Ljus framtid för linje 800

Startat av 1896, 20 juni 2011, 09:06:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Tågtrafiken Ludvika - Karlstad läggs ner, det kanske ger Swebus möjlighet att utöka trafiken på linje 800:

www.dt.se/nyheter/ludvika/1.3621109-sista-tagresan-till-varmland

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 juni 2011, 09:06:26 AM
Tågtrafiken Ludvika - Karlstad läggs ner, det kanske ger Swebus möjlighet att utöka trafiken på linje 800:

www.dt.se/nyheter/ludvika/1.3621109-sista-tagresan-till-varmland

Knappast.Tidningens överdrifter om fullsatta tåg är rejält överdrivna så de indragna tågen ger inte mycket ökat resandeunderlag. Dessutom finns mycket som talar för att tågtrafiken återuppstår igen i december om än i lite annan form.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896


Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 juni 2011, 10:00:42 AM
Nu ska vi vara positiva.  8)

Och vad är att vara positiv? Att tycka som du? Det är väl positivt om tågtrafiken kommer tillbaka igen.

Visst kan man leva i en drömvärld om framgångar för linje 800 i samband med att Genvägen läggs ned. Tyvärr är dock inte verkligheten den. Det påverkar linje 800 högst marginellt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 juni 2011, 10:00:42 AM
Nu ska vi vara positiva.  8)

Jag tycker att vi främst kan vara realistiska istället. Hade tågen konstant varit fullsatta hade ju biljettintäkterna varit på en helt annan nivå, och trafikens ekonomi hade kanske nästan burit sig själv? Att trafiken nu försvinner är ju enligt tidningen att det statliga bidraget dras in. Varför skulle staten ens börja subventionera denna trafik? Är det inte upp till trafikhuvudmännen i Värmland och Dalarna att bekosta detta tåg med sina landstingsmedel?

Om varje tågavgång nu har ett 10-tal resenärer finns det helt klart inget ekonomiskt underlag för Swebus eller någon annan privat åkare att dra igång en massa egen osubventionerad busstrafik på sträckan. Expressbussbolagen kör främst för att få in vinst. Inte för att stödja samhället med förlustverksamheter.

1896

Dalatrafiks gamla VD Roger Asp lär ha sagt vid något tillfälle att "det behövs inte så många bussresenärer för att en tur ska bära sig", sen är det ju tydligen så att nuförtiden kräver alla bolag fulla bussar för att man ska tjäna pengar också, jag tycker att man då har gått ifrån grundtanken med kollektivtrafik, att skjutsa folk från A till B.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 juni 2011, 19:27:04 PM
Dalatrafiks gamla VD Roger Asp lär ha sagt vid något tillfälle att "det behövs inte så många bussresenärer för att en tur ska bära sig", sen är det ju tydligen så att nuförtiden kräver alla bolag fulla bussar för att man ska tjäna pengar också, jag tycker att man då har gått ifrån grundtanken med kollektivtrafik, att skjutsa folk från A till B.

Den mannens uttalanden ger jag inte mycket för. Jag tror i alla fall att han var ganska udda bland länsbolagsdirektörerna att tycka så. Och jag vet att en tur inte bär sig med få resenärer. 

Det är inte bussbolagens ansvar att skjutsa från A till B om det inte är lönsamt utan det är huvudmannens ansvar. När de inte har råd att betala för detta så återstår inte mycket annat att lägga ned trafiken. Varför skall Swebus subventionera trafik mellan Dalarna och Värmland? 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Det finns ju iaf uppenbarligen ett visst behov av kollektivtrafik på sträckan.

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 20 juni 2011, 19:21:10 PM
Att trafiken nu försvinner är ju enligt tidningen att det statliga bidraget dras in. Varför skulle staten ens börja subventionera denna trafik? Är det inte upp till trafikhuvudmännen i Värmland och Dalarna att bekosta detta tåg med sina landstingsmedel?

Njae, så är det faktiskt inte. Landstingen har inte ansvar för kommunikation över längräns. Om trafik över länsgräns inte bär sig kommersiellt men staten bedömer att den ändå behövs handlar Trafikverket (f d Rikstrafiken) upp trafiken med statliga subventioner. Däremot händer det emellanåt att landsting frivilligt genom samarbete med intilliggande landsting handlar upp trafik över länsgräns gemensamt, men det måste i så fall bedömas vara till nytta för länens invånare och regional utveckling. I alla fall om landstingen ska hålla sig inom reglerna i kommunallagen. Det har dessutom i så fall inget samband med om det finns parallell kommersiellt lönsam trafik på sträckan eller inte.

Det finns flera exempel, både med tåg och buss. Ett för mig närliggande exempel med busstrafik är Ulricehamn-Jönköping där Västtrafik och JLT gemensamt handlar upp linje 250 trots att Swebus också kör expressbussar på sträckan.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Tack för välformulerat svar, Olof! :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 juni 2011, 19:42:46 PM
Det finns ju iaf uppenbarligen ett visst behov av kollektivtrafik på sträckan.

Tvärtom: det finns uppenbarligen inget större behov av kollektivtrafik på sträckan. Av de 10 - 20 resenärer som i snitt åkt med Genvägen kan de allra flesta fortsätta åka kollektivt men nu med de bussar som gått redan tidigare om än på lite andra tider.

Återstår mellan 5 och 10 resenärer per dag som skulle välja Swebus linje 800 i stället. Det motiverar ingen utökning på den redan tidigare glest belagda linjen.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)