topografi ska det inte vara särskilt svårt att lista ut vilket land det är åtminstone.
吉先生

Olof Lagerkvist

Man kan också tillägga att staden är känd för en annan sak också. Lång- och mellanvågssändaren som finns på den lilla landremsan som sticker ut mittemot kolkraftverket. Den startade 1927 och var i full reguljär drift till 2007. Numera används enbart långvågsdelen till vanliga analoga sändningar. Resten av anläggningen används till tester av digitala sändningar.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Susanne


Mr G

Nu har vi hamnat rätt! Kustlinjen är lite speciell kan man säga, och tittar man på en Danmarkskarta hittar man den rätt snart. Om man vet var man ska titta alltså ...
吉先生

Carl Eric

En väldigt rolig typ av bildgåta! De uppskattades verkligen!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!