Underlig och onödig slutskylt

Startat av Stefan K, 07 oktober 2012, 17:58:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

På flera av motorvägarna i Skåne gäller Förbud mot omkörning med tung lastbil vissa tider på dygnet och det är skyltat i vederbörlig ordning.
Det komiska är att det också är uppsatt Slut på förbud mot omkörning med tung lastbil i avfartsramperna. Skylten sitter precis till vänster om 50-skylten.

Det verkar ju ganska onödigt. För det första är det svårt att köra om på avfartsrampens slut, för det andra har man ju lämnat motorvägen och för det tredje kommer man ju ut på annan väg där omkörningsförbudet upphör utan att det skall behöva skyltas.

Här en bild från Flädiemotet/Trafikplats Flädie :-)


Niklas Bygdestam

Rent generellt har skåningarna på senare år börjat sätta upp en massa onödig och övertydlig skyltning just på motorvägarna. Bland annat sitter det nämligen motorvägsskyltar på själva motorvägen som väl är tänkta att påminna om att det är på en motorväg man kör. Helt onödiga enligt min mening och jag har aldrig sett liknande på annat håll, varken i Sverige eller andra länder. För min del tycker jag skyltarna faktiskt kan vara mer irriterande än gör nytta. För när man kör på en motorväg och plötsligt ser en motorvägsskylt kan den som kör på motorvägen faktiskt fundera på om det verkligen var motorväg även före skylten, vilket det i de här fallen var. En motorvägsskylt sätts annars vanligtvis upp där motorväg börjar och inte mitt i motorvägen. Innebörden av skylten är att motorväg börjar där skylten sitter. Därför blir dessa skyltar i Skåne bara förvirrande och irriterande.

Så det är någon i Skåne som är ansvarig för skyltningen som har fått pippi på övertydlighet vilket både dessa slutskyltar för omkörningsförbud visar liksom dessa onödiga motorvägsskyltar mitt på motorvägarna.

Jag skulle faktiskt vilja föreslå Trafikverket i Skåne att banta ner lite på skyltarna på motorvägarna där.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan K

Håller helt med om att de extra motorvägsskyltarna ger ett felaktigt intryck. Har sett dem på E4, E6 och E22.

JDS

De kanske behövs för att påminna tyskar m fl om att det är en motorväg och därmed bl a stoppförbud?

Nico

Citat från: JDS skrivet 08 oktober 2012, 21:23:37 PM
De kanske behövs för att påminna tyskar m fl om att det är en motorväg och därmed bl a stoppförbud?

Tror knappast det i så fall är tyskar eller andra kontinentaleuropéer som skulle behöva påminnas. De brukar ha bättre koll på reglerna än vad man har i Sverige och i Tyskland är det väl fortfarande böter ifall man opåkallat stannar på motorväg... så de lär defintivt hålla koll.

Ska man spekulera så tror jag mer att det handlar om det vanliga svenska plastbubblesyndromet, dvs. där myndgheter ibland överdriver somligt in i absurdum och tror att det blir säkrare fastän det i själva verket kanske får motsatt effekt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 08 oktober 2012, 21:31:20 PM
Tror knappast det i så fall är tyskar eller andra kontinentaleuropéer som skulle behöva påminnas. De brukar ha bättre koll på reglerna än vad man har i Sverige och i Tyskland är det väl fortfarande böter ifall man opåkallat stannar på motorväg... så de lär defintivt hålla koll.

Det är det väl i Sverige också (ordningsbot 1200 kr), däremot är kanske vår polis "snällare" och låter bli att rapportera folk fast de egentligen hade kunnat.

Att folk verkligen vet att de ÄR på en motorväg tar jag däremot inte för givet, oavsett vilket land de är ifrån...