Åkte fast utan biljett, påföljd?

Startat av WiktorK, 16 oktober 2007, 22:06:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WiktorK

Även fast jag är 21 år gammal så är man som snål student dum och åker på reducerat månadskort här i SL-land. Allt för att det är billigare och det har alltid gått bra, fram tills idag ska sägas.

Min fråga är bara det kom kontrollanter idag på pendeln på vägen hem och undrade om ålder och att få se id-kort. Jag hävdade bestämt att jag var under tjugo inte hade något på mig, men gav tillslut upp och erkände mig besegrad.

Det jag undrar över är ju att jag blir bötfälld med 1.200 :-, vilket bara är att bita ihop och betala..
Men min fråga är vad som händer sedan? Får man prick i registret eller dylikt, någon som vet?

Spara på moralkakorna, tack! Jag vet att det jag gjort är fel och dumt och tänker framöver alltid betala fullpris och jajamensan! Jag får skylla mig själv.

Micke Asklander

Ingen prick eller något om du betalar böterna.

WiktorK

Citat från: Micke Asklander skrivet 16 oktober 2007, 22:08:26 PM
Ingen prick eller något om du betalar böterna.


Okej! Trots att jag inte var ärlig och erkände från början med andra ord? Skönt att höra med andra ord, fick mig en ordenlig näsknäppa..
Vad är det man säger, en gång aldrig mer?

Nico


Nej, ska väl inte vara något sådant. Rent juridisk är väl detta en kontrollavgift och ingen bot i egentlig mening. Det enda du riskerar en prick för torde vara ifall du inte betalar i tid och beloppet lämnas över till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Har själv åkt dit en gång i tiden (som ton-åring på T-banan när jag plankat) och det gjorde ju mest att man kände sig lite dum.  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 16 oktober 2007, 22:58:20 PM
Nej, ska väl inte vara något sådant. Rent juridisk är väl detta en kontrollavgift och ingen bot i egentlig mening. Det enda du riskerar en prick för torde vara ifall du inte betalar i tid och beloppet lämnas över till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Har själv åkt dit en gång i tiden (som ton-åring på T-banan när jag plankat) och det gjorde ju mest att man kände sig lite dum.  :D  ;)

Om man accepterar kontrollavgiften så är det inga problem. Och om kontrollanten valde ut skriva ut kontrollavgift i stället för att polisanmäla att Wiktor försökte med falska uppgifter om åldern är det heller inga problem. När avgiften är betald är saken ur världen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: WiktorK skrivet 16 oktober 2007, 22:06:33 PM
Även fast jag är 21 år gammal så är man som snål student dum och åker på reducerat månadskort här i SL-land. Allt för att det är billigare och det har alltid gått bra, fram tills idag ska sägas.

Min fråga är bara det kom kontrollanter idag på pendeln på vägen hem och undrade om ålder och att få se id-kort. Jag hävdade bestämt att jag var under tjugo inte hade något på mig, men gav tillslut upp och erkände mig besegrad.

Det jag undrar över är ju att jag blir bötfälld med 1.200 :-, vilket bara är att bita ihop och betala..
Men min fråga är vad som händer sedan? Får man prick i registret eller dylikt, någon som vet?

Spara på moralkakorna, tack! Jag vet att det jag gjort är fel och dumt och tänker framöver alltid betala fullpris och jajamensan! Jag får skylla mig själv.


Men.. Har inte SL studentpris på månads-/periodkortet?  :o
Har ju t.o.m Västtrafik!  8)

/B