"Gillaknapp" på bussnack

Startat av Jacob, 27 januari 2011, 22:27:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hejsan gott forumfolk! Tänkte fråga vad ni skulle tycka om att ha en gillaknapp här på forumet, som facebook har. Så istället för att skriva "uppskattas", "gillas" eller "tummen upp" i en tråd kan man bara trycka på knappen :) Som sagt vad skulle ni tycka?

Hälsningar Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob Almgren skrivet 27 januari 2011, 22:27:37 PM
Hejsan gott forumfolk! Tänkte fråga vad ni skulle tycka om att ha en gillaknapp här på forumet, som facebook har. Så istället för att skriva "uppskattas", "gillas" eller "tummen upp" i en tråd kan man bara trycka på knappen :) Som sagt vad skulle ni tycka?

Hälsningar Jacob

Funktionen är inte möjlig på Bussnack. Så oavsett så kan den inte införas här.

Men frånsett det så tycker jag gilla-knappar är bland det mest meningslösa som finns. Vad är det man gillar? Att inlägget är skrivet? Att det visas en trevlig bild? Att inlägget är så kort? Att inlägget är så långt? 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2011, 22:35:30 PM
Men frånsett det så tycker jag gilla-knappar är bland det mest meningslösa som finns. Vad är det man gillar? Att inlägget är skrivet? Att det visas en trevlig bild? Att inlägget är så kort? Att inlägget är så långt? 

Jag håller med. Man kan gott kosta på sig att författa ihop en bra motivering. :)

Jacob

Man gillar innehållet i inlägget. Som på facebook, man gillar statusen, sen kan man gilla enskilda kommentarer på statusen :)

Jag var varken för eller emot gillaknapp, ville mest veta vad ni andra skulle tycka, men eftersom funktionen inte finns så var det ganska onödigt att skriva denna tråd :P

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2011, 22:43:07 PM
Jag håller med. Man kan gott kosta på sig att författa ihop en bra motivering. :)

Eller ännu hellre skicka ett PM till den som skrivit inlägget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MartinMartin



Ante

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2011, 22:35:30 PM
Funktionen är inte möjlig på Bussnack. Så oavsett så kan den inte införas här.

Men frånsett det så tycker jag gilla-knappar är bland det mest meningslösa som finns. Vad är det man gillar? Att inlägget är skrivet? Att det visas en trevlig bild? Att inlägget är så kort? Att inlägget är så långt?  

Kanske en ogillaknapp också?
Gillaknappen är bland det bästa som uppfunnits sedan stenåldern! Ett enkelt sätt att visa att man håller med/gillar/tycker samma som författaren på vissa inlägg. Skulle göra så regeln nedan inte behövs i lika stor utsträckning:

CitatSkriv hela meningar och skriv inte bara ett ord. Lägg heller inte bara in en smiley eller ett "håll med" osv. Man kan hålla med föregående talare, tycka att alla bilder folk visar bilder är fina, men man behöver inte skriva enbart det i varje tråd. Sådana inlägg kan därför komma att raderas utan föregående varning. Vill du berömma något så skriv vad du gillar med den eller varför du gillar den.

Björn Ax

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2011, 22:35:30 PM
Funktionen är inte möjlig på Bussnack. Så oavsett så kan den inte införas här.

Men frånsett det så tycker jag gilla-knappar är bland det mest meningslösa som finns. Vad är det man gillar? Att inlägget är skrivet? Att det visas en trevlig bild? Att inlägget är så kort? Att inlägget är så långt? 

Omöjligt är det inte att införa denna funktionen. Du kan ju göra egna tillägg till SMF så att göra en gilla-knapp är inte så jättesvårt. Gäller bara att ha tid att göra det. Kan finnas en färdig modul på SMF's hemsida. Har inte kollat igenom alla deras moduler dom har.

Ersa

Gillaknappen är bland det tråkigaste och mest "lata uppfinningen" som finns, anser jag. Nog kvittar jag om 50 personer tryckt på "gilla" under ett bildinlägg jag lagt upp. Då värderas istället 2-3 kommentarer mycket högre än de 50 tummarna uppåt.

Ante

Och det omöjliga är möjligt! :D
http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=2543

Själv uppskattar jag en som gillar en t.ex. statusuppdatering än att ingen alls kommenterar den ;)

Nico

#11

Tja, bara för att saker är möjliga är inte samma sak som att det finns ett behov. Kanske att det sedan är en generationsfråga och ändå inte... jag är visserligen drygt tio år äldre än Erik, men vi verkar ändå ha ungefär samma syn i frågan. Överlag brukar det även ofta sägas att kvantitet sällan är synonymt med kvalitet i sig...  :D  ;)

Knappar för att ange gillande respektive ogillande känns därför mest som en ganska slö och synnerligen opersonlig approach. Om man nu verkligen uppskattar/ogillar något så brukar det i gengäld knappast vara fel att utveckla varför man tycker som man gör. Alltså, istället för att erbjuda en funktion för att uttrycka något en masse på ett sätt som lätt blir slentrian så är det en mera personlig kontakt som omhuldas. Då detta sedan är ett diskussionsforum och inte en facebooksida så behöver inte heller allt heller alltid ses i termer av positivt och negativt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Citat från: Ante skrivet 29 januari 2011, 19:00:15 PM
Och det omöjliga är möjligt! :D
http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=2543

Själv uppskattar jag en som gillar en t.ex. statusuppdatering än att ingen alls kommenterar den ;)

Den är dock för SMF 2.0 RC3 och RC4 som bussnack inte kör med. Men annars var det bra. :)

SimonB

Citat från: Ante skrivet 29 januari 2011, 19:00:15 PM
Själv uppskattar jag en som gillar en t.ex. statusuppdatering än att ingen alls kommenterar den ;)

Exakt. Den är ett sätt att visa uppskattning när man inte har så mycket övrigt att tillföra.

AL

...och eftersom detta bussforum attraherar inte bara "gamla gubbar" utan också unga tonåringar av bägge kön, är det ju inte alltid fel att ibland vara lite flexibel med olika möjligheter.  ;)