Samres beställningscentral Senegal

Startat av 1896, 14 juli 2011, 18:26:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Det här är något jag inte förstår med "marknadskrafter", varför ska jag som privatperson lägga ner energi på att få ett jobb, som "marknaden" kanske bestämmer att själva "marknaden" plötsligt är ointressant ? Då står ju jag utan jobb, och då var ju mitt engagemang från början meningslöst, varför ska jag som privatperson chansa med mitt liv ? Är man positiv till något dylikt, är man ju enbart naiv.

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=141225


Moderators edit:
Det är inte Sambus som skall etablera en beställningscentral i Senegal utan Samres. Rubriken har därför korrigerats.

Andy

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 juli 2011, 18:26:06 PM
Det här är något jag inte förstår med "marknadskrafter", varför ska jag som privatperson lägga ner energi på att få ett jobb, som "marknaden" kanske bestämmer att själva "marknaden" plötsligt är ointressant ? Då står ju jag utan jobb, och då var ju mitt engagemang från början meningslöst, varför ska jag som privatperson chansa med mitt liv ? Är man positiv till något dylikt, är man ju enbart naiv.

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=141225


Moderators edit:
Det är inte Sambus som skall etablera en beställningscentral i Senegal utan Samres. Rubriken har därför korrigerats.


För det första kanske det här är ett superjobb med senegalesiska mått mätt, jag vet inte. För det andra kan det vara en inkörsport till skandinaviska företag eller till att få komma till Sverige. För det tredje är det en ganska stor investering av Samres att utbilda så många människor i svenska, så så lättvindigt ger man nog inte upp projektet.

Resten av världen är inte som Sverige. I Sverige kan folk fråga sig "är det verkligen värt ansträngningen att skaffa det här jobbet?". Alternativet i Sverige kan vara tristess och en mindre lägenhet. Alternativet i Senegal kan vara bostadslöshet, hunger och fattigdom. De som lyckas är de som vågar. Dessutom är det aldrig förgäves att lära sig ett nytt språk. Sådant öppnar massor av dörrar.

Bussföraren

Det har redan kommit klagomål från senegaleserna på den låga lönen, motsv 2700 Skr/mån

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 26 juli 2011, 11:56:25 AM
Det har redan kommit klagomål från senegaleserna på den låga lönen, motsv 2700 Skr/mån

Samres har höjt lönebudet till 3 500 SEK i månaden "med möjlighet till löneökning om ett år".  Det är mer än vad andra callcenter i Senegal betalar.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1515236/Eleverna-besvikna-pa-loneforslag.html

Eleverna är akademiker med bra utbildning.
http://www.samres.se/nyheter/168-samres-startar-bestaellningscentral-i-senegal

I senaste numret av Språktidningen berättas om Samres beställningscentral i Moldavien. Enligt artikeln är detta där ett högstatusjobb och det är relativt välavlönat. Operatörerna tjänar  t ex mer än de som jobbar i regeringskansliet. Det står också att det sällan är problem med språkförståelsen och det gäller ömsesidigt. Även tekniken fungerar men däremot är det ofta problem med att det inte finns tillräckligt med bilar så att den som beställer kan få färdtjänst när han/hon önskar. Det står också att 85 procent av kunderna är nöjda enligt Samres och det är ingen skillnad mot om samtalet hamnar i Falköping, Estland eller Moldavien.

Den stora bristen är vad jag förstår lokalkännedomen. Men en operatör i Falköping vet ju vanligen inte mer om gatunätet i Kristianstad än den i Chisinau eller Dakar. Slutligen: det här rör sig om jobb som svenskar inte gärna vill ha.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussföraren

I huvudsak är det enligt Samres en ekonomisk fråga om man ska kunna konkurrera om jobben vid upphandlingarna, en trafikledare i Sverige kostar som 4 i Moldavien och 7 i Senegal så det säger sig självt att det enbart handlar om pengar.

Det finns redan ett par kommuner som bara väntar på att de redan befintliga problemen med språk o dialektförståelse kommer att accelerera och kan tänka sig att bryta avtalen om man inte levererar enligt ö.k, problemen är redan stora med äldre människor (som är den stora kundgruppen) som talar annat än rikssvenska

Cero

Citat från: Bussföraren skrivet 26 juli 2011, 20:15:25 PM
I huvudsak är det enligt Samres en ekonomisk fråga om man ska kunna konkurrera om jobben vid upphandlingarna, en trafikledare i Sverige kostar som 4 i Moldavien och 7 i Senegal så det säger sig självt att det enbart handlar om pengar.


Vad som inte framgår av artiklarna är var Samres konkurrenter (som uppenbarligen har bättre prisläge) har sin kundtjänst. Det kan knappast vara i Sverige om de nu kan hålla bättre (dvs lägre) pris.

Sedan kan man rent generellt fundera över hur det kan gå att få en samhällsekonomisk lönsamhet i att importera arbetslöshet, men det är ju inget nytt fenomen och svenskar tycks ju tycka det är bra. Dock uppstår ju en hel del indirekta kostnader för samhället och dess skattebetalare den vägen, men det verkar inte bekymra.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 26 juli 2011, 20:15:25 PM
Det finns redan ett par kommuner som bara väntar på att de redan befintliga problemen med språk o dialektförståelse kommer att accelerera och kan tänka sig att bryta avtalen om man inte levererar enligt ö.k, problemen är redan stora med äldre människor (som är den stora kundgruppen) som talar annat än rikssvenska

Alltså samma grupp som har svårt att förstå om operatören talar skånska, värmländska eller gotländska om det nu inte råkar vara deras egen dialekt. Vad är för övrigt rikssvenska? Den dialekt som talas i trakten av Nyköping. Hur många operatörer talar den dialekten även om beställningscentralen finns i Sverige? Gör de ens det om de råkar jobba på en beställningscentral i Nyköping?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Det bästa är väl iaf om jobben stannar i Sverige.