Huvudmeny

E4 Söderhamn-Enånger

Startat av Stefan K, 25 september 2007, 18:48:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Citat från: Stefan K skrivet 06 oktober 2007, 14:39:49 PM
Det var något lustigt att Vägverket inte har nåt bra svar på varför man inte skyltar fler vägar som motortrafikled.
Jag frågade en kunnig inom trafikreglering och han menade att det inte finns några hinder för att skylta 2+2-vägar med motortrafikled.
I Malmö finns en sådan på Inre Ringvägen(Annetorpsvägen), sträckan Trelleborgsvägen-Pildammsvägen. Denna har byggts ut från 11 m med två körfält till 2+2 med mittbarriär och den är skyltad motortrafikled!

Citat från: Stefan K skrivet 06 oktober 2007, 14:39:49 PM
Det var något lustigt att Vägverket inte har nåt bra svar på varför man inte skyltar fler vägar som motortrafikled.
Jag frågade en kunnig inom trafikreglering och han menade att det inte finns några hinder för att skylta 2+2-vägar med motortrafikled.
I Malmö finns en sådan på Inre Ringvägen(Annetorpsvägen), sträckan Trelleborgsvägen-Pildammsvägen. Denna har byggts ut från 11 m med två körfält till 2+2 med mittbarriär och den är skyltad motortrafikled!

Riksväg 23 öppnades med en ny sträckning igenom Sandsbro (utkanten av Växjö med mycket trafik som grenar av sig mot Rottne/Oskarshamn strax utanför samhället) förra året. Vägen är 18,5 meter bred med 2x2 körfält. Den blev till min stora förvåning skyltad som motortrafikled, vilket jag gissar ha att göra med att man vill bli av med LGF och andra mjuka trafikanter på ett snyggt sätt från vägen som går mellan två rondeller som ligger på 2,5 kms avstånd från varandra. Alternativet hade annars varit att göra som mellan Gårdstånga och Hurva på E22 i Skåne, som egentligen är en allmän landsväg skyltat med tre olika förbudsskyltar (mot gående, cyklister och traktorer).


När det gäller Inre Ringvägen så är det ett kort avsnitt på mindre än en kilometer som byggts ut och går mellan två rondeller,  dessutom helt uppenbart byggt för en planerad fortsättning på 2x2vägen då det sker en insmalning till ett körfält vid Hyllierondellen medan det andra ligger avstängt för trafik.