Planering av tomkörningar

Startat av 1896, 28 september 2011, 12:36:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adrian Langemar

Om vi antar att tidtabellen är förutbestämd och inte går att ändra på är det knappast mer tomkörningar än nödvändigt. Däremot är det ofta så att man kan få ett mycket bättre trafikutbud om man lät tomkörningarna gå i trafik istället. Något sådant fall finns inte i detta reportage, men man skulle åtminstone kunna låta 463:an gå hela vägen till Kolvik där det finns fler linjer att byta till. Ibland förekommer rentav ståplatser från Nacka/Värmdö till Slussen i eftermiddagsrusningen vilket naturligtvis är onödigt med tanke på alla tomkörningar. Man skulle också kunna använda tomkörningarna till att köra direktbussar till/från Värmdölandet även i motrusningen.

Bussföraren

Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 september 2011, 20:48:13 PM
Om vi antar att tidtabellen är förutbestämd och inte går att ändra på är det knappast mer tomkörningar än nödvändigt. Däremot är det ofta så att man kan få ett mycket bättre trafikutbud om man lät tomkörningarna gå i trafik istället. Något sådant fall finns inte i detta reportage, men man skulle åtminstone kunna låta 463:an gå hela vägen till Kolvik där det finns fler linjer att byta till. Ibland förekommer rentav ståplatser från Nacka/Värmdö till Slussen i eftermiddagsrusningen vilket naturligtvis är onödigt med tanke på alla tomkörningar. Man skulle också kunna använda tomkörningarna till att köra direktbussar till/från Värmdölandet även i motrusningen.

Både ja o nej

I peaktid finns det ingen möjlighet att köra tomturerna i trafik med bibehållet antal dimensionerande fordon, detta har med tidsaspekten att göra.

Hemmesta-Slussen i motrusningen får du lägga på drygt 10 min, bara den extra rundkörningen i Slussen tar typ 3-4 min

Däremot kan man göra det under övrig tid och sådana lösningar har t.ex Nobina gjort på 401:an

Adrian Langemar

Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 20:53:14 PM
Både ja o nej

I peaktid finns det ingen möjlighet att köra tomturerna i trafik med bibehållet antal dimensionerande fordon, detta har med tidsaspekten att göra.

Däremot kan man göra det under övrig tid och sådana lösningar har t.ex Nobina gjort på 401:an
Ibland kan det säkert vara möjligt att köra tomturerna i trafik även under rusningen, men till priset av något kortare vändtid. I andra fall kanske det behövs något enstaka omlopp ytterligare, men i så fall lär antagligen nyttan överstiga kostnaden.

Bussföraren

Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 september 2011, 20:57:12 PM
Ibland kan det säkert vara möjligt att köra tomturerna i trafik även under rusningen, men till priset av något kortare vändtid. I andra fall kanske det behövs något enstaka omlopp ytterligare, men i så fall lär antagligen nyttan överstiga kostnaden.

I rusningen finns det inte mer tid än som går åt, i ett område som N-V så har du 3-5 omlopp ytterligare om man ska ha en sådan lösning något som SL givetvis aldrig skulle köpa

Adrian Langemar

Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 21:02:00 PM
I rusningen finns det inte mer tid än som går åt, i ett område som N-V så har du 3-5 omlopp ytterligare om man ska ha en sådan lösning något som SL givetvis aldrig skulle köpa
Måste SL betala lika mycket för trafik i motrusningen som för trafik i medrusningen? I så fall är det systemet som det är fel på.

Ersa

I Norrtälje kommun har SL och operatörerna lyckats att minimera antalet på åtminstone en sträcka: Norrtälje - Rimbo.
När man behöll röda 647 på samma sträcka som blå 677 går på slipper man utföra tomkörningar, annat än i "motrusningen" i lågtrafik när 1-2 röda bussar tomkörs vid samma tid som det ändå körs en blå 677 i samma riktning.

Däremot kan man ju avskaffa de tomkörningar vid de tillfällen där en buss körs ut på linje till "längstutpålinjen" ute i skogen, och sedan ändå direkt ska tomköras längs exakt samma linjesträckning tillbaka till byn där både busstationen och depån finns. Några sådana finns tyvärr ännu kvar i Roslagen (bl.a på 646, 648, 649 och 659, samt i viss mån på 644 och 625), men det sägs att SL inte vill betala milersättning för ena riktningen. Det lär operatören få betala ut egen ficka.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 21:18:06 PM
I Norrtälje kommun har SL och operatörerna lyckats att minimera antalet på åtminstone en sträcka: Norrtälje - Rimbo.
När man behöll röda 647 på samma sträcka som blå 677 går på slipper man utföra tomkörningar, annat än i "motrusningen" i lågtrafik när 1-2 röda bussar tomkörs vid samma tid som det ändå körs en blå 677 i samma riktning.

Däremot kan man ju avskaffa de tomkörningar vid de tillfällen där en buss körs ut på linje till "längstutpålinjen" ute i skogen, och sedan ändå direkt ska tomköras längs exakt samma linjesträckning tillbaka till byn där både busstationen och depån finns. Några sådana finns tyvärr ännu kvar i Roslagen (bl.a på 646, 648, 649 och 659, samt i viss mån på 644 och 625), men det sägs att SL inte vill betala milersättning för ena riktningen. Det lär operatören få betala ut egen ficka.

Givetvis betalar inte SL direkt för körningar som inte är tidtabellslagda, däremot naturligtvis indirekt eftersom operatören räknat med kostnaden i anbudet

Bussföraren

Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 september 2011, 21:05:47 PM
Måste SL betala lika mycket för trafik i motrusningen som för trafik i medrusningen? I så fall är det systemet som det är fel på.

??

En dimensionerande buss kostar ju lika mycket oavsett hur den används och en tidtabellskm likaså.
Bussförsäljaren har inte olika priser när man köper fysiska bussar.....

Skulle operatören bjuda på den kostnaden av ren välvilja menar du?

Omnilasse

Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 september 2011, 20:57:12 PM
Ibland kan det säkert vara möjligt att köra tomturerna i trafik även under rusningen, men till priset av något kortare vändtid. I andra fall kanske det behövs något enstaka omlopp ytterligare, men i så fall lär antagligen nyttan överstiga kostnaden.
Problemet är väl att även om man kan se att det fungerar i nuvarande tidtabell, är risken ändå rätt stor att det vid nästa tidtabellsskifte kräver ett omlopp till (eller bara vid en annan omloppslösning i vissa fall). Man kan givetvis köra en sådan strategi att köra alla tomturer som är möjliga i trafik - men turtätheten blir ju då rätt slumpmässig efter vad man väljer för omloppslösningar. Bara om turen tar en minut längre tid kan man ju också missa 2,5-timmesregeln för paus etc, vilket någonstans innebär ett omlopp till (eller en till tjänst) Så jag tror inte den idén är så bra i längden.

Däremot kan jag nog hålla med om att i vissa fall skulle det vara befogat av SL att köpa in mer trafik i motriktning. Men inte för att lösa "tomkörningsproblemet", utan för att man anser att det behövs. Ur en samhällsekonomisk synvinkel behöver ju inte alla bussar vara fulla för att det ska vara motiverat att köra turen...Dessutom skapar ju ofta ökad turtäthet, ökat resande totalt sätt.

JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 29 september 2011, 22:10:45 PM
??

En dimensionerande buss kostar ju lika mycket oavsett hur den används och en tidtabellskm likaså.
Bussförsäljaren har inte olika priser när man köper fysiska bussar.....

Skulle operatören bjuda på den kostnaden av ren välvilja menar du?

Jag antar att Adrian menar att priset borde vara lägre på trafik som potentiellt sett följer med "på köpet". Exempel: Om jag beställer en tur till Farsta strand med tunnelbanan men inte tillbaka, så måste operatören hur som helst köra tillbaka tåget ändå. Då borde jag kunna få den turen till ett lägre pris än turen dit (som är den jag först och främst vill ha).

Bussföraren

Citat från: JDS skrivet 30 september 2011, 00:24:19 AM
Jag antar att Adrian menar att priset borde vara lägre på trafik som potentiellt sett följer med "på köpet". Exempel: Om jag beställer en tur till Farsta strand med tunnelbanan men inte tillbaka, så måste operatören hur som helst köra tillbaka tåget ändå. Då borde jag kunna få den turen till ett lägre pris än turen dit (som är den jag först och främst vill ha).

Som andra har förklarat så är tomkörningarna delvis beroende av då gällande vagnplan, en synnerligen föränderlig plan.
Den tomkörning som finns idag finns kanske inte kvar nästa månad, tåget är ju bundet till rälsen, det måste ändå fortsätta till Skärmarbrink eller Gullmarsplan men en buss kan i 95% av fallen hamna på ett flertal ställen.

För att sälja in till SL att man ska betala en tomtur och göra tidtabellstur av den krävs att det verkligen finns ett behov utöver befintlig trafikbeställning, precis som det gjordes på 401:an, men det förhållandet finns inte för de flesta linjer på landsbygden/förorten.

Att t.ex köra en 461:a 1622 resp 1807 från Evlinge lär vara svårt att sälja in till SL för att få tomturerna betalda :-) detsamma gäller de turer som i motrusningen tommar ut till Eknäs på morgonen för att gå 430X bara för att ta ett par exempel där det t.om skulle kunna vara möjligt att tidtabellslägga tomningarna utan extra resurser, när man börjar blanda in Hemmesta-Gustavsberg-Orminge-Slussen och City då räcker inte tillgänglig tid till liknande övningar.

Tar du Orminge-Slussen så kan en tomtur avgå direkt från avstigningen i Orminge medans en tur som ska gå i trafik oftast måste vända runt för att komma till avg hpl (+3 min), lägg sedan på skillnaden på sträckan in till Slussen (+4 min) och den extra vändtiden i Slussen jmf med att kunna köra direkt till avgångsröret (+3 min) då hamnar vi på 10 min villket nog är för lågt räknat, 10 min i peaktid på ett antal omlopp kostar bussar och tjänster och därmed pengar som kan användas på ett bättre sätt.

Men som operatör (eller dennes ställföreträdare) skulle jag bli jätteglad om landstinget ville förbättra mitt resultat genom att betala tomningarna :-)

rengmark

Jag tycker Mälaröarna är ett bra exempel.

Linjerna 317 och 318 lämnar i allmänhet över till 176 vid Solbacka ute på Färingsö mot centrum. Men på eftermiddagarna när 176:an fastnar i köerna ut mot öarna blir det ofta stora förseningar, med följd att man kan bli stående i Solbacka i 15-20 minuter utan att kunna komma vidare. Den avlämnande bussen tomkör väl sedan till Ekerö centrum eller Brommaplan? Det vet ni andra bättre. Men min tanke är att få medfölja bussen på samma premisser som när den kör tom så att man kan komma till åtminstone Ekerö centrum för att få fler alternativ mot Brommaplan.

Annars önskar jag att bussen var både röd- och blåmålad. Då kunde vissa 176:or fortsätta som 317 eller 318 efter Solbacka och det skulle bli som förr.

Ett annat exempel är 309 från Sandudden. Vid Ekebyhov var det överlämning till 177. Men de två mammor med barnvagnar som just klivit av fick inte plats på 177:an så det blev att vänta 20 minuter på nästa buss. Tänk om 309:an kunde låta sina passagerare få medfölja direkt till Brommaplan i stället för att bara tomköra som den gjorde i detta fall.

På ULs linje från Bålsta till Kista lät man tidigare folk få åka med i tomriktningen. I Kista hade man på morgonen inte en fast avgångstid utan man annonserade tidigaste avgångstid. På så sätt kunde bussen återvända direkt till Bålsta utan att tidreglera i Kista. 


Ersa

Citat från: rengmark skrivet 30 september 2011, 12:02:39 PM
Annars önskar jag att bussen var både röd- och blåmålad. Då kunde vissa 176:or fortsätta som 317 eller 318 efter Solbacka och det skulle bli som förr.

Ta bort den blå färgen från alla stomlinjer på landsbygden utanför innerstan, så hade man kunnat lösa det lätt.
Lackera t.ex gärna om alla blå B9S och VDL:er i Norrtälje till rött, och låt dem rulla kvar på 676 och 677. Men då kan de även merutnyttjas till annat om det skulle behövas.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2011, 12:14:40 PM
Ta bort den blå färgen från alla stomlinjer på landsbygden utanför innerstan, så hade man kunnat lösa det lätt.
Lackera t.ex gärna om alla blå B9S och VDL:er i Norrtälje till rött, och låt dem rulla kvar på 676 och 677. Men då kan de även merutnyttjas till annat om det skulle behövas.

Förstår du inte hur många tusentals resenärer som kollektivtrafiken skulle förlora då?!? Folk skulle irra runt gråtandes i timmar för att hitta en blå buss att åka med! "Hjälp, jag fattar ingenting, stackars lilla jag! Det är så svååårt att åka med SL"  ;D

rengmark

Jo det är klart. Undrar om folk gråter lika ofta i Göteborg? Dom har ju många färgexpresser att hålla reda på.