Huvudmeny

Cykelböter

Startat av 1896, 08 juni 2011, 21:23:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Läste nyss på texttv att nån fått fortkörningsböter i Tranås för att ha cyklat i 58 km/tim, polisen lär ha försvarat sig med att "lagen är tydlig, i tätort gäller 50 km/tim."

MartinMartin

CitatEn 17-årig cyklist fick   
  1.500 kr i fortkörningsböter när han 
  cyklade i 58 km/tim i centrala Tranås.
  Bo Göingberg på Transportstyrelsen   
  säger till SVT:s Smålandsnytt att reg-
  lerna i Trafikförordningen är tydliga:
  I tättbebyggt område gäller 50 km/tim.

Haha, Ja men det kunde väl nästan vara värt 1500 att kunna skryta med !!

swedebear

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 juni 2011, 21:23:40 PM
Läste nyss på texttv att nån fått fortkörningsböter i Tranås för att ha cyklat i 58 km/tim, polisen lär ha försvarat sig med att "lagen är tydlig, i tätort gäller 50 km/tim."

Om jag inte minns fel så gäller hastighetsreglerna även för cyklister...jag är dock imponerad av att cyklisten har kommit upp i 58 knyck
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

1896

Kan ju iofs vara en tävlingscyklist.  :)

pierrew

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 juni 2011, 21:36:12 PM
Kan ju iofs vara en tävlingscyklist.  :)

För ett par år sedan var det en träningscyklist här i samhället som blev stoppad i polisens kontroll på 50 sträcka.
Han hade över 60km/t i lätt nedförslut, men han fick en tillsägelse bara.
Polisen sa att det är ju inte krav på hastighetsmätare så hur ska man kunna hålla reda på hastigheten på tom väg.

1896

Citat från: Pierrew skrivet 08 juni 2011, 21:40:19 PM
För ett par år sedan var det en träningscyklist här i samhället som blev stoppad i polisens kontroll på 50 sträcka.
Han hade över 60km/t i lätt nedförslut, men han fick en tillsägelse bara.
Polisen sa att det är ju inte krav på hastighetsmätare så hur ska man kunna hålla reda på hastigheten på tom väg.

Låter som ett mer rimligt resonemang.

Ersa

Citat från: Pierrew skrivet 08 juni 2011, 21:40:19 PM
För ett par år sedan var det en träningscyklist här i samhället som blev stoppad i polisens kontroll på 50 sträcka.
Han hade över 60km/t i lätt nedförslut, men han fick en tillsägelse bara.
Polisen sa att det är ju inte krav på hastighetsmätare så hur ska man kunna hålla reda på hastigheten på tom väg.

Frågan är vad som hade hänt om denne cyklat i 60 på en 30-väg utanför en skola. Som bilist blir man väl av med körkortet om man kör 60 på 30-väg?

Nico


Jo, det var just det. Rimligt eller inte så kan en cyklist i hög fart skada folk ganska ordentligt om oturen är framme. Likaså kan de ofta skapa farliga situationer i fall där man inte är beredd på ekipage som ska komma i hög fart, t.ex. inne på en terminal eller så där man ofta numera envisas med att lägga cykebanor tvärs över.

Vad gäller detta med hastighetsmätare så kan man kanske även fundera lite på sin egen hastighet ifall man susar förbi en mängd bilar som kanske håller 50 km/h. Annars är det inte ovanligt att man blir omkörd av en mängd cyklister på just 30-vägar och där borde det vara uppenbart för även den mest ouppmärksamme cyklist att det går för fort.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 08 juni 2011, 21:47:39 PM
Vad gäller detta med hastighetsmätare så kan man kanske även fundera lite på sin egen hastighet ifall man susar förbi en mängd bilar som kanske håller 50 km/h. Annars är det inte ovanligt att man blir omkörd av en mängd cyklister på just 30-vägar och där borde det vara uppenbart för även den mest ouppmärksamme cyklist att det går för fort.

Fast med tanke på att många cyklister inte ens reagerar på nedanstående skyltar, så lär de ju heller inte reagera på övrig trafiks hastighet.


MartinMartin

Citat från: Ersa skrivet 08 juni 2011, 21:45:46 PM
Frågan är vad som hade hänt om denne cyklat i 60 på en 30-väg utanför en skola. Som bilist blir man väl av med körkortet om man kör 60 på 30-väg?

Tror faktiskt att det räcker med 20 över på 30-väg dvs 50 km/h

swedebear

Citat från: Ersa skrivet 08 juni 2011, 21:54:07 PM
Fast med tanke på att många cyklister inte ens reagerar på nedanstående skyltar, så lär de ju heller inte reagera på övrig trafiks hastighet.



Kan berätta om en incident jag var med om när jag följde lagen som cyklist. Jag kom och skulle över vid ett övergångsställe och ser att det kommer en bil från ena hållet och att jag inte skulle hinna över så självklart stannar jag eftersom jag vet att sitter jag på en cykel så har jag inte rätt till företräde i det läget, samtidigt så stannar den bilen som kommer från ena hållet för att släppa över mig, jag pinnar över, samtidigt märker jag att den bilen som kom bakom bilen som hade stannat för mig inte hinner stanna utan åker in i bakändan på den andra bilen, förvisso i låg fart men ändock
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 08 juni 2011, 21:45:46 PM
Frågan är vad som hade hänt om denne cyklat i 60 på en 30-väg utanför en skola. Som bilist blir man väl av med körkortet om man kör 60 på 30-väg?

Det beror ju på omständigheterna men visst kan man förlora körkortet även om man uppfört sig synnerligen vårdslöst i trafiken med cykel. Kanske inte om man råkar komma upp i 60 vid en tom skola men om man gör det när det är fullt av skolelever som håller på att korsa vägen så...

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

jocke

En person utan körkort då? Vad händer med den om den kör så mycket för fort med cykel på 30väg?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

mushkot

Citat från: jocke skrivet 08 juni 2011, 23:14:12 PM
En person utan körkort då? Vad händer med den om den kör så mycket för fort med cykel på 30väg?
Då tvingas h*n slita i trafikskola för att ta kortet, och när h*n lyckats blir h*n direkt av med det igen. ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 08 juni 2011, 23:14:12 PM
En person utan körkort då? Vad händer med den om den kör så mycket för fort med cykel på 30väg?

Kan ställa till problem om han/hon söker körkortstillstånd. Men annars händer inget. Indragning av körkort är inte en del i ett straff utan motiveras med säkerheten i trafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)