SJ 3168

Startat av Erik Tannerbring, 27 juni 2011, 22:17:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Tannerbring

Hej.

Är intresserad av om någon vet något om historiken 60-70 tal på denna buss

Sj 3168 reg nr FTK072

Köpte Hagelqvist i Vedum bussen redan  1967 ??

Mvh Erik






eomer

Bussarna 3164-3168 kom som nya till Kristianstads Busslinjegrupp år 1961. 3164,3166 och 3167 stationerades i Tollarp medan 3165 o 3168 hamnade i Kristianstad. Bussarna levererades med den ljusgula SJ-färgren men samtliga fick sedermera den oranga färgsättningen. Dessa bussar fanns kvar i Kristianstad en bit in på 1970-talet.
//eomer

Erik Tannerbring

Någon som har bilder på denna buss under SJ tiden och kanske vet första reg nr?
Kan Hagelqvists i Vedum köpt bussen redan 1967?? -67 är uppgifter jag fick av bröderna Möller i vedum men låter tidigt förvärv.

//Erik

Greger Larsson

Hagelqvist köpte bussen 1972-10-30 från Johansfors Bil i Oskarström(köpt 1972-08-14).
Innan dess Fredrik Carlsson, Malmö, som köpte den 1972-08-08 från SJ.

Bussföraren

Vedum ligger väl i Västergötland?

Bussen hade L 423 ända till omläggningen till CBR och var kvar hos SJ till hösten 1972 enligt uppgift

Bussföraren

Citat från: Bussföraren skrivet 12 juli 2011, 12:44:29 PM
Vedum ligger väl i Västergötland?

Bussen hade L 423 ända till omläggningen till CBR och var kvar hos SJ till hösten 1972 enligt uppgift

Ja Greger hade redan redogjort ser jag ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 12 juli 2011, 12:44:29 PM
Vedum ligger väl i Västergötland?

Bussen hade L 423 ända till omläggningen till CBR och var kvar hos SJ till hösten 1972 enligt uppgift

Vedum ligger mycket riktigt i Västergötland, närmare bestämt i Skaraborgs län (länsbokstav R). Omläggningen till ett centralt bilregister påbörjades 1972 och sedan detta inletts fick fordonen behålla sitt gamla regnummer även om de bytte län.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erik Tannerbring

Tack alla för den info jag fick!
Skyltar jag fick med till bussen är R 79177, R 794.

Får ge bussen L 423 igen nu efter återställandet till originalet med färgsättningen.

Mvh Erik

Erik Tannerbring


Greger Larsson

Kul att den kommit "på rull" igen. Är den körbar för egen maskin?

Erik Tannerbring

Nu har jag den på rull men inte besiktigad. Där den stod parkerad är ju beviset bra kvalité på dåtidens bussar.



Staffan Sävenfjord

Mycket trevligt att det blir en gammal SJ-buss till snart. Dessutom en busstyp som jag har många minnen av själv efter diverse resor i sådana. Inte för att jag vill stressa på dig men det vore ju trevligt om du kunde få den klar till SJ Buss hundraårsjubileum på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle den 17 september. Eller i Katrineholm den 14 augusti.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erik Tannerbring

Satsar på Katrineholm i bästa fall men behöver få tag i nytt stödlager hus till kardanaxeln. Gävle skulle vara kul men då krävs ju den gamla Sj färgen.

//Erik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Erik Tannerbring skrivet 12 juli 2011, 22:35:16 PM
Satsar på Katrineholm i bästa fall men behöver få tag i nytt stödlager hus till kardanaxeln. Gävle skulle vara kul men då krävs ju den gamla Sj färgen.

//Erik

Jag fattade det som om du skulle återställa den till SJ-färg. Om det blir den gula eller orangea saknar betydelse i Gävle.

Fast då kanske vi ses i Katrineholm.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2011, 22:42:03 PM
Jag fattade det som om du skulle återställa den till SJ-färg. Om det blir den gula eller orangea saknar betydelse i Gävle.

Fast då kanske vi ses i Katrineholm.

Nu vet ju inte jag vilka resurser Erik T besitter, men en seriös ommålning av en 50 år gammal buss, inbegripet rostlagning, övrigt plåtjobb, plastjobb, slipning, slipning osv är väl knappt något som ens en profesionell verkstad skulle klara på ett par månader.. Sen behöver det inte vara fel att behålla nuvarande färger heller då den funnits längre tid hos Hagelqvist/Floby än hos SJ.