Var är bilden tagen...? Gamla bilder...

Startat av Danne B., 04 november 2010, 00:31:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pnott

Det här var kul! Så kul att jag bestämde mig för att registrera mig som användare efter många år som passiv forumläsare.

Jag tror att jag har identifierat bild två. Det är mycket riktigt Västerås. Närmare bestämt korsningen Stora gatan - Kopparbergsvägen.
Den gråa husgaveln med de vita pelarna torde vara Melkerkontoret som ASEA uppförde 1956 - 1959. Huset framför revs strax efter att det nya huset stod klart för att lämna plats åt det nya Aseatorget.

Så här ser platsen ut idag om jag inte har misstagit mig:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatubild&gvX=6610293&gvY=1542069&gvH=97

Journalisten Anders Lif har lagt upp många gamla foton från Västerås på sin blogg, och där hittade jag en bild på samma plats fast 20 år tidigare:
http://www.anderslif.se/Alkeblad%20001komp.jpg

Danne B.

Inte illa! :)

Vad tror du om bild 1 då?

//Danne

pnott

Nix. Tyvärr. Det finns ingenting i den bilden som jag känner igen.
Den där husgaveln i bild två går jag förbi dagligen. Det tog mig ändå ett tag att komma på varför jag kände igen den.


Bengt Jönsson

Citat från: Danne B. skrivet 04 november 2010, 00:31:29 AM
Scannade lite gamla bilder (tagna av min pappa) ur gömmorna och dessa var omärkta så jag blev nyfiken på var dom kan vara tagna...?

http://www.mrandersson.se/sidor/bradhis/store/platsfraga2.JPG (Länkar så bilden kan visas i full storlek)

//Danne

EDIT: Tack Ersa! :)

Uhhh.. !!  Det var på den tiden bilarna hade STOOORA fenor !
;D 8)

/B

farsta

Härliga bilder med mättade djupa färger. Har du scannat från negativ/diapositiv/bild? Undrar hur mycket åren har tillfört eller vad det så här det blev när man fotade på 50 och 60-talen? De filmer som kom senare och dagens digitalteknik är förstås mer korrekta men också lite tristare

Själv började jag fota på 70-talet. De rullar tagna med Kodachrome jag tog  har hållit väldigt bra. Även pappas få Kodachrome har hållit bra ( den var dyr och pappa körde även Agfa och de har mist en del färger)

Bengt Jönsson

Citat från: farsta skrivet 03 april 2011, 09:03:39 AM
Härliga bilder med mättade djupa färger. Har du scannat från negativ/diapositiv/bild? Undrar hur mycket åren har tillfört eller vad det så här det blev när man fotade på 50 och 60-talen? De filmer som kom senare och dagens digitalteknik är förstås mer korrekta men också lite tristare

Själv började jag fota på 70-talet. De rullar tagna med Kodachrome jag tog  har hållit väldigt bra. Även pappas få Kodachrome har hållit bra ( den var dyr och pappa körde även Agfa och de har mist en del färger)


Gamla Agfacolor dior har en härlig lite "mustig" färg med gul ton eftersom de byggde på en annan process än Kodachrome.

Sitter nu i helgen och tittar på en del gamla diabilder från min fars "arkiv" tagna med just Agfacolor.  Bl.a en hel del bilder från Berlin utan muren eftersom de är tagna före 13:e Augusti 1961 och då man fritt kunde passera fram och tillbaka.

/B

farsta

Spännande! Har precis varit i Berlin. Muren är ju borta sedan länge. Mycket har hänt. Speciellt  Potsdamer Platz , som först var Europas mest trafikerade plats och sedan blev stenöken, har förändrats mest. Ett enda hus finns kvar från förkrigstiden och det var snyggt integrerat i det nya. Sedan skall det finnas en rest kvar i Sonyhuset(?) också.

Kanske kan du lägga upp några bilder senare?

Bengt Jönsson

Citat från: farsta skrivet 03 april 2011, 09:54:08 AM
Spännande! Har precis varit i Berlin. Muren är ju borta sedan länge. Mycket har hänt. Speciellt  Potsdamer Platz , som först var Europas mest trafikerade plats och sedan blev stenöken, har förändrats mest. Ett enda hus finns kvar från förkrigstiden och det var snyggt integrerat i det nya. Sedan skall det finnas en rest kvar i Sonyhuset(?) också.

Kanske kan du lägga upp några bilder senare?


Skulle nog gärna gjort det om jag haft en diascanner...  ::)
Har försökt att ta foton med min digitala kamera när diat visats på projektorduken men det har inte blivit bra...
:(

/B

farsta

#24
Blir kanske ot men vi pratar ju gamla bilder. Faktum är att resultatet kan bli riktigt bra med en relativt billig scanner med diahållare. Min bror har scannat dior med en Canon för ca 1500 kr och det blir blir helt ok. En riktig diascanner kostar runt 10'(minst) dock såg jag att det kommit något för 5-6000 kr.  Ändå mkt pengar. Å andra sidan är nog andrahandsvördet hyfsat den dag man är färdig. Men är man glad amatör duger nog en vanlig scanner som sagt.