Nolltaxedagen 3 Mars

Startat av 1896, 27 februari 2012, 15:03:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Jonas1968 skrivet 27 februari 2012, 23:35:16 PM
Problemet med detta är ju att dom som arbetar och har stadig inkomst knappast är dom som har störst behov av gratis kollektivtrafik utan dom som skulle behöva detta bäst är ju dom som t ex studerar. Skulle garanterat sticka i ögonen på studenter och arbetslösa som har svårt att få pengarna att räcka att dom som redan har bra inkomst får åka gratis medan den som t ex måste klara sig på studiemedel måste betala. Sedan så får man ju med detta system behålla alla kostnader för biljettmaskiner, biljettkontrollanter osv.
Skall man införa nolltaxa så måste den nog gälla alla. Att ge dom som redan jobbar och har bra inkomst gratis busskort vore bortkastade pengar. Skall man locka bilister till kollektivtrafiken så är det nog viktigare att förbättre utbudet än att sänka priset. Bil är redan idag mångdubbelt dyrare än att åka buss.

Som sagt var detta förslag framtaget just "för att reta gallfeber på PK-vänstern i Umeå".
Jag vill inte alls ändra dagens system, borde jag kanske ha varit tydligare med att skriva.

Omnilasse

Citat från: HJP skrivet 27 februari 2012, 23:02:03 PM
****
De flesta av de där problemen/"orättvisorna" finns redan idag. Eftersom t.ex. SL subvetioneras till cirka 50%, så betalar alla i landstinget "50%", oavsett om det åker eller inte. Den som aldrig nyttjar sjukvård, skola etc. får vara med och betala på dessa inrättningar. Inget konstigt med det.
Jag ser kollektivtrafiken som en nödvändig samhällsservice, och samhällsekonomiskt är jag övertygad om att nolltaxa lönar sig. Tekniken som SL använder sig av, är svindyr. Tyvärr sparade jag inte de artiklar där jag läste om kostnaderna, för ett par år sedan - man bli rädd.
Visst måste trafiken utökas, men det är ju bara bra för innevånarna. Förbifart Stockholm, behöver inte byggas. De pengarna kan läggas på kollektivtrafiken. Nu blir det ju så att den som aldrig nyttjar bil, måste ändå betala för vägbyggen och underhåll. Det absolut "millimeter"-rättvisa samhället går inte att kapa
Det finns säkert mycket mer att tillägga, och jag kan inte allt, men jag tycker att det är framsynt för ett hållbart samhälle att genomföra nolltaxa.

HJP

"Samhällsekonomiskt" är ju komplicerat att använda. Men en sådan beräkning mäter ju effekten av en åtgärd. Men ju lägre samhällets kostnader för att nå resultatet är, ju mer samhällsekonomiskt lönsamt blir det! Det vill säga om alla ville åka kollektivt trots att det inte var subventionerat alls, så vore ju det en jättestor vinst för samhället!

Nu ser ju inte verkligheten ut så. Men vill vi vara effektiva samhällsekonomiskt lär nog åtgärder för bussarnas framkomlighet vara betydligt mer effektivt utnyttjande av resurserna (och mer lönsamt) än avgiftsfri kollektivtrafik. Och det skulle antagligen mycket lättare locka över bilister till bussen,  än att man införde nolltaxa. Samma sak egentligen med hållbarhetsargumentet. Den stora vinsten är ju att folk väljer att åka kollektivt istället för bilen, men vi vill ju samtidigt inte att resenären skall åka kollektivt i onödan, när alternativet hade varit att stanna hemma eller gå/cykla. Det är ju den avvägningen vi måste göra. Om någon grupp inte anser sig ha råd att åka kollektivt idag, ja, då bör man väl i sådana fall titta närmare på den gruppen. Alltså hellre då högre studiebidrag (eller lägre studentkortpris)  (om vi talar om studenter), än gratis kollektivtrafik. 

För att nå det bästa reultatet samhällsekonomiskt såväl som hållbarhetsmässigt är det nog viktigt att samhället subventionerar kollektivtrafiken (på sina håll mer än vad som görs idag), men att mer läggs på snabba och attraktiva förbindelser än ett lågt pris. Då får vi nog största effekt.

Wetjo

Redan på 80-talet fanns uträkning på nolltaxa i SL-området.
Det skulle rendera en höjning av landstingsskatten med ca 5%.
Altså skulle alla i SLL betala fem kronor mer på varje hundralapp i skatt för att få åka buss gratis.
Vilken politiker vågar införa det?

HJP


Andy

I storstäderna är det angeläget att styra över bilister till att åka kollektivt. I glesbygden går inte det, då bilen är det enda rimliga alternativet för att ta sig någonstans. Därför borde bilister skattas högre i storstadsområdena, genom en kommun- eller landstingsknuten bränsleskatt, som direkt skulle finansiera kollektivtrafikinvesteringar. Detta utan att Bengt-Göran i Åsele ytterligare ska hindras att åka till jobbet i bil.

Om investeringar (spår, fordon, bussfiler, teknik) till kollektivtrafiken täcktes av den extra bränsleskatten kunde biljettintäkter täcka de löpande kostnaderna för trafiken (löner, bränsle, underhåll, administration), och vips skulle de som bara använder muskelkraft inte behöva betala för kollektivtrafiken alls.

Detta är dock bara en första idé och jag har inte räknat med några som helst siffror. Men kunde detta fungera? Hur höga skulle bränsleskatter och biljettpriser bli?

Jonas

Citat från: HJP skrivet 28 februari 2012, 09:35:24 AM
****
Möjligen.
Vad är poängen?

HJP

Poängen är ju att med avregleringen styra över mer och mer av trafiken till kommersiellakrafter och på sikt helt sluta med skattesubventioner.
Se bara i Uppsala där de nu vill mer eller mindre lägga ner 801 till Arlanda(en av de mest trafikerade linjerna) just pga att de vill att trafiken ska skötas kommersiellt.

Således går tankarna om nolltaxa helt emot idéerna med den nya avregleringen...

HJP

Citat från: Z skrivet 28 februari 2012, 14:23:42 PM
Poängen är ju att med avregleringen styra över mer och mer av trafiken till kommersiellakrafter och på sikt helt sluta med skattesubventioner.
Se bara i Uppsala där de nu vill mer eller mindre lägga ner 801 till Arlanda(en av de mest trafikerade linjerna) just pga att de vill att trafiken ska skötas kommersiellt.

Således går tankarna om nolltaxa helt emot idéerna med den nya avregleringen...
****
Jahaja.
Jag är ingen vän av avregleringen.
Jag tror inte att jag någonsin kommer att få uppleva nolltaxan, men måste ändå få ha min uppfattning om hur jag vill att det ska vara.
Att samhället går alltmer åt det kommersiella, ser jag också, men jag vill inte ha den utvecklingen. För mig är det ingen poäng, även om det är det för andra.

HJP

Omnilasse

Citat från: Z skrivet 28 februari 2012, 14:23:42 PM
Poängen är ju att med avregleringen styra över mer och mer av trafiken till kommersiellakrafter och på sikt helt sluta med skattesubventioner.
Se bara i Uppsala där de nu vill mer eller mindre lägga ner 801 till Arlanda(en av de mest trafikerade linjerna) just pga att de vill att trafiken ska skötas kommersiellt.

Således går tankarna om nolltaxa helt emot idéerna med den nya avregleringen...

Nä, någon tanke bakom avregleringen att trafiken skall - som helhet - bli mer kommersiell finns knappast. Det var möjligen en idé i själva utredningen, men i den bemärkelsen blev ju lagförslaget rätt tunt.

Snarare handlar det ju om att det skall vara tillåtet att skapa trafik på kommersiell basis. Men till överväldigande majoritet som ett komplement.

Just 801 är ju lite av ett speicialfall. SL har ju - trots att Arlanda ligger i Stockholms län - aldrig haft några direktbussar till flygplatsen där SL-kortet eller vanlig taxa gällt. UL har ju trots allt även pendeltågstrafik till Arlanda

Jonas

Citat från: HJP skrivet 28 februari 2012, 15:38:16 PM
****
Jahaja.
Jag är ingen vän av avregleringen.
Jag tror inte att jag någonsin kommer att få uppleva nolltaxan, men måste ändå få ha min uppfattning om hur jag vill att det ska vara.
Att samhället går alltmer åt det kommersiella, ser jag också, men jag vill inte ha den utvecklingen. För mig är det ingen poäng, även om det är det för andra.

HJP

Nu är inte jag heller någon anhängare av avregleringen, utan är av helt motsatt uppfattning och att skattefinasierad verksamhet inte ska skötas av privata bolag med vinstintresse.

Men jag tror inte på en nolltaxa heller.  ;)

Lars

Ge oss på landsbygden gratis bensin! det är bara att svänga in på macken och dra! ;D

yngrot

Nolltaxa är helt fel väg att gå!!  det som är gratis värdesätts inte något alls. Sist det testades införde betalning rätt omgående pga alla problem som dök upp. Mängder med resenärer som bara åkte en hpl  vissa bara åkte med flera timmar och förarna kunde inte bli av med folket ..det vart ett elände för förakåren med väldigt dålig arbetsmiljö .. och dyrt med många extraturer..

Bättre underlätta för busstrafiken med att ta bort fartbulor och underlätta komma fram genom rondeller .. lite snabbare trafik bör vara rätt sätt att få mer ta bussen ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Vilken stad i Sverige var det som införde nolltaxa för ca 10 år sedan?
Detta misslyckades dock och man återgick till den gamla ordningen.
Någon som vet något om detta?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 mars 2012, 08:47:33 AM
Vilken stad i Sverige var det som införde nolltaxa för ca 10 år sedan?
Detta misslyckades dock och man återgick till den gamla ordningen.
Någon som vet något om detta?

Örebro provade med det men det fick snart upphöra på grund av ideliga bråk. Kristinehamn har också haft det men där var det väl mer ekonomiska skäl som gjorde att den togs tillbaka. Nolltaxa har också förekommit i Ockelbo och Hallstahammar men då bara under dagtid. Eventuellt finns den kvar på dessa båda orter.

Den enda någorlunda stora stad jag känner till där det gått bra med nolltaxa är den tidigare nämnda Hasselt i Belgien. Där har man satsat rejält på framkomlighet för busstrafik också och gjort det svårt för privatbilar att komma in i stan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2012, 09:01:41 AM
Örebro provade med det men det fick snart upphöra på grund av ideliga bråk. Kristinehamn har också haft det men där var det väl mer ekonomiska skäl som gjorde att den togs tillbaka. Nolltaxa har också förekommit i Ockelbo och Hallstahammar men då bara under dagtid. Eventuellt finns den kvar på dessa båda orter.

Den enda någorlunda stora stad jag känner till där det gått bra med nolltaxa är den tidigare nämnda Hasselt i Belgien. Där har man satsat rejält på framkomlighet för busstrafik också och gjort det svårt för privatbilar att komma in i stan.

Jodå, Ockelbo har iaf kvar sin och det finns någon mer ort i Gästrikland som skall ha det (om jag inte minns fel). Även Vadstena har ju sin servicebuss som är gratis, samt att man får åka med gratis på "skolbussarna".

Men det som är kännetecknande är att det handlar om skolbusslinjer, eller servicelinjer som kör några turer per dag, vardagar. I sådana fall är det förstås en större kostnad att ta betalt, särskilt som turerna på dagtid ändå antagligen till 80-90 procent skulle behöva subventioneras med skattepengar (om man skall ha rimliga biljettpriser).

Men även Dartford i Kent (London) har ju ett system där det är gratis för invånarna i det nya området. Nobina har faktiskt en liten film om det hela:
http://www.youtube.com/embed/RjySm42dGMY?feature=player_embedded

Där lär det väl också fungera, men där får man kanske också vänta och se lite.

(Som parantes är det ju lite intressant att det man anammar med att ha kollektivtrafiken på plats från början (eller TOD som man pratar om internationellt), är ju samma idé man hade i Sverige redan med planeringen av exempelvis Vällingby...med kollektivtrafiken först. Nu får vi gå utrikes för att komma på hur man gjorde än gång i tiden.)

Hursom helst - den största invändningen mot avgiftsfri kollektivtrafik måste ju vara att det är ett  rätt ineffektivt sätt att öka kollektivtrafikandelen kontra bil på - däremot ökar förstås antalet resor som görs. Men det senare är - iaf ur ett hållbarhetsperspektiv en mindre lämplig effekt.


yngrot

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 mars 2012, 08:47:33 AM
Vilken stad i Sverige var det som införde nolltaxa för ca 10 år sedan?
Detta misslyckades dock och man återgick till den gamla ordningen.
Någon som vet något om detta?



jag har ett svagt minne att Eskilstuna provat 0 taxa med detta däliga resultat  .. ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina