beröm till chaufför

Startat av the0fiskis, 14 december 2011, 22:09:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Fina bilder Lars. Så ska det se ut. :)
Lyftar likt dessa är dock totalförbjudna i alla nya SL-kontrakt, även längst ute på rena landsbygdslinjer. Där ska det vara en lågentrévagn med ramp som pga avsaknad av trottoarkant får en rejält kraftig lutning. En färdtjänstbuss modell Sprinter med bakgavellyft för att lyfta in rullstolar och tunga barnvagnar bak är inte heller godkänd för SL-trafik.

Kristian

Citat från: Ersa skrivet 28 december 2011, 22:31:37 PMEn färdtjänstbuss modell Sprinter med bakgavellyft för att lyfta in rullstolar och tunga barnvagnar bak är inte heller godkänd för SL-trafik.
Aj då, Kerstin kör ju en sådan på 850. Här som ersättningsbuss i Hemfosa:

Jonas Strömblad

Ett fall för DiskrimineringsOmbudsmannen! Så här får det f-n inte gå till i Sverige när vi snart skriver 2012 i kalendern!!!  8)

Vi körde något liknande på 671 (Bogesundsbussen) för ganska länge sedan innan dispensen för bussar på Pålsundsbron kom till.
/J

Ersa

Citat från: Kristian skrivet 28 december 2011, 22:47:24 PM
Aj då, Kerstin kör ju en sådan på 850. Här som ersättningsbuss i Hemfosa:

Dispens kanske? Kul att se att en sån rullar där ute iaf.  :) Det finns gott om linjer med få resenärer som skulle passa mycket bättre att köras av taxiföretag dylika smidiga fordon.

Lars

Citat från: Ersa skrivet 28 december 2011, 22:31:37 PM
Fina bilder Lars. Så ska det se ut. :)
Lyftar likt dessa är dock totalförbjudna i alla nya SL-kontrakt, även längst ute på rena landsbygdslinjer. Där ska det vara en lågentrévagn med ramp som pga avsaknad av trottoarkant får en rejält kraftig lutning. En färdtjänstbuss modell Sprinter med bakgavellyft för att lyfta in rullstolar och tunga barnvagnar bak är inte heller godkänd för SL-trafik.
Jag kommer med mer bilder till dej så småningom när jag fotat vår nyast buss med lift.
Det är inte bara SL som drabbats av detta virus som heter låggolv, utan det sprider sig runt landet!
Jag har fått berättat för mig att det finn nån typ av stående anmälan från olika handikapporganisationer om den bristande handikappanpassningen till många av trafikföretagen och detta är krav som egentligen är helt omöjliga att helt uppfylla och de otroliga kostnader som de medför. Bussföretagen har inte tagit dessa riktigt på allvar men bl. a. SL och länsbolagen flörtar däremot med väljarna genom att ställa krav på fordon vid upphandling.

När det gäller hållplatserna så ser ju landsbygden ut som den gör i bästa fall en ficka att köra in på men ofta bara en stolpe nerslagen i vägkanten.
Det ska finnas ett EU-direktiv om att samtliga hållplatser i Sverige ska byggas om men det är en kostnad som ingen vill stå för och därmed tar detta många år att genomföra på landsbygden.