Huvudmeny

Cykelböter

Startat av 1896, 08 juni 2011, 21:23:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Citat från: MartinMartin skrivet 08 juni 2011, 21:57:56 PM
Tror faktiskt att det räcker med 20 över på 30-väg dvs 50 km/h


Körkortet ryker vid 21 km/h för fort på 30-väg! Dvs kör du 51 km/h eller mer så dras kortet!

På 70-väg gäller 31 km/h för fort för att kortet ska dras!

Och i mina ögon bör detta gälla alla fordon som färdas på vägen... Varför ska vissa fordonsslag kunna bryta mot reglerna och andra inte?

Resonemanget om att det är okej att köra fort förbi en tom skola på cykel köper jag inte, antingen gäller lagen eller så gäller den inte!

//Danne

JDS

Citat från: Danne B. skrivet 09 juni 2011, 09:20:30 AM
Körkortet ryker vid 21 km/h för fort på 30-väg! Dvs kör du 51 km/h eller mer så dras kortet!

På 70-väg gäller 31 km/h för fort för att kortet ska dras!

Och i mina ögon bör detta gälla alla fordon som färdas på vägen... Varför ska vissa fordonsslag kunna bryta mot reglerna och andra inte?

Resonemanget om att det är okej att köra fort förbi en tom skola på cykel köper jag inte, antingen gäller lagen eller så gäller den inte!

//Danne

Nja, det är faktiskt olika regler för olika fordonsslag i det här fallet! Körkortsingripande pga hastighetsöverträdelsen i sig får bara ske om du kört motordrivet fordon eller spårvagn (5 kap 3 § p. 4 körkortslagen). Man KAN teoretiskt sett bli av med körkortet för något man gjort på cykel, men då måste det till något mer påtagligt än bara själva överträdelsen. Läs gärna 5 kap 3 § körkortslagen, exempelvis punkt 6!

Penningböter kan man hur som helst få även på cykel, detta framgår av 14 kap 6 § trafikförordningen.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 09 juni 2011, 10:06:19 AM
Penningböter kan man hur som helst få även på cykel, detta framgår av 14 kap 6 § trafikförordningen.

Jag minns en artikel när två poliser försökte ge en cyklist böter pga ett trafikbrott, vilket cyklisten vägrade acceptera. Allt urartade och när cyklisten kastat sin cykel på polisbilens vindruta som sprack, så blev det tydligen även vissa tillägg utöver själva trafiksyndelsen.

Tyvärr sparade jag inte själva artikeln, men det var i Sverige.


HJP

#19
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 juni 2011, 21:43:30 PM
Låter som ett mer rimligt resonemang.
****
Tycker inte alls att det är rimligt. Trafikreglerna måste gälla alla.
Alla kan skilja på 30 och 60 km/h, även om man inte kan skilja på 30 och 35.
Cykelns bromsar är definitivt inte dimensionerade för dessa hastigheter, varför en cyklist som kör så fort blir livsfarlig.
Dessbättre hörde jag just på radions nyheter, att historien är påhittad. Tranåspolisen har inga uppgifter om fallet.

HJP

Jacob

Nu är ju det här väldigt orimligt, men vad skulle hända om man sprang/åkte rullskidor/rullskridskor/longboard i 51 km/h på en 30-väg? Någon påföljd borde man ju få? ;D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

mushkot

Citat från: Jacob A skrivet 09 juni 2011, 17:39:41 PM
Nu är ju det här väldigt orimligt, men vad skulle hända om man sprang/åkte rullskidor/rullskridskor/longboard i 51 km/h på en 30-väg? Någon påföljd borde man ju få? ;D

//Jacob
Om du sprang i 51 km/h, skulle nog påföljden bli minst os-guld och världsrekord...  ;D

Nico


Citat från: Jacob A skrivet 09 juni 2011, 17:39:41 PMNu är ju det här väldigt orimligt, men vad skulle hända om man sprang/åkte rullskidor/rullskridskor/longboard i 51 km/h på en 30-väg? Någon påföljd borde man ju få?

Tekniskt sett så räknas man i ovanstående fall som fotgängare, liksom även om man åker skatboard osv. Skulle man däremot råka ställa till med något så kan man nog i vissa lägen ändå kunna åka på ett åtal för allmänfarlig vårdslöshet, framkallande av fara för annan eller annat passande lagrum.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Matte

Ja och det roliga i det hela med denna händelse va att en vän hade berättat att den fått böter för att ha cyklat för fort. Den vännen som hörde det ringde då Expressen eller Aftonbladet. Och någon av tidningarna köpte det och tryckte det i en pappers tidning alt lade ut det som nyhet på deras hemsida.

Sedan har det visat sig att den som påstod att han har fått böter för att ha cyklat för fort lurade sin vän och vännen lurade då omedvetet någon av nämda tidningar. Polisen i det länet har inte bötfällt någon person på cykel den dagen i hela länet.
Alltså en påhittad histoia/lögn blev en nyhet på Aftonbladet eller Expressen.

1896

Står i dagens Metro om nån i Vällingby som fått böter för att ha Cyklat i 36 km/tim på en 30 sträcka, man vet ju inte vad man ska tro ?

Wetjo

Tror faktiskt att det var en cyklist i Linköping som fick böter för fortkörning på 80-talet...
Han blev intervjuad i Rapport o allting... Nyhetstorka?

Annars är ju cykeln ett fordon, vilket inte longboarden är.
Å andra sidan fanns ju en motor som du kunde koppla på rullskridskorna förut.
Då räknades det som lastbil med släp av någon anledning. Hade tydligen med axeltryck o vikt att göra...

Dson

Citat från: Wetjo skrivet 17 juni 2011, 22:31:00 PM
Tror faktiskt att det var en cyklist i Linköping som fick böter för fortkörning på 80-talet...
Han blev intervjuad i Rapport o allting... Nyhetstorka?

Annars är ju cykeln ett fordon, vilket inte longboarden är.
Å andra sidan fanns ju en motor som du kunde koppla på rullskridskorna förut.
Då räknades det som lastbil med släp av någon anledning. Hade tydligen med axeltryck o vikt att göra...
Lastbil förstår jag (allting räknas tekniskt sätt som lastbil, om den inte uppfyller kriterierna för annat), men släp!? 
Fräckt, i så fall. Tänk dig, ur körkortsboken;
"Med CE får du köra:
Tung lastbil med därtill kopplat tungt släpfordon.... ....motordrivna rullskridskor"

Hörde av en lärare förut, att någon blivit stoppad i Stockholmstrakten med en motordriven skateboard som vid kontroll betraktades som lastbil; "Den har ju hjul, motor och ett flak/lastutrymme" :D

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 09 juni 2011, 14:52:51 PM
****
Tycker inte alls att det är rimligt. Trafikreglerna måste gälla alla.
Alla kan skilja på 30 och 60 km/h, även om man inte kan skilja på 30 och 35.
Cykelns bromsar är definitivt inte dimensionerade för dessa hastigheter, varför en cyklist som kör så fort blir livsfarlig.
Dessbättre hörde jag just på radions nyheter, att historien är påhittad. Tranåspolisen har inga uppgifter om fallet.

HJP

Nu måste jag protestera. Med förflutet som tävlingscyklist och motionscyklist och med erfarenhet av de cyklar som används vill jag påstå att de har effektiva bromsar även för de högre hastigheter som nämnts.

M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 juni 2011, 09:19:22 AM
Nu måste jag protestera. Med förflutet som tävlingscyklist och motionscyklist och med erfarenhet av de cyklar som används vill jag påstå att de har effektiva bromsar även för de högre hastigheter som nämnts.

M v h
Ingwar
****
OJ! Menar du att jag "var ute och cyklade" med mitt påstående  :o
Okej´rå. Jag känner ju dig som en sansad typ, och med den bakgrunden, vet du säkert bättre än mig.
Dock kan jag tänka mig, att alla inte har lika bra cyklar (läs bromsar) som du.

Läste också i Metro, om den fortcyklande (36 km/h) mannen i Vällingby. Det var bild på honom, och fortkörningen skulle ha ägt rum i augusti 2010.
Jag vidhåller min uppfattning att trafikreglerna måste gälla lika för alla.

HJP

1896

Så länge det inte är krav på hastighetsmätare på Cyklar, måste jag nog tycka att man inte kan tilldömas böter för fortkörning heller.