110128 - The bitter end för Metropolen 5128

Startat av Mr H, 28 januari 2011, 23:13:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

När mindre än en timme återstår av 110128 får detta symboliseras med sluttampen för Gunnars Metropol 5128 här fotad vid den yttersta uppställningsplatsen vid Silverdalens Mek. verkstad juli 1969. 5128 stog uppställd med ytterligare ett antal Metropoler avsides på sådant sätt att den förmodligen snarare anlände till Afrika i bitar än som hel buss!

Björn Forslund

Herr Fabrikören i Silverdalen hävdade ju att han skulle hålla med reservdelar till de knappt 100 afrikanska Metropolerna, det här var väl reservdelslagret på rot kan man säga...
Undrar hur länge de stod kvar på platsen? Möjligen blev Metropolernas insats i Lagos så kortvarig att reservdelslagret kunde avvecklas relativt snabbt?

Gunnar D

Smärtsam men intressant bild!

Ibland när bilder på skrotbussar (kanske främst Metropol o Capitol) visas här på Forumet verkar det som om de har skyltats med vissa linjenummer av fotografen. På denna buss skulle det i så fall vara "71". Men jag kanske har fel.  ;)

Tack för bilden!

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 29 januari 2011, 09:24:00 AM
Smärtsam men intressant bild!

Ibland när bilder på skrotbussar (kanske främst Metropol o Capitol) visas här på Forumet verkar det som om de har skyltats med vissa linjenummer av fotografen. På denna buss skulle det i så fall vara "71". Men jag kanske har fel.  ;)

Tack för bilden!

Mvh Gunnar


Håller med om det men just i det här fallet är det fel. Smyga omkring med kamera bland fabrikörens Metropoler kändes som en sak men det kändes som ett (onödigt) steg till att beträda dem!

Mr H

Mr H

#4
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 januari 2011, 23:19:49 PM
Herr Fabrikören i Silverdalen hävdade ju att han skulle hålla med reservdelar till de knappt 100 afrikanska Metropolerna, det här var väl reservdelslagret på rot kan man säga...
Undrar hur länge de stod kvar på platsen? Möjligen blev Metropolernas insats i Lagos så kortvarig att reservdelslagret kunde avvecklas relativt snabbt?

Det där är en intressant fråga Björn som jag har ägnat en och annan tanke! T.o.m så att jag skrev till fabrikören men utan att få svar. Det var väl känsligt förstås.Med så många bussar samlade på en sådan liten plats under så hyfsat lång tid är det ju lätt att få tanken att delar eller kanske t.o.m hela bussar fanns eller finns kvar i den mekaniska verkstaden och/eller omgivningar. Trakten är ju av den digniteten att alla känner alla och varför skulle inte delar lätt kunna spridas i den närmaste bekantskapskretsen? Man skulle ha någon man känner som bor i Silverdalen!

Slås även av en annan tanke vad det gäller SS-Metropolerna och Capitolerna. Någon efterlyste bilder från Lagos och Karachi. I tidningsurklippen som jag lagt ut anges fotografens namn på de som fotat Capitolerna och Metropolerna. Pressfotografer brukar knappast ta en bild. Om de fortfarande är i livet så kanske man den vägen skulle kunna få köpa bilder. Proffsfotografer brukar ju bara bli glada om man efterfrågar deras bilder! Man kanske kan spåra dem genom respektive tidning, har man tur har tidningarna foton i lager!

Och i nästa vecka börjar TV (kanal har jag glömt) en serie i tre delar om Lagos. Kanske, kanske, kanske...... ;)

Mr H

Björn Forslund

Intressanta tankar Mr H framför. Vad gäller Nigeria-Metropolerna måste ju rimligtvis i viss mängd delar ha medföljt leveransen, eftersom en ev Scania återförsäljare i Lagos knappast hade Metropolspecifika delar på hyllan. Så frågan är hur mycket av bussarnas drivlina och övriga vitala komponenter som fanns kvar i kvarstående vraken. Sedan var det väl bara skrotpriserna som avgjorde hur länge bussarna blev stående på Silverdalen, då Fabrikören kanske behövde utrymme för andra fantasifulla projekt och gärna ville sopa undan spåren efter skandalen...
Vad gäller pressbilderna så borde bilder finnas även i tidningarnas arkiv, eftersom en pressfotograf säkerligen brände åtskilliga rullar varifrån sedan några bilder valdes ut till artiklarna. Vore intressant om någon har lust att följa upp det spåret. Vi kunde ju köra linjen att forskning i ämnet pågår, för en artikel i Färdskrivaren....