YKB från 2016 09 10

Startat av 1896, 03 juli 2012, 10:13:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Citat från: Överlid skrivet 05 juli 2012, 18:22:39 PM
Bussförarnas lön ökade ju med 600 kr förra månaden.

Är du nöjd med det menar du ?  ???

Der_löwe

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 juli 2012, 19:30:53 PM
Är du nöjd med det menar du ?  ???

Nöjd? Det beror ju såklart på vad man förväntar sig. Jag tycker en bussförare i lönegrupp 5 (BBA) tjänar bra om man jämför med andra yrken, det går ju inte att värdera lön om man inte sätter den i proportion.

1896

Min tanke var att om utbildningskravet höjs, så ska det tillkomma en löneökning utöver ordinarie avtalslöner.  :)

Lars-Håkan_E

Utbildningskravet har ju inte höjts, det är ju enbart de äldre (i yrket) förarna som berörs av förändringen, de som tagit sin behörighet efter 2008 har ju redan detta krav från början.

1896

Citat från: Håkan_E skrivet 05 juli 2012, 21:34:06 PM
Utbildningskravet har ju inte höjts, det är ju enbart de äldre (i yrket) förarna som berörs av förändringen, de som tagit sin behörighet efter 2008 har ju redan detta krav från början.

Ja, men det är ju ett krav på mer utbildning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 juli 2012, 22:18:59 PM
Ja, men det är ju ett krav på mer utbildning.

Det är ju inget som införts nu utan det beslutet togs för mer än 5 år sedan och trädde i kraft 2008, om man ska hävda att kravet höjts är det ju isf för 4 år sedan :-)

Kravet på återkommande fortbildning ser jag som nödvändigt för att få bort oseriösa åkare och privatpersoner som lånar en buss och kör.

lil-sis

Citat från: Håkan_E skrivet 05 juli 2012, 22:28:53 PM
Kravet på återkommande fortbildning ser jag som nödvändigt för att få bort oseriösa åkare och privatpersoner som lånar en buss och kör.
För privat och ideel körning krävs väl ändå ingen YKB?
Sen att de flesta som hyr ut bussar har det som eget krav är ju en annan sak...

Der_löwe

Citat från: lil-sis skrivet 06 juli 2012, 08:22:47 AM
För privat och ideel körning krävs väl ändå ingen YKB?
Sen att de flesta som hyr ut bussar har det som eget krav är ju en annan sak...

För att få köra yrkemässig trafik så krävs YKB.

Lars-Håkan_E

Citat från: lil-sis skrivet 06 juli 2012, 08:22:47 AM
För privat och ideel körning krävs väl ändå ingen YKB?
Sen att de flesta som hyr ut bussar har det som eget krav är ju en annan sak...

För att hyra buss för mer än 17 passagerare krävs alltid yrkeskompetensbevis alt hävdvunnen rätt, det senare upphör då from 2015 då enbart YKB duger.

Framgår av Biluthyrningslagen och föreskrifterna om YKB och det gäller oavsett hur du kommer att använda bussen.

Utan detta vore bestämmelserna helt tandlösa

lil-sis

Citat från: Håkan_E skrivet 06 juli 2012, 10:35:44 AM
För att hyra buss för mer än 17 passagerare krävs alltid yrkeskompetensbevis alt hävdvunnen rätt, det senare upphör då from 2015 då enbart YKB duger.

Framgår av Biluthyrningslagen och föreskrifterna om YKB och det gäller oavsett hur du kommer att använda bussen.

Utan detta vore bestämmelserna helt tandlösa

Jo men du kan köpa dig en buss och köra privat. Om du nu är lagd åt det hållet.

Lars-Håkan_E

Citat från: lil-sis skrivet 07 juli 2012, 18:44:40 PM
Jo men du kan köpa dig en buss och köra privat. Om du nu är lagd åt det hållet.

Det är givetvis inget problem så länge man inte tar betalt, det är ju inte detta som lagstiftaren velat komma åt utan de problem som kom i dagen efter Måbödalen olyckan 1988.

Bara för att man har körkort för buss ska man inte kunna köra yrkesmässigt hur som helst.

Lars

Norge har naturligtvis samma krav med YKB genom EES avtalet men här har man valt att utbytesdatumet för körkortet avgör när YKB ska vara genomfört, detta gör att de flesta går alla 5 delkurserna på en gång, fördelen är att i Norge blir det inget speciellt kort för YKB utan kompentansen kommer att stå på ordinarie körkort.
Sedan så slutade senaste löneuppgöret i Norska Bussbranchavtalet med att alla som genomfört YKB får 9:- extra per timma i lön.

YKB kommer även i Sverige att komma de som är fast anställda till fördel då extraförare kommer att vara svårare att få tag på och då uppstår brist på förare och detta kommer att höja lönen för de som vill satsa på bussföraryrket.
Jag känner de som är utrustade med D på körkortet men som sagt att nu får det vara nog, för att betala dyra kurser bara för att köra några timmar är de inte beredda att göra.

KG

Citat från: Lars skrivet 22 juli 2012, 15:53:16 PM
YKB kommer även i Sverige att komma de som är fast anställda till fördel då extraförare kommer att vara svårare att få tag på och då uppstår brist på förare och detta kommer att höja lönen för de som vill satsa på bussföraryrket.

Ursäkta mig, men jag får inte det att gå ihop riktigt. Det enda som kommer hända är att dom fast anställda inte kommer få ledigt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars skrivet 22 juli 2012, 15:53:16 PM
Norge har naturligtvis samma krav med YKB genom EES avtalet men här har man valt att utbytesdatumet för körkortet avgör när YKB ska vara genomfört, detta gör att de flesta går alla 5 delkurserna på en gång, fördelen är att i Norge blir det inget speciellt kort för YKB utan kompentansen kommer att stå på ordinarie körkort.
Sedan så slutade senaste löneuppgöret i Norska Bussbranchavtalet med att alla som genomfört YKB får 9:- extra per timma i lön.

YKB kommer även i Sverige att komma de som är fast anställda till fördel då extraförare kommer att vara svårare att få tag på och då uppstår brist på förare och detta kommer att höja lönen för de som vill satsa på bussföraryrket.
Jag känner de som är utrustade med D på körkortet men som sagt att nu får det vara nog, för att betala dyra kurser bara för att köra några timmar är de inte beredda att göra.

Om utbytesdatum för KK infaller efter "deadline" så gäller ju behörigheten enbart inrikes.'

Citat från: KG skrivet 22 juli 2012, 20:19:52 PM
Ursäkta mig, men jag får inte det att gå ihop riktigt. Det enda som kommer hända är att dom fast anställda inte kommer få ledigt.

Rätten till ledighet är ju till stor del fastställd i lag o avtal och svår att bortse ifrån.
Sådan ledighet kan arbetsgivaren inte neka, detsamma gäller ledighet för studier som är anmäld i rätt tid, ledighet för sjukdom, läkarbesök etc.

KG

Citat från: Håkan_E skrivet 22 juli 2012, 20:34:41 PM
Rätten till ledighet är ju till stor del fastställd i lag o avtal och svår att bortse ifrån.
Sådan ledighet kan arbetsgivaren inte neka, detsamma gäller ledighet för studier som är anmäld i rätt tid, ledighet för sjukdom, läkarbesök etc.

Så du menar att man glatt får acceptera att enbart få sina fyra veckors semester på sommaren och inget mer?