Huvudmeny

Stulen gata

Startat av Jan I Nilsson, 11 juni 2012, 20:35:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan I Nilsson


Stulen gata

Här också

Här är det grövsta jag sett! >:(

Björn Forslund

Men krögare måste ju betala hyra till kommunen för den gatumark de vill använda till uteservering? Man kanske kan hyra hela gatan mot en rund slant?

Ted Selander

Det ser ut som det är Malmö stad som hyr ut sommarledig gatumark.

Anders Noren


Walter

Det är ju kommunen som hyr ut marken till krogarna och samtidigt göra gatumarken mer tillgänglig för gående.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

JDS

Citat från: Walter skrivet 13 juni 2012, 13:47:39 PM
Det är ju kommunen som hyr ut marken till krogarna och samtidigt göra gatumarken mer tillgänglig för gående.

Vadå mer tillgänglig, de har ju spärrat av såväl körbanan som gångbanan och förvandlat dem till något slags inhängnad för betalande kroggäster. För att nå adresser på bortsidan av restaurangen måste man antingen trampa rakt igenom serveringen eller gå runt, det kallar jag inte "mer tillgänglig".

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 13 juni 2012, 15:32:29 PM
Vadå mer tillgänglig, de har ju spärrat av såväl körbanan som gångbanan och förvandlat dem till något slags inhängnad för betalande kroggäster. För att nå adresser på bortsidan av restaurangen måste man antingen trampa rakt igenom serveringen eller gå runt, det kallar jag inte "mer tillgänglig".

Säg i stället att markens ekonomiska värde har höjts. Två parkeringsplatser för bilar rymmer en medelstor uteservering vilken lätt inbringar ett fyra- eller femsiffrigt belopp per kväll.

JDS

Citat från: Anders Noren skrivet 13 juni 2012, 15:44:35 PM
Säg i stället att markens ekonomiska värde har höjts. Två parkeringsplatser för bilar rymmer en medelstor uteservering vilken lätt inbringar ett fyra- eller femsiffrigt belopp per kväll.

Och hur mycket av det tillfaller staden? Det man har gjort här är ju att ta en del av det allmänna utrymmet och privatisera det. Det kan man förstås göra på mycket fler platser, varför inte göra om alla parker till uteserveringar?!?

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 13 juni 2012, 15:54:04 PM
Och hur mycket av det tillfaller staden?

Betydligt mer än de intäkter som kommer av parkeringen. Tillkommer sysselsättningen för restaurangpersonalen och nöjesvärdet för de medborgare som förlustar sig med mat och dryck på den f.d. parkeringsplatsen.

Stefan K

Tycker det är en bra lösning som Malmö valt. Uteserveringar är populära både för gäster och övriga som vistas i staden. Tillgängligheten för gående löses med ramper till gångbanorna.
Sen är det också dyrt att bygga om alla gator permanent för att få plats med uteserveringar och kanske inte heller nödvändigt. Dessutom tar biltrafiken ofta mycket plats i staden räknat i körytor och parkeringsytor. Nyttotrafik bör få lastplatser m.m. för angöring, men ibland blir det problem med det - men det är inte omöjligt att lösa.

JDS

Citat från: Anders Noren skrivet 13 juni 2012, 15:58:27 PM
Betydligt mer än de intäkter som kommer av parkeringen. Tillkommer sysselsättningen för restaurangpersonalen och nöjesvärdet för de medborgare som förlustar sig med mat och dryck på den f.d. parkeringsplatsen.

Fånar du dig bara nu, eller har du verkligen börjat tänka på det sättet?

Det är naturligtvis inte den indragna parkeringen jag hakar upp mig på utan den uteblivna möjligheten att ta sig fram (exempelvis till fots). Den är förstås inte så lätt att mäta i pengar, och det är antagligen anledningen till att såna här anordningar överhuvudtaget tillåts.

Björn Forslund

Jag kan hålla med om att en stor nackdel är att det blir svårt att komma fram och t ex synskadade får stora problem.
Fördelen är väl att staden får inkomster och det blir en mera levande stadsmiljö, även om det inte får gå till överdrift.

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 16 juni 2012, 14:29:00 PM
Fånar du dig bara nu, eller har du verkligen börjat tänka på det sättet?

Det är naturligtvis inte den indragna parkeringen jag hakar upp mig på utan den uteblivna möjligheten att ta sig fram (exempelvis till fots). Den är förstås inte så lätt att mäta i pengar, och det är antagligen anledningen till att såna här anordningar överhuvudtaget tillåts.

Tss. De enda som fått det svårare att ta sig fram är de som insisterar på att också bära med sig ett ton plåt. I övrigt är det en glädjande trend just nu att fler och fler inom politiken och förvaltningarna inser att staden är till för människor och inte för plåtsjok på hjul. Det är människor som bor, människor som arbetar, människor som handlar och människor som äter. Inte plåthögarna.

Runt hörnet från där bilderna är tagna finns förresten ett stort underjordiskt förråd där man, mot erforderlig avgift, kan ställa sin plåt. 300 plåthögar ryms.

JDS

Citat från: Anders Noren skrivet 18 juni 2012, 10:32:20 AM
Tss. De enda som fått det svårare att ta sig fram är de som insisterar på att också bära med sig ett ton plåt. I övrigt är det en glädjande trend just nu att fler och fler inom politiken och förvaltningarna inser att staden är till för människor och inte för plåtsjok på hjul. Det är människor som bor, människor som arbetar, människor som handlar och människor som äter. Inte plåthögarna.

Runt hörnet från där bilderna är tagna finns förresten ett stort underjordiskt förråd där man, mot erforderlig avgift, kan ställa sin plåt. 300 plåthögar ryms.

Varför fortsätter du att diskutera parkeringsplatser? Jag påpekar ju specifikt att det är framkomligheten för gående jag vill diskutera. Du låter som om du vore nån näringsidkare inom restaurangbranschen som i varje ögonblick måste framhålla att det är betalande matgäster som är de viktigaste människorna i världen. Men att det är trevligt för människor (d v s betalande människor) är ingen ursäkt för att förvandla offentlig mark till privat sådan.


Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 19 juni 2012, 00:44:07 AM
Varför fortsätter du att diskutera parkeringsplatser? Jag påpekar ju specifikt att det är framkomligheten för gående jag vill diskutera. Du låter som om du vore nån näringsidkare inom restaurangbranschen som i varje ögonblick måste framhålla att det är betalande matgäster som är de viktigaste människorna i världen. Men att det är trevligt för människor (d v s betalande människor) är ingen ursäkt för att förvandla offentlig mark till privat sådan.

Vi kan väl enas om att vi är oense om gångtrafiken har fått väsentligt försämrad framkomlighet eller inte? Jag kan konstatera att man har byggt ordentliga, rullstolsvänliga, ramper ner från trottoaren till den provisoriska gångbanan.