SKL ser över delade pass

Startat av 1896, 13 mars 2013, 08:28:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citerar TV4 text:

För hundratusentals, främst i äldreomsorgen och i kollektivtrafiken, är arbetsdagar med håltimmar vardagsmat.

Var femte av kommunals medlemmar har arbetsdagar med mer eller mindre obetalda håltimmar mitt på dagen.

Hittills har man inte hittat några lösningar, en arbetsgrupp tittar på frågan som är svårlöst, enligt Ingela Gardner Sundström (M), SKL:s förhandlingsordförande.


Undrar vad den arbetsgruppen kan åstadkomma ?  ???

Beppe

Det som är negativt är att bussföretagen inte kommer kunna erhålla full tid till personalen eftersom de inte kan jobba både morgon och kväll. Resultatet blir ju mindre antal fastanställda på 100 % och fler deltidsanställda.

Ersa

Och dessa timtidare får bara betalt jobb i 3-4 timmar/arbetsdag som bäst. Vem ska klara sig på den lönen?

Omnilasse

Fast det som är positivt är att det är SKL som står bakom utredningen. Det är ju där man kan påverka kommuner och kollektivtrafikmyndigheterna.

Man kan ju aldrig ta bort de delade passen helt - särskilt inte i skoltrafik på landsbyggd, men på vissa håll går det ju bra.

1, Normal stadstrafik fungerar i princip utan delade pass om man har ett bra utbud under mellantrafiken. Detta är ju också ett sätt att göra trafiken mer attraktiv. Ska väl tilläggas att sådana här lösningar kan innebära att de delade passen upphör, men att det ändå behövs pausar och långa pass för att få ihop det. Det kommer man bara ifrån genom att ha bra trafikutbud även på kvällar.
2. På landsort kan man i större utsträckning rekommendera kommunerna att ha olika starttider för skolor, så att man kan minimera antalet fordon som behövs. Gärna också att skolelever delvis har annan starttid än vad den arbetande befolkningen har (inte helt lätt i praktiken dock).
3. Undvik att ha för många direktlinjer som bara går under högtrafik. Detta kan förstås i sin tur vara negativt för kollektivtrafikens attraktivitet -  men kan man kombinera detta med tillräckligt snabbt och effektivt linjenät även under övrig tid, kanske det inte behövs...

Så nog har kommuner och landsting möjligheter. Kanske måste man det också för att kunna rekrytera personal till kollektivtrafiken i framtiden.

lil-sis

Sen finns det ju folk som vill ha delade pass, dvs om uppehållet iaf är 4h. De hinner ta hand om sina djur osv. Men det ska vara frivilligt.

1896

Jag tror ju på obiligatorisk 6 timmars arbetsdag, med utökad produktion för dagens 7-16 arbete till 6-18 med skiftbyte kl 12, då får vi tre toppar i trafiken, den första redan före kl 6 och som håller i sig till kl 9 då skolor och kontor börjat, den andra runt kl 11-13 och den sista som håller i sig från kl 14-19.

Lars-Håkan_E

Nu är det ju knappast någon sextimmarsdag som kommer att bli på tapeten under vår livstid, det går snarare åt andra hållet med längre dagar och framflyttad pensionsålder.

I dagens situation med skolor som börjar mellan 0800-0900 och slutar mellan 1400-1600 finns det som sagt ingen möjlighet att undvika delade pass i trafik med skolor inblandade och absolut inte i ren skoltrafik, då blir det 3 timmars dagar fm eller em så gäller istället för dagens 6-7 timmars arbete (Skol eller skolinblandad trafik har ingen uppräkning av obetald rast)

Då blir det till att ha två arbetsgivare för många för att få det att gå runt.

I tätorterna är detta ett obetydligt problem men så fort man kommer utanför stadens hank o stör så har man på många håll övervägande delade turer

Eje L

Varför skulle det inte gå att ändra skoltider? Det började vi på UL göra 1981. Jag tror att vi var in och petade på i stort sett varenda skola i länet fram tills jag slutade 2002. Det var ju en förutsättning för att samordna skolskjutsar och linjetrafik. I nutid har vi gjort det i Lindesberg. Resten av Örebro län står sedan på tur. I Västerås stad kommer skolstarten att senareläggas 30 min. Skälen är två: Vi vill ge bra kollektivtrafik även till glesbygdens gymnasieelever och vi vill få bort elevresorna från stadstrafikens trafiktopp runt kl 8. Det är inget större motstånd mot dessa förändringar när kommunerna ser vilken kollektivtrafik man kan få istället för de pengar man annars satsar på dyra skolskjutsar.
Eje Larsson

Kimsan

Hur kommer det sig att så många klagar på dem delade passen men jag som söker dem har inte ens en teoretisk chans att få delat därför förarna högt upp på listan ockupera dem delade passen. Samma visa vid varje förhandling. Tror faktiskt att visa förare vill köra men det ser inte bra ut på pappret

Omnilasse

Citat från: Eje L skrivet 13 mars 2013, 22:30:52 PM
Varför skulle det inte gå att ändra skoltider? Det började vi på UL göra 1981. Jag tror att vi var in och petade på i stort sett varenda skola i länet fram tills jag slutade 2002. Det var ju en förutsättning för att samordna skolskjutsar och linjetrafik. I nutid har vi gjort det i Lindesberg. Resten av Örebro län står sedan på tur. I Västerås stad kommer skolstarten att senareläggas 30 min. Skälen är två: Vi vill ge bra kollektivtrafik även till glesbygdens gymnasieelever och vi vill få bort elevresorna från stadstrafikens trafiktopp runt kl 8. Det är inget större motstånd mot dessa förändringar när kommunerna ser vilken kollektivtrafik man kan få istället för de pengar man annars satsar på dyra skolskjutsar.
Eje Larsson

Jag tror du misförstod oss där. Givetvis kan man göra det - och det är ju till och med mycket bra lösningar. Även om väl friskolor i sammanhanget kan vara ett problem att komma överens med - men även dessa borde ju vara intresserade av att ha en bra kollektivtrafik....

Vi avsåg nog snarast linjer som endast har skoltrafik. Däremot är det ju givetvis så att om man kan minska antalet fordon som behövs totalt, så minskar man förstås också skillnaden i fordonsbehov mellan högtrafik och mellantrafik. Därmed minskar också givetvis behovet av delade tjänster totalt sett.

Omnilasse

Citat från: Kimsan skrivet 13 mars 2013, 23:25:32 PM
Hur kommer det sig att så många klagar på dem delade passen men jag som söker dem har inte ens en teoretisk chans att få delat därför förarna högt upp på listan ockupera dem delade passen. Samma visa vid varje förhandling. Tror faktiskt att visa förare vill köra men det ser inte bra ut på pappret

Problemet är nog - av skäl som diskuterats här - att andelen delade pass ser så olika ut beroende på om det rör stadstrafik, kontra landsbyggds och/eller förortstrafik i storstadsregionerna.

I tätortstrafik i stadsmiljö behövs ju väldigt få delade pass. Samtidigt som man kan behöva en del långa pass. Då är det nog så att man föredrar att ha delade pass och att det kan bli rätt stor efterfrågan på dem. Ibland har man ju också villkor att förare med delade pass inte behöver arbeta helger etc som kan vara fördelaktigt.

I framförallt Stockholm, men delvis i Skåne och i Göteborg är skillnaden mellan mellantrafik och högtrafik så pass stor att andelen delade pass är en betydande del av de tjänster som finns. Härtill kommer att många kan ha långa restider till/från depån. 

Särskilt i Stockholm där man har mycket direktbussar som kompletterar spårförbindelserna blir effekterna rätt extrema på sina håll. Bussarna får ju så att säga hjälpa till med att avlasta spårtrafiken i högtrafik. Det innebär ju att utbudsskillnaden mellan högtrafik/mellantrafik blir rätt extrem. Lägg till att man har principen att alla ska ha sittplats också - så blir ju skillnaden i trafikutbud än mer extremt.

1896

När jag läser reportaget i Kommunal Arbetaren, så står det inte ett ljud om kollektivtrafikens delade tjänster.  >:(

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 13 mars 2013, 17:39:32 PM
Sen finns det ju folk som vill ha delade pass, dvs om uppehållet iaf är 4h. De hinner ta hand om sina djur osv. Men det ska vara frivilligt.

I Umeå tätortstrafik hade de delade passen förr en egen grupp som alla heltidsanställda kunde söka sig till. Inte helt oväntat var det fler som sökte till den gruppen än antalet delade tjänster. Många äldre förare med utflugna barn, samt husdjur hemmavid uppskattade 3-4 timmars ledighet mitt på dagarna.

preacher

Citat från: Kimsan skrivet 13 mars 2013, 23:25:32 PM
Hur kommer det sig att så många klagar på dem delade passen men jag som söker dem har inte ens en teoretisk chans att få delat därför förarna högt upp på listan ockupera dem delade passen. Samma visa vid varje förhandling. Tror faktiskt att visa förare vill köra men det ser inte bra ut på pappret

I Karlskrona har vi ett schema med 8 rader med huvuddelen delade tjänster. I gengäld jobbar dom bara halvhelger, tror det är varannan lördag. Alla som kör här har själva valt detta det hörs inga klagomål från dom. Uppehållen är mellan 2,5 till 4,20 timmar.
Övriga har ett eller två delade tjänster på 9 veckor o det är inte så betungande.

Ang utredningen är det ju samma Ingela Gardner Sundström (M), som nyligen inte hade en aaning om att dett var något problem med delade tjänster o trodde att dessa var borta för många år sen. Jag kommer nog aldrig o sluta förvåna mej över okunskapen högre upp på trappan.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

lil-sis

Jag tycker inte att man ska förbjuda delade pass. Men det ska vara ett ordentligt uppehåll som man kan göra någonting vettigt med och det ska vara frivilligt.

Delade turer inom vården ser ofta helt annorlunda ut och är helt knasiga. De har också annorlunda schemaläggning som är rent hårresande (och då är ju inte bussbranschen något lysande exempel). Sen är det säkert inte så överallt inom vården heller.