"Slirigt när motorn satt fram" DN

Startat av Peter Rost, 20 december 2010, 08:24:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Gör ett försök att återuppta Mr H:s tråd angående lördagens artikel i DN motor. ;)

http://www.dn.se/motor/slirigt-nar-motorn-satt-fram

I papperstidningen från i lördags finns tre bilder i anslutning till artikeln på tre incidenter med. En bild på en F3:a som sladdat in i en personbil under viadukten vid Södergatan, och Hornsgatan i januari 1960. Sen finns en bild på en Leyland H34:a som kanat ner framför en gångtunnel i Farsta 1968. Och till sist en bild tagen vid bakdörrarna på en Capitol H21 vid en olyckshändelse vid Slussen 1962. Kanske nån här som minns någon av dessa incidenter.

/Peter

Björn Forslund

Det finns del annat att anmärka på i artikeln. Ledbussar med front- och mittmotor utpekas som "bekymmersamma" i vinterväglag....Förstnämnda har bara funnits i ett enda ex i Sverige, och vad gäller mittmotor tycker jag de tar sig fram bättre än "pusher"...Bara att kolla i backen härutanför jobbet....

Mr H

Citat från: Peter Rost skrivet 20 december 2010, 08:24:24 AM
Gör ett försök att återuppta Mr H:s tråd angående lördagens artikel i DN motor. ;)

http://www.dn.se/motor/slirigt-nar-motorn-satt-fram

I papperstidningen från i lördags finns tre bilder i anslutning till artikeln på tre incidenter med. En bild på en F3:a som sladdat in i en personbil under viadukten vid Södergatan, och Hornsgatan i januari 1960. Sen finns en bild på en Leyland H34:a som kanat ner framför en gångtunnel i Farsta 1968. Och till sist en bild tagen vid bakdörrarna på en Capitol H21 vid en olyckshändelse vid Slussen 1962. Kanske nån här som minns någon av dessa incidenter.

/Peter

Jag kommer i alla fall ihåg händelsen med H34:an och att det var vagn 4375 som försökte sig på en genväg!
En annan omtalad händelse vid denna tidpunkt var f.ö då H34 4470 försökte komma in i mjölkaffären på Östgötagatan.

Mr H

bilomnibussen

Hej! Frontmotorledbussen hos Södra Hjälmarstranden var ett mörker att köra i halt väglag enligt förare som körde den. Om det satt mycket folk i släpets bakända vägde de nästan upp drivaxeln. Detta var ett populärt nöje bland de resande högstatieeleverna som föraren fick förhandla med för att komma i väg. Mittmotorledbussar utan diffspärr har jag kört några år och det var också ett mörker att komma i gång med i halkan. Utan tvekan har de bästa varit Scania Omnicity eller Omnilink ledbussar, de har dragit bäst. Någon annan typ av påskjutare har jag aldrig kört.
Mvh Jan G

Håkan 62

Ja, man har upplevt en del vintrar under åren.
Scania CR 76-111, det kvittade hur sakta man körde så gick bussen rakt fram.
Scania BF 76, man fick "lura bak" ungarna längst bak för att få fäste.
Volvo B10M, dom korta var suveräna, men ledvagnarna kunde vara besvärliga.
Dagens bakmotor vagnar är något helt annat, i dag kör jag Volvo 9700, som går väldigt bra i vinterväglag. För övrigt den bästa bussen att köra överhuvudtaget (min åsikt).