Huvudmeny

Låsta trådar

Startat av 1896, 25 mars 2013, 14:49:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Har lagt märke till att när det uppstår argumentation i en tråd, då lägger moderatorerna sig i och ska promt ha sista ordet, får man inte det då låser man tråden.  >:(

Visst, jag kan gå ifrån ämnet, men det är för att jag vill ha ett bredare perspektiv, och visst, jag hatar upphandlingssystemet därför att det har skadat mig, ni har inte en susning om vad jag gått igenom pga denna äckliga avreglering.  >:(

Jag tycker inte att vi ska acceptera en besparingsmodell som skadar människor, någonstans är det samhället som ska vara till för människor och inte tvärtom som det är idag, detta är tyvärr en förändring som vi haft dom senaste 25 åren.

Ersa

Visst får man ha vilka åsikter man vill, men detta är trots allt Svenska Omnibusföreningens eget forum, med regler stiftade av föreningen. Och det ingår inte i föreningens intresse att kritik mot nuvarande politiska inriktningar eller vissa specifika bussbolag regelbundet framförs på föreningens forum.

Staffan Sävenfjord

Det är två trådar som låsts på senare tid på grund av att debatten ansetts spåra ur. I båda fallen har admin motiverat varför.

I övrigt är det ett par trådar som låsts eftersom det är dubbelpost om än på olika tavlor och länkning har gjorts till den andra tråden i ämnet. Slutligen är det ett par trådar om flyttning av inlägg till annan tavla och dessa hänvisningar låses automatiskt.

Så något generellt stort problem torde detta inte vara. Personliga hämndmotiv hör inte hemma i Bussnacks debatter. Det är bättre om vi ägnar dessa åt bussar och busstrafik.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Tycker nog att vissa moderatorer provocerar, och när jag käftar emot, då låser man tråden ?  ??? Blir ju lite diktatur över det.  :(

Björn Ax

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 mars 2013, 18:17:53 PM
Tycker nog att vissa moderatorer provocerar, och när jag käftar emot, då låser man tråden ?  ??? Blir ju lite diktatur över det.  :(

Det är nog mera att vi vill inte att trådar ska spåra ut. Har du problem med en särskild moderator eller medlem så skicka ett PM.

Vi har uppsatta riktlinjer och direkta klagomål hör dessutom inte hemma här utan bör adresseras till det bolag eller huvudman det berör.

Självklart kan man diskutera sakligt om något inte är bra men att bara kasta skit på bolag det gör vi inte här.

Ersa

När man själv helt öppet erkänner att man än idag har decennier långa personliga hämndmotiv mot vissa enstaka företag, då borde man väl själv kunna räkna ut att kvaliteten på debatten nått alldeles för långt ner, och att övriga skribenter samt SvOF-medlemmar tröttnar. Visst får man vara beklagande, reserverad och skeptisk till vissa bussföretags idéer i forumet, men att driva långvariga negativa kampanjer mot ett eller ett fåtal specifika företag är att gå för långt.

Sen förstår jag inte varför du påstår att demokrati saknas. Alla medlemmar i SvOF har vad jag vet rätt att yttra sig, och då inte bara på årsmötena. Och vad gäller yttrandefrihet står det fritt för var och en i Sverige att bilda en egen plattform för att få ut sina privata politiska åsikter. Att hävda yttrandefrihet medan man kräver att få ut sina privata politiska åsikter via en specifik Stockholmsbaserad veteranbussförenings plattform blir svårare. Då får man nog lov att läsa på om föreningens styrelses satta regler innan.

Carl Eric

Jag håller med Niclas om principen (inte i sakfrågan) då jag anser att administratörerna inte är konsekventa i sitt arbete. Vissa åsikter blir borttagna direkt samtidigt som andra från klaga på samma sak i tråd efter tråd, oavsett vad tråden faktiskt handlar om...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico

Att vara helt konsekvent är svårt då vi är fem stycken individer och inte automatiserade maskiner. Beroende på bakgrund, erfarenhet osv. så ser vi därför olika på saker och ting. Vi hinner inte heller hålla koll till 100 % utan en hel del av det man gör här föranleds av att det kommer in ett påpekande/anmälan om något eventuellt otillbörligt.

Det innebär i sin tur att somligt som inte uppmärksammas lätt blir kvar trots att det kanske borde bort. En del kanske därför städas lite för ofta medan annat i gengäld lite för sällan. Är det sedan så att man anser att man blir modererad  för ofta så bör man kanske även fundera på ifall man inte själv kan vara en av orsakerna till detta. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 mars 2013, 18:17:53 PM
Tycker nog att vissa moderatorer provocerar, och när jag käftar emot, då låser man tråden ?  ??? Blir ju lite diktatur över det.  :(
****
Förlåt en yngling, men ett forum har sina egna regler, som forumägaren bestämmer. I den meningen är det inte strikt demokrati. Det är inte konstigare än att en förening har sina regler. Förmodligen har inte Stockholms modelljärnvägsklubb, samma regler som Djurgårdens IF, eller SvOF.
Jag vet inte vilka trådar du syftar på, men att tala om diktaur, visar att du inte har riktigt klart för dig vad det begreppet står för. Yttrandefrihet, i den meningen som vi har ute i samhället, är ingen självklarhet i ett forum.
Personligen har jag inga problem med forumet, och tycker att modereringen är bra, så långt jag kunnat se.

HJP

virtual1

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 mars 2013, 18:17:53 PM
Tycker nog att vissa moderatorer provocerar, och när jag käftar emot, då låser man tråden ?  ??? Blir ju lite diktatur över det.  :(

Diktatur? Det här är ju ett privat forum med regler som alla som skriver i forumet bör följa. Det är ju ingen skillnad mot att gå in på krogen och bete sig hur som helst, förr eller senare blir du utkastad om du inte följer de regler som krogen satt upp. I en diktatur får inte någon starta ett privat forum och ha egna regler, där styr staten allt istället! Nu är du hemskt fri i den här demokratin att starta ditt eget diskussionsforum och framföra vilka åsikter du vill utan att riskera att få något straff för det, vilket du skulle få i en diktatur! Vill du utföra en hämnd mot något/någon så är det din ensak, räkna inte med att alla andra går/följer din linje, speciellt inte i ett forum som du inte själv driver!

Leif D

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 mars 2013, 14:49:26 PM
Har lagt märke till att när det uppstår argumentation i en tråd, då lägger moderatorerna sig i och ska promt ha sista ordet, får man inte det då låser man tråden.  >:(

Visst, jag kan gå ifrån ämnet, men det är för att jag vill ha ett bredare perspektiv, och visst, jag hatar upphandlingssystemet därför att det har skadat mig, ni har inte en susning om vad jag gått igenom pga denna äckliga avreglering.  >:(

Jag tycker inte att vi ska acceptera en besparingsmodell som skadar människor, någonstans är det samhället som ska vara till för människor och inte tvärtom som det är idag, detta är tyvärr en förändring som vi haft dom senaste 25 åren.

Tråkigt med bittra människor som inte kan glömma och gå vidare ...
I en demokrati som Sverige, får man ha egna kvalifikationer och klara sej på dom. Har man de inte,  skaffar man sej, eller så får man väl flytta på sej själv.
;-)

Walter

Möjligheter bör man se i allt och det finns ju alla möjligheter att starta ett forum med syftet att diskutera avregleringingar och upphandlingar, samt konsekvenser.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

1896

Alltså, är det detta som kallas för nätmobbning ?  ???

Det är helt uppenbart att ni inte förstår hur det är, sedan kan man förstås tycka att detta är fel forum, men det handlar ändå ytterst om att förstå min sits.

Tänk dig att vakna en morgon och plötsligt inse att du aldrig mer kommer att köra buss ! Tanken från början var att jag skulle avtackas för en livslång gärning inom GDG ! Hur jag än beter mig, så kommer verkligheten ständigt tillbaka och biter mig i arslet !

Tycker inte heller att ni ska märka ord, utan försök att se helheten istället, i övrigt så fungerar det ju faktiskt bra.  :)

Lars-Håkan_E

Alltså....

Jag har många kollegor och fd kollegor som i samband med upphandlingar fått byta arbetsgivare både en-två och tre ggr och likväl dem som under många år försökt att hålla sig kvar hos samma arbetsgivare och istället flyttat runt till andra orter och även pendlat.

Jag har även själv fått byta arbetsgivare av samma orsak.

Nu är ju en ny arbetsgivare inte detsamma som att man tvingas att sluta i yrket, visst det kan bli problem om man inte vill byta arbetsgivare men det är ju isf ett val man själv gör.

I de flesta fall finns det efterfrågan på dugligt folk.

Om jag minns historien rätt så tappade GDG till Wasatrafik 1989 som i sin tur tappade till dåvarande Linjebuss 1994?

Ersa

#14
Det handlar inte om att ingen förstår. Jag har själv råkat ha med ett mindre antal lågnivåföretag genom åren, både jobbat på och i samarbete med. Och vissa andra företag med usel ledning och otrevliga chefer/trafikledare möter man än idag, då och då.
Men grämer och harmar det mig idag? Nej.
Har jag hämndbegär? Absolut inte!
Tänker jag ofta på dessa företag? Knappast.

Istället försöker jag idag att hålla mig till de företag jag trivs bäst på, och dessa är de jag oftast skriver om här i forumet. Topp två är de företag jag idag arbetar för, och vars Facebooksidor jag startat.