Sds: "Ok med dimljus som kurvstrålkastare"

Startat av SimonB, 29 oktober 2010, 18:43:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Fredde

Citat från: SimonB skrivet 29 oktober 2010, 18:43:46 PM
http://www.sydsvenskan.se/bil/article1280468/Forbjudet-dimljus---lagligt-nar-man-blinkar.html

Är det en separat insats i dimljuset som ger kurvljuset? Om det är det vanliga dimljuset som tänds när man svänger så gör väl knappast det nytta? Lyser ju ändå bara rakt fram...

Och kurvljus för halvljusen finns det ju flera olika typer av, VW har väl en liten halogenlapmpa som tänds jämte halvljuslinsen? Volvos halvljuslins vrider sig däremot när man svänger...


Taunusch

Jag har kört några VW Passat som hade denna funktion och tyckte det var hyfsat meningslöst.... inget jag hade någon nytta av.

En annan belysningsgrej som känns riktigt korkad är att (vissa) nya bilar tydligen inte behöver ha baklyktorna tända i dagsljus. Känns ju som ett lika stort bakåtkliv ur trafiksäkerhetshänseende som lagändringen som gjorde att det är okej för barn att åka taxi utan bilbarnstol under förutsättning att det är en kortare färd.

Andersson

Förutom att det där påhittet med kurvljus är totalt meningslöst så är det dessutom fruktansvärt fult. Ser ut som att man åker runt med trasiga lampor.

Cero

Citat från: Andersson skrivet 29 oktober 2010, 21:35:31 PM
Förutom att det där påhittet med kurvljus är totalt meningslöst så är det dessutom fruktansvärt fult. Ser ut som att man åker runt med trasiga lampor.

Det handlar nog mindre om nytta än att tyska ingenjörer kan visa upp sitt kunnande med ännu en ny funktion som säljarna kan ta rejält betalt för och alla som betyder något "måste" ha. Kan man ha julgransbelysning i strålkastarna året runt tycker man kanske det är häftigt med en lampa som visar åt vilket håll man vrider hjulen. Kan ju fungera som kompensation för blinkersspaken (vilken förare som med förkärlek köper bilar av vissa märken inte upptäckt ännu).

Citat från: Taunusch skrivet 29 oktober 2010, 19:07:11 PM
En annan belysningsgrej som känns riktigt korkad är att (vissa) nya bilar tydligen inte behöver ha baklyktorna tända i dagsljus. Känns ju som ett lika stort bakåtkliv ur trafiksäkerhetshänseende som lagändringen som gjorde att det är okej för barn att åka taxi utan bilbarnstol under förutsättning att det är en kortare färd.

Den nya varselljuslag som gäller inom EU sedan 2009 säger att enbart varselljus framåt ska vara tända. Att inte bakljusen ska lysa i dagsljus sägs bero på att bromsljuset då syns tydligare när det appliceras. Dessutom kan man säkert klämma in en miljöpassus att det är bättre att slösa endast två glödlampor istället för sex. Om det är bra eller dåligt vet inte jag men vi får garanterat se funktionen på fler bilmodeller än de tyska.

Ersa

"Nya" lösningar som inte är så nya. Tacka vet jag de gamla modellerna av Citroën vars halvljus vreds åt sidan när framhjulen svängdes! :)

groenis

Bakåtsträvare ;)
Nu när biltillverkarna har fått fram "nya" skojiga lösningar så är det inte bra men när "händiga" Svensson har gjort så ropar man nästan efter Nobelpris.

Det här att lysa upp "hörnet" när man svänger är en gammal uppfinning
Tucker försökte få folk att förstå meningen med tre (3) lampor fram där det mittre svängde med hjulen.

En ide som Citroen tog åt sig i den dåtidens mycket innovativa modell av Ds.

Eller SAAB's ide om att tända de vita varselljusen när man la i backen för att inte skada bilen vid mörkerbackning.

Italienarnas fundering om att självklart så ska en lampa i dörrens undersida tändas när man öppnar så att man ser vad man trampar i eller på (FIAT 2300).

Ytterligare ide som motarbetades var när Sverige införde halvljuslagen och Volvo samt SAAB införde automatiskt halvljus vilket fick resten av Europa att skrika högt särskilt Fransmän som ansåg att tekniken förkortade bilens elsystem?

Så lite kortfattat alla ide'er har varit på tapet förr de kommer bara igen i nya former.

/Lennart

Ersa

Citat från: groenis skrivet 29 oktober 2010, 23:53:45 PM
Eller SAAB's ide om att tända de vita varselljusen när man la i backen för att inte skada bilen vid mörkerbackning.

Det var faktiskt en separat 21W-lampa som lyste snett bakåt vid backning. Dvs inte den ordinarie 5/21W-lampan som alltid lyste snett framåt. Den hjälper till en hel del att lysa upp marken vid vänster framhjul.

Alla Saab 99 efter 1977 års modell, alla 900 79-93 och alla 9000 inkl med den låga fronten hade förberetts för dessa sidobackljus, men det var bara de dyraste versionerna (EMS, Turbo, Aero etc) som hade uttag färdigplacerade i reflektorn. På de lite mer billiga versionerna fick man gott själv borra i den pluggade reflektorn samt limma fast en egen eftermonterad lamphållare, vilket jag gjort på tre Saabar jag ägt, och framöver även ska göra på min nuvarande Saab 90, när jag får tag i reservreflektorer att sätta borren i.

groenis

Dessa reflektorer kanske om man har tur ligga på lager oftast hos någon liten verkstad/återförsäljare.

Ersa håll med att efter ha använt tekniken så vill du inte vara utan dem?

En annan ide kan vara att titta på den "nya" LED tekniken som kommer,
Kolla med ELFA de har kanske en lösning som passar dagen tidevarv.

/Lennart

Ersa

Kom just på att en bekant har en Saab 900 Turbo omkring -88 års modell i USA-version. Dvs den är byggd för den amerikanska marknaden, men har importerats till Sverige på senare år. På den bilen tänds 21W-tråden i det kombinerade parkerings/varselljuset upp och lyser konstant samtidigt som man blinkar åt ett håll. Så de "nya" tyska kurvljusen är således över 20 år efter Saab, och kan därmed läggas till i Groenis lista. ;)

JonEr

Citat från: Cero skrivet 29 oktober 2010, 22:31:41 PM
Den nya varselljuslag som gäller inom EU sedan 2009 säger att enbart varselljus framåt ska vara tända. Att inte bakljusen ska lysa i dagsljus sägs bero på att bromsljuset då syns tydligare när det appliceras. Dessutom kan man säkert klämma in en miljöpassus att det är bättre att slösa endast två glödlampor istället för sex. Om det är bra eller dåligt vet inte jag men vi får garanterat se funktionen på fler bilmodeller än de tyska.

hej ny här

kunde inte låta bli att svara: Anser inte att bakljusen fyller någon funktion dagtid. Dessutom ska de nyare bilmodellerna ha en sensor som automatiskt slår på bakljus/halvljus vid mörker.

Att köra utan bakljus dagtid är inget nytt efter halvljuslagens införande 1/8 1977. Om du har bil tillverkad innan 1979 och monterar de små gula varselljusen så behöver du heller inte ha bakljusen inkopplade.  

Walter

Men hur är det med dimljus, får de användas istället för halvljus dagtid? Att de inte får användas tillsammans med halvljus är glasklart. Många nya modeller verkar ha dimljusen som standard istället för halvljus.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

JDS

Citat från: Walter skrivet 09 juni 2011, 12:53:14 PM
Men hur är det med dimljus, får de användas istället för halvljus dagtid?

Nej. "I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus." I övriga fall får man det inte. Trafikförordningen 3 kap 71 § andra stycket.

Möjligen kan man komma undan med att påstå att dimljuset i själva verket inte alls är ett dimljus utan ett "annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet". Det vet jag inte om fordonsföreskrifterna (VVFS/TSFS) tillåter, men det vet kanske någon annan.

mushkot

Citat från: JDS skrivet 09 juni 2011, 13:30:24 PM
Nej. "I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus." I övriga fall får man det inte. Trafikförordningen 3 kap 71 § andra stycket.

Möjligen kan man komma undan med att påstå att dimljuset i själva verket inte alls är ett dimljus utan ett "annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet". Det vet jag inte om fordonsföreskrifterna (VVFS/TSFS) tillåter, men det vet kanske någon annan.
Det ska man väl ändå få? Det är iaf det jag läst och lärt mig.

pierrew

Citat från: JDS skrivet 09 juni 2011, 13:30:24 PM
Nej. "I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus." I övriga fall får man det inte. Trafikförordningen 3 kap 71 § andra stycket.

Möjligen kan man komma undan med att påstå att dimljuset i själva verket inte alls är ett dimljus utan ett "annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet". Det vet jag inte om fordonsföreskrifterna (VVFS/TSFS) tillåter, men det vet kanske någon annan.

Check your facts man ;)

Toyota, Mazda, Chevrolet, SAAB, med fler har haft parkering och "dimljus" som standard automatisk ljuskombo från fabrik, började väl redan på sent 80/tidigt 90tal.

Och ett "dimljus" kallas ju inte bara dimljus, biltillverkarna använder olika namn på dem, Spoilerljus, Varselljus eller kurvljus bl.a.