GDG 1850

Startat av 1896, 10 oktober 2011, 17:58:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Intressant kaross med upphöjningen av taket:

www.fotobus.msk.ru/photo/541449/

Tommy H

Bilden finns även med i ett av mina bildsvep från i somras: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=46325.0
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

1896

Det hade jag missat.  8)

bilomnibussen

Fanns det några andra än Linjebuss som hade sådana bussar? Det skulle väl vara en express- eller turist-variant.
mvh Jan G

Greger Larsson

Karosstypen har nog funnits hos ett tiotal företag. Linjebuss var dock själv om att bygga på BF76(nio sådana fanns).

S Svensson

Linjebuss skaffade dessa Scania med högbyggda Säfflekarosser för sina Skånska snabbusslinjer. Dessutom för beställn ing.
GDG fick över 592 som då blev 1850 i samband med övertagandet av Västgötanätet. Jag är dock inte säker på om den gick där under LB tiden. Dock att 592 borde varit tillhörigt Partille.
Linjen Göteborg-Mariestad inrättades 1970. Till den linjen anskaffades till Partille 66 och 67 (Linjebuss) och dessutom gick där SJ bussar (t ex 1248 men senare flera andra som 112 och 1491&1492) Linjen 241 övertogs av GDG och det överlämnades då två Säffle högbyggen 66 och 592 men inte 67. Fö gjordes förarbyte i Vara. Genomgående förare hos GDG och ursprungliga linje 241 (turerna) kördes av Törebodaförare med tomkörning Mariestad-Töreboda. Inte turen ca 16.30 utan denna blev senarelagd några timmar. Vill minnas att 1850 en gång var inblandad i olycka och välte. Efter detta byggdes den om till linjevagn. Men det skulle kanske gjorts ändå.