Bussförare lindrade olycka

Startat av 1896, 22 januari 2012, 15:57:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.dt.se/nyheter/rattvik/1.4309759-busschaufforen-forhindrade-otack-olycka

"Polisen ordnade så att bussen kom ner till Rättvik, där bussbolaget mötte upp med en annan buss och ny förare". Hur gick det till rent praktiskt ? Körde Polisen bussen ?  ???

Max W

Jag har givetvis inte rätt svar just i detta fall, men jag vet att man i liknande lägen kallat fram en polis som haft behörighet att köra buss. I dessa fall har polisen kört bussen till närmaste plats där berört bussbolag haft möjlighet att möta upp med "ny" förare. Det KAN ha varit så även här.
/Max

Björn Ax

Citat från: Max W skrivet 22 januari 2012, 19:27:25 PM
Jag har givetvis inte rätt svar just i detta fall, men jag vet att man i liknande lägen kallat fram en polis som haft behörighet att köra buss. I dessa fall har polisen kört bussen till närmaste plats där berört bussbolag haft möjlighet att möta upp med "ny" förare. Det KAN ha varit så även här.
/Max

En polis får köra vilket fordon han/hon som helst en kortare sträcka. Vet dock inte hur lång denna sträcka var.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Wetjo

Citat från: Björn Ax skrivet 22 januari 2012, 22:29:51 PM
En polis får köra vilket fordon han/hon som helst en kortare sträcka. Vet dock inte hur lång denna sträcka var.
Denna sträcka är cirka en mil. Men jag är tveksam till om polisen får köra bussen, om inte polismannen hävdar nödvärn (Br 24:1) för sin handling... Det vill säga polisen får möjligen flytta bussen för att förhindra ytterligare olycka (fara för annan), men inte köra den till annat ställe. Om ytterligare skada uppstår på bussen under färden då polisman kör, kan Nobina (i det här fallet) kräva polisen på skadestånd. Annars vore det bra med en paragrafhänvisning...

Tommy H

Är det inte likadant för polisen som i det militära, dvs man får köra alla typer av fordon på vanligt B-kort om man har sitt befäls (lägst kapten) muntliga eller skriftliga godkännande?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Robert T

Var står det att Polisen saknade D kort?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert T skrivet 23 januari 2012, 17:35:10 PM
Var står det att Polisen saknade D kort?

Ingenstans. Dessutom står det bara att polisen "ordnade så att bussen kom ner till Rättvik". Det kan ju ha varit så enkelt som att polisen kände till en bussförare som bodde i närheten och kunde köra ned bussen. Kanske rentav en Nobina-anställd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

The Boxer

Citat från: Tommy P skrivet 23 januari 2012, 17:32:27 PM
Är det inte likadant för polisen som i det militära, dvs man får köra alla typer av fordon på vanligt B-kort om man har sitt befäls (lägst kapten) muntliga eller skriftliga godkännande?

NEJ man måste ha faktisk behörighet :o, bestämmelsen ovan försvann slutet på -90 talet eller så. jag VET för jag jobbade vid den tiden på det "halvstaliga fordonskontrollbolaget" som omfattades av ovanstående.

Tommy H

Citat från: The Boxer skrivet 23 januari 2012, 20:02:58 PM
NEJ man måste ha faktisk behörighet :o, bestämmelsen ovan försvann slutet på -90 talet eller så. jag VET för jag jobbade vid den tiden på det "halvstaliga fordonskontrollbolaget" som omfattades av ovanstående.
OK, där ser man, då måste jag har varit en av dom sista som gjorde det då...   :)
Var värnpliktig fram till november -99 och fick då med ganska nytaget B-körkort sätta mig och köra både tung lastbil med maskintransportsläp, terränglastbil och buss.
Var ett par i min grupp som inte ens hade hunnit få sitt B-kort, men att vara inskriven på körskola jämställdes med att ha körkort, så även de fick köra lastbil, dock utan släp.

Näväl, det var lite offtopic. Men som sagts så vet vi ju inte omständigheterna i det här fallet så det är dumt att spekulera för mycket...
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Wetjo

Citat från: Tommy P skrivet 23 januari 2012, 21:11:52 PM
OK, där ser man, då måste jag har varit en av dom sista som gjorde det då...   :)
Var värnpliktig fram till november -99 och fick då med ganska nytaget B-körkort sätta mig och köra både tung lastbil med maskintransportsläp, terränglastbil och buss.
Var ett par i min grupp som inte ens hade hunnit få sitt B-kort, men att vara inskriven på körskola jämställdes med att ha körkort, så även de fick köra lastbil, dock utan släp.
Näväl, det var lite offtopic. Men som sagts så vet vi ju inte omständigheterna i det här fallet så det är dumt att spekulera för mycket...
Men då körde du militära fordon i gröna kläder. Då gäller andra regler...

Björn Ax

Citat från: körkortslagen
12 § Polis som har ett körkort med behörigheten B får i tjänsteutövning köra varje slag av körkortspliktigt fordon en kortare sträcka.

Så står det iaf i körkortslagen. Sen vad en kortare sträcka är kan man ju undra.

Sen så är det ju som sagt att det inte står om polisen körde eller ej. Det kan ju bara vara så att dom ordnade fram bärgare eller dylikt.

mil

Citat från: Robert T skrivet 23 januari 2012, 17:35:10 PM
Var står det att Polisen saknade D kort?

Det står ingenstans att polisen körde ned den utan ordnade då är det några som direkt tror sig veta att polisen körde. De kan ha ordnat fram en förare som tog bussen ned, ingen vet hur skadad den var ju, de kanskte skjutsade en förare till bussen som körde ned den. de kanske tom eskorterade bussen ned om belysning etc var trasigt. Som sagt kan vara en mängd saker de gjorde för att rädda passagerarna från att frysa det kanske varit värre och evakuera passagerarna till annan buss etc. Soms agt ingen som vet utan bara tror sig veta

JDS

Att man inte vet säkert vad som har hänt innebär ju inte något förbud mot att kommentera gällande regler när man ändå är i farten. Men det är förstås bra om man kommer ihåg reglerna rätt, annars kan det bli ganska förvirrat!  :D

Ska man gå in på semantik, så kan man ju av tidningens formulering:

CitatPolisen ordnade så att bussen kom ner till Rättvik, där bussbolaget mötte upp med en ny buss och en annan förare. Passagerarna kunde därefter, lite försenade och åtskilligt omtumlade, fortsätta färden.

dra slutsatsen att bussen kördes med passagerare till Rättvik, annars fanns det ju ingen anledning att "möta upp" just där. Dock gör jag ett extremt grundläggande fel just nu, nämligen att utgå från att det som står i tidningen är sant!   :-*

Jonas

Citat från: Tommy P skrivet 23 januari 2012, 17:32:27 PM
Är det inte likadant för polisen som i det militära, dvs man får köra alla typer av fordon på vanligt B-kort om man har sitt befäls (lägst kapten) muntliga eller skriftliga godkännande?

Spännande, jag gjorde lumpen -95 -96 på F16 och då fick man inte köra ett fordon 1 meter om man inte hade ett förarbevis på just den fordonstypen...

Men det kanske är olika på olika regementen.