Huvudmeny

Airbus A380

Startat av Nicklas Vasa, 24 oktober 2007, 18:27:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Premiar flygning för detta världens största flygplan för passagerar trafik sker 25-26 Oktober mellen Singapore och Sydney, planet ägs av Singapore airlines, och ska gå i ordinarie trafik på sträckan, det var något speciellt men flygningen, förutom att det är den första, men jag minns inte vad, special inbjudna resenärer ? special pris ? eller var det gratis, det var någonting i alla fall....

blubb

De använde sig av SJ-prissättning och högst bjudande fick köpa dem på E-bay. Pengarna gick väl till välgörenhet?

Johan Hansson

Airbus A380 skulle jag vilja ha som privatplan. ;D
Risk för att man bör ha ett Bankkonto med ca 1 miljard på ungefär  :o
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jonas Strömblad



Jag har en egen A380!!!  :o
/J

Johan Hansson

Vilken skala är det på den?
Kan du stå raklång i den? ;D
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jonas Strömblad

Citat från: Johan H skrivet 24 oktober 2007, 23:31:51 PM
Vilken skala är det på den?
Kan du stå raklång i den? ;D

Brukar väl vara 1:100 eller nåt. Hogan står det under, och jag fick planet, en resebyrå-modell, av Lufthansa.
Kan nog stå raklång på den, men det blir nog inte så bra :P
/J

Bengt Lindstein

Citat från: blubb skrivet 24 oktober 2007, 20:06:23 PM
Pengarna gick väl till välgörenhet?

Precis, en förstaklassbiljett gick bla för ca 260.000 kr

Hälsar
Bengt

Nico


Citat från: Jonas Strömblad skrivet 24 oktober 2007, 23:37:16 PM
Brukar väl vara 1:100 eller nåt. Hogan står det under, och jag fick planet, en resebyrå-modell, av Lufthansa.
Kan nog stå raklång på den, men det blir nog inte så bra :P

Nja, skulle tro mera på skala 1:500 i det här fallet och skalorna på färdiga flygmodeller brukar vara 1:200, 1:400 och just 1:500... vilket är den skala som har störst utbud, men minst detaljer. Som den modellfåne jag är har jag självklart även en del sådant i i gömmorna. Föredrar dock skala 1:200 för att den är mera detaljerad. Lägger med en liten skräpbild på en något provisorisk uppställning av ett par Herpa Wings och en Schuco (Gripenmodellen är däremot någon konstig reklamgrej och inte alls i skala).




Finns flera tillverkare av flygplansmodeller i olika skalor. Gamla anrika Corgi har haft en hel del snyggt från VK2 i metall som legat ned mot under 1:100 i skala. En av de större är annars Herpa med sitt Wings, men sedan finns även en hel del snyggt från bl.a. Schuco m.fl. tillverkare
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter C