H80 6861

Startat av Hasse L, 16 november 2011, 15:28:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


BB 572 - Volvo B58 / Hägglund & Söner 1967.

Ett tidigt exempel på extrabuss i djurgårdstrafiken hämtad från ett förortsgarage (Råsta).

Gunnar D

Måste vara ganska unikt 1971!

/Gunnar

Ersa

Snyggt med SJ-orange där de extra strålkastarna ännu inre är igensatta. Så ska en H80 se ut. :)
Hur länge låg spåren kvar i gatan efter nedläggningen 1967?

groenis

Råsta förstärkte väl på fler innerstadslinjer under åren?

/Lennart

HJP

Citat från: Hobgoblin skrivet 16 november 2011, 15:28:41 PM

BB 572 - Volvo B58 / Hägglund & Söner 1967.

Ett tidigt exempel på extrabuss i djurgårdstrafiken hämtad från ett förortsgarage (Råsta).
****
Snacka om korglutning.... :D
Det gäller att dra på i kurvan  ;)

HJP

Peter Rost

Snacka om tjusigt! Hägglunds kaross när det är som bäst!

/Peter

Hasse L

Citat från: groenis skrivet 16 november 2011, 16:28:52 PM
Råsta förstärkte väl på fler innerstadslinjer under åren?

/Lennart
1976 körde Råsta ordinarietrafiken på linje 44 c:a maj - augusti (?) - (rätta mig!) - och linje 119 togs också över detta år. H54 4841 på 44:an är dokumenterad.
Vad gäller förstärkningar så var det väl mest veckoslut i Roslagstrafiken som gällde. Ett tiotal Råstaförare med Katrineholmare (H81-82) kunde dyka upp och bistå under sommarhalvåret (hade någorlunda koll 1970-78).
Då och då kördes antagligen också på 47E, men jag hittar inga fler bilder.

/Hasse

Omnilasse

Citat från: Hobgoblin skrivet 18 november 2011, 22:12:39 PM
1976 körde Råsta ordinarietrafiken på linje 44 c:a maj - augusti (?) - (rätta mig!) - och linje 119 togs också över detta år. H54 4841 på 44:an är dokumenterad.
Vad gäller förstärkningar så var det väl mest veckoslut i Roslagstrafiken som gällde. Ett tiotal Råstaförare med Katrineholmare (H81-82) kunde dyka upp och bistå under sommarhalvåret (hade någorlunda koll 1970-78).
Då och då kördes antagligen också på 47E, men jag hittar inga fler bilder.

/Hasse
Nja, 119 togs inte över. Däremot kan det nog stämma att man hjälpe till. Det var ju då man hade förarbrist i Bromma och tog in externa förare även utanför SL-området. Man fick ju inte enligt reglerna bara låna förare - utan fick ju ta både bussarna med chaufförer - med en rad intressanta landsortsbussar på sträckan som resultat. Minns en förare som vägrade ta betalt och var mycket pratsalig i mikrofonen. Detta gjorde honom populär, så poppis att han hamnade i tidningen t.o.m.  

119 tog man alltså inte över (om än man kan ha hjälpt till) - däremot togs ju sträckan över senare av Råstas linje 503. Men det var ju långt senare förstås.

groenis

503:an var min favoritlinje körde den sista året innan Bromma tog över den igen.

Det var där jag lärde ungarna i Hässelby Villastad att det går att köra en H 80 med uppställ sen hade jag aldrig några problem med dem efter det.

/Lennart

Mikael T Nilsson

Tack för denna härliga nostalgibild!
Jag har en notering om att Råsta under 70-talet delvis trafikerade en del innerstadslinjer (Hornsbergslinjer): 47E, 52, 54E, 54X, 56X och 58(?).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot



Det var där jag lärde ungarna i Hässelby Villastad att det går att köra en H 80 med uppställ sen hade jag aldrig några problem med dem efter det.

/Lennart
[/quote]   



jaha fler än jag som lyckats med en sån manöver  ;D  dock inte med H80 utan en Kållered vagn 10 har jag för mig..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Hasse L

[quote author=Omnilasse link=topic=49233.msg359190#msg359190 date=1321652582 

119 tog man alltså inte över (om än man kan ha hjälpt till) - däremot togs ju sträckan över senare av Råstas linje 503. Men det var ju långt senare förstås.

[/quote]

AGP 134 - Volvo B58 / Säffle 1976 - SL H58 4993.

Vill nog ändå hävda att Råsta för en tid tog över 119. I Stockholmsdistriktets tabellnummerpärm angavs per 7.2.1977 att ¨Västra Distriktet kör merparten¨.

/H.

bjorn_k

Citat från: Omnilasse skrivet 18 november 2011, 22:43:02 PM
...
119 tog man alltså inte över (om än man kan ha hjälpt till) - däremot togs ju sträckan över senare av Råstas linje 503. Men det var ju långt senare förstås.
Men 119 går fortfarande. Men den kanske vart borta en tid?

Nico


Kommmer inte ihåg exakt när det var och jag kan vara ute och cykla helt om så vill någon vill rätta mig är det bra. Utgår jag fritt ur minnet så vill jag dock ha det till att från mitten av 1970-talet så var 119 och 503 två olika linjer. 119 gick mellan Spånga C och Backlura och 503 mellan Spånga C och Solna C. Någon gång i slutet av 1970-talet (bör det vara) så slogs bägge linjerna ihop till 503 och togs om hand av Råsta som fick en ganska lång linje att hålla reda på.

Runt 1983-1984 numrerades sedan hela linjen om till 119 och överfördes till Bromma. Se(dan här om året så delades linjen återigen upp i sina ursprungsdelar så 119 återigen går mellan Spånga C och Backlura medan biten mellan Spånga C och Solna C vik det vakanta linjenumret 512 istället för 503. Det senare linjenumret används nämligen numera på en något udda Råstalinje som går Sfären <=> Ulriksdals Värdshus. 512 i sin tur körs, linjenumret till trots, av Bromma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hasse L

119 : Hässelby Strand - Backlura
503 : Norra Bantorget (senare Solna Centrum) - Hässelby Gård

Datum för hopslagningen (till 503) kan jag inte hitta, men nummerändringen av 503 till 119 skedde 19.8.1985.