Huvudmeny

Adjö

Startat av Leif D, 16 april 2011, 17:28:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Säger undertecknad. Nu får ni inte se mina bilder här på ett tag i allafall.
;-)

Dson

Moget att dra bara för att du inte får lägga upp 55 (Femtiofem) bilder i ett och samma inlägg? Det finns faktiskt de som inte har 100 mb bredband eller som surfar gratis utan att betala för bandbredden...

the0fiskis

tycker det är synd
varför slutar du? slutar du bara att vistas på dena sida eller?

pierrew

Citat från: Dson skrivet 16 april 2011, 18:01:53 PM
Moget att dra bara för att du inte får lägga upp 55 (Femtiofem) bilder i ett och samma inlägg? Det finns faktiskt de som inte har 100 mb bredband eller som surfar gratis utan att betala för bandbredden...

Om trådskaparens plan var att ENDAST posta de 55bilderna och inga mer, hade det inte spelat nån roll om han postat dem i Elva inlägg eller Ett då det krävs Femton inlägg innan det blir ny sida.

Men visst, jag förespråkar också rekommendationen om Tio bilder per inlägg, lättare att hålla ordning på scrollning osv, men just i detta fallet hade det inte spelat någon roll ur sidladdningssynpunkt.

Ersa

Citat från: Pierrew skrivet 16 april 2011, 20:28:23 PM
Om trådskaparens plan var att ENDAST posta de 55bilderna och inga mer, hade det inte spelat nån roll om han postat dem i Elva inlägg eller Ett då det krävs Femton inlägg innan det blir ny sida.

Men visst, jag förespråkar också rekommendationen om Tio bilder per inlägg, lättare att hålla ordning på scrollning osv, men just i detta fallet hade det inte spelat någon roll ur sidladdningssynpunkt.

Dock kan man ju dela upp bilderna i fyra-fem helt separata trådar. Det rådet följde nästan alla förr. Att vissa numera ofta ska testa gränserna rejält innebär att ganska många vanliga medlemmar anmäler dessa inlägg, vilket innebär att någon administratör måste ta tag i saken... vilket i sin tur leder till att inläggsskaparen som får sitt inlägg ändrat eller modifierat i många fall känner sig kränkt och arg.

Så vad är lösningen?

Magnus

#5
Är inte lösningen ganska enkel? Jag kan inte riktigt förstå varför det måste finnas en begränsning på antal bilder i ett inlägg. Visst, det finns de som har långsamt internet eller betalar för bandbredden, men de kan ju inte vara speciellt många. Det stod ju faktiskt i rubriken att det var 55 bilder, så länge man skriver det så är det är ju ganska enkelt att hoppa över just de trådar med många bilder. Sen att inte alla kan ta del av det är väl trådskaparens problem.

Om någon föresten vill se de 55 bilderna, så finns de här:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=459874

Bussmicke

I kyrktråden då, där är det ju minst 16-16 bilder på varje sida. Visserligen olika inlägg men ändå mer en 10 bilder. Där är det minsann ingen som gnäller.
20-25 bilder tycker jag egentligen man kan ha utan vidare per sida. Det är 2011 nu och bredband, fast som mobilt kostar ju nästan ingenting.
Undrar om nån hade gnällt om det hade varit i en o samma tråd alla dessa 55 bilder men uppdelade i 10-15 bilder per inlägg...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Det var tråkigt att höra! Vi är många här som uppskattar Leif D:s bildarkiv.

/Peter

Bussmicke

Jag uppskattar dem också, ibland undrar man om det inte verkar va viktigare med principer än bra bilder..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

mushkot

Hellre 55 bilder som håller vettig storlek än 5 på 4 mb styck.

admin

Apropå den här tråden så finns det faktiskt regler och direktiv som alla väntas följa. Det finns regler för bildstorlek och det finns regler om antalet bilder per inlägg ,  inte per sida eller tråd.

Det vore bra om alla tog sig tid att läsa genom detta
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28602.0
Vi har haft flera mastodontbildvisare på Bussnack men dessa har tagit till sig våra påpeklanden. Det vore väl då inte rättvist att vi skulle tillåta en enda medlem att visa hur många bilder han vill. Vederbörande har dessutom tidigare fått påpekanden om detta, så det kan inte ha varit obekant.

Forumet är till för alla och inte bara för dem som har snabb uppkoppling. Det måste vara lättare att den som har många bilder delar upp dem på flera trådar.

/admin


Bussmicke

Det kanske är dax att omvärdera reglerna då med tanke på den tid vi lever i?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Alltså är det inte bättre om vi bara lägger ned hela forumet så får folk istället visa bilder på sina egna hemsidor eller så?! Då finns det ju heller inga behov av att klaga på 'dumma' regler och dito moderatorer som aldrig begriper något. Nu är jag visserligen något ironisk, men ibland känns det faktiskt som om ovanstående skulle vara det enklaste och något som skulle göra att man kunde slippa en hel del av de rena barnsligheter som ofta uppstår.

Som moderator har man i alla fall nämligen inte den lyxen att man enbart kan se saker i svart och vitt, men mycket gnäll verkar uppstå för att många enbart ser saker ur sin egen synvinkel. För att förenkla i så stor utsträckning som möjligt så måste dock vi moderatorer försöka se till att de regler som är satta även efterföljs. Det är dock inte alltid vi går i land med detta för även vi är bara människor och att ständigt jämka mellan stridiga viljor är inte något som ger någon direkt avkoppling. Reglerna har sedan även ofta uppkommit för att så många som möjligt (oavsett utrustning, uppkoppling etc.) ska kunna använda forumet på ett så smidigt vis som möjligt och det är de som vi får försöka att utgå ifrån. Kruxet är dock att det, hur vi än gör, alltid kommer att vara några som är missnöjda, ofta för att de inte tänker på att andra deltagare faktiskt inte kanske har samma möjligheter som de. Istället uppfattar man allt som går en emot som personligt och orättvist.

Handen på hjärtat... om vi nu har regler/riktlinjer för vissa saker, varför inte bara acceptera att så är det? I alla fall istället för att anse att man inte behöver bry sig om reglerna bara för att man inte förstår behovet eller ser dem som dumma. Visst har t.ex. priser mm. gått ned på bredbandsuppkopplingar och annat, men fortfarande finns det faktiskt medlemmar som av en eller annan orsak inte uppgraderat. Istället för att genom krav på mer avancerad teknik porta dessa är det väl ändå trevligare om så många som möjligt, oberoende av yttre faktorer, kan vara med och delta på forumet? Avslutningsvis och återigen, om man har synpunkter på forumets skötsel osv. så ta upp dem i rätt instans och genom rätt kanaler istället för att lufta åsikterna på forumet.  Vi svarar faktiskt  (relativt fort) på email och pm om någon vill nå oss.

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Lövdahl

Mycket tråkigt Leif, förvarnar man om antalet bilder så är det väl läsarens val att avgöra om man vill öppna eller inte.
Uppskattar dina bilder.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Tommy H

Håller med flera av ovanstående talare, står det i rubriken vad ämnet är och hur många bilder tråden innehåller så är det väl uppenbart att man bara klickar på länken om man är intresserad av att läsa den?
Att det finns en regel på 10 bilder har jag förstått, men jag förstår inte tanken bakom den. På vilket sätt kan det underlätta för personer med låg bandbredd att bilderna är uppdelade i flera trådar? Det är ju i vilket fall som helst samma tyngd som ska laddas ned? Men jag jobbar ju bara dagligdags som systemadministratör så jag begriper väl inte sånt...

Sedan tror jag att moderatorerna måste ta sig en ordentlig funderare över vad det är man vill. Grundregel nummer ett i allting är ju att man måste segmentera marknaden och välja sin kundgrupp, ingen kan någonsin vara allt för alla! Enligt en färsk undersökning så har 96% av alla internetanvändare i Sverige en uppkoppling på 0,5 megabit eller snabbare och för dessa spelar det ju ingen roll om en tråd innehåller en bild eller hundra bilder. Är verkligen de 4% av alla användare som återstår en så oerhört viktigt kundgrupp för det här forumet...?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/