Huvudmeny

Aj då...

Startat av Jonas Strömblad, 03 oktober 2010, 12:54:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad





En liten, men för inblandade parter nog så irriterande, vardagsolyckshändelse i den stressade Stockholmstrafiken.
Bortkörd bagagerumslucka är bökigt...
/J

mil

Varningsblinkers på vad är det för något?

Taunusch

Citat från: mil skrivet 03 oktober 2010, 13:02:06 PM
Varningsblinkers på vad är det för något?

Hur kan du se att varningsblinkersen inte är på?

Nico


Citat från: Jonas Strömblad skrivet 03 oktober 2010, 12:54:21 PM
En liten, men för inblandade parter nog så irriterande, vardagsolyckshändelse i den stressade Stockholmstrafiken.
Bortkörd bagagerumslucka är bökigt...

Jo, det där är en nackdel när man öppnar en lucka som sträcker sig ut i ordinarie körfält. Dessutom då en lucka som kan vara svår att se så den bör ju inte lämnas öppen utan bevakning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

New_options

Sedan kan man tycka det borde finnas krav att det ska finnas fluo-reflexmaterial längs kanterna på luckan - då syns den i alla fall bättre

Ersa

Citat från: New_options skrivet 03 oktober 2010, 13:13:40 PM
Sedan kan man tycka det borde finnas krav att det ska finnas fluo-reflexmaterial längs kanterna på luckan - då syns den i alla fall bättre

Utöver ditt förslag vore ju kraftigt blinkande lysdioder idag vara både enkelt och billigt att montera.

Nico


Bägge alternativen skulle nog behövas, men i såpass tät trafik (som ofta råder på t.ex. Vasagatan) så bör man som sagt nog inte låta en öppen bagagerumslucka vara obevakad utan ska det hämtas/lämnas något så får man nog göra det snabbt och sedan lika snabbt stänga luckan. Visst kan det vara besvärligt vid en större hämtning, men som bilden visar så är ju riskerna påtagliga för att något tråkigt annars inträffar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Martin Maltkvist

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 03 oktober 2010, 12:54:21 PM


En liten, men för inblandade parter nog så irriterande, vardagsolyckshändelse i den stressade Stockholmstrafiken.
Bortkörd bagagerumslucka är bökigt...
/J
Gissningsvis inträffade incidenten under förra veckan då jag körde söderut Arlanda-Stockholm och mötte bussen i det ovan avbildade skicket.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 03 oktober 2010, 13:48:50 PM
Gissningsvis inträffade incidenten under förra veckan då jag körde söderut Arlanda-Stockholm och mötte bussen i det ovan avbildade skicket.

Ja, 100924 står det i bildernas namn. :)

Ulf Rådeström

#9
Nu skall jag göra något som ingen av er gjort i något av inläggen.
Kalla lastbilsföraren för KLANTIG!

Bussen skall ha varningsblinker, siren som ljuder, ljus som blinkar o gud vet allt.

Men men varför tycker INGEN att lastbilsföraren borde ha sett sig för bättre o inte kört in i luckan - sååå himla svår är den inte att upptäcka, inte ens för någon av er som kommenterar o kör SL-bussar utan öppningsbara luckor.

Tät trafik? måhända - inget som fritar en för att se vad man håller på med....eller??

Och HUR VET NI att han lämnat den obevakad?? Han kanske höll på och stod bredvid och fick hoppa undan?
Alltså sorry - men ni snackar ju allihopa utan att veta något alls om hur det gått till - och inte jag heller för den delen!

Sorry Nico - du vet inte vad du pratar om riktigt när du tycker man skall öppna den och stänga den snabbt igen.
Varsågod - lasta 50 personers bagage i tre luckor genom att öppna och stänga dom blixtsnabbt.....du får gärna vara min lastare nästa gång  :)

För övrigt är han en professionell förare som hälsar och är hur trevlig som helst - dimljus eller inte!

Bergenga

Det trenger faktisk ikke ha vært føreren som har åpnet luken og latt den stå heller, for det der er vel ingen automatluke? Det kan jo være at noen passasjerer selv har gått rundt og åpnet luken, tatt ut bagasjen og bare gått derfra uten å lukke den. Om føreren var opptatt med å lempe ut bagasje på andre siden av bussen er det jo absolutt null og niks han kan gjøre for å hindre noen i å kjøre på den.

Lastebilføreren kan jo faktisk også ha blitt lurt av at hytten er litt smalere enn skapet.

Men hvem vet ... jo de to personene på bildet som står og prater vet, og ingen av oss andre.
Mvh.
Øyvind Berg

Danne B.

Trist händelse! Men man får väl helt enkelt vara "glad" att det bara var en lucka och inte en hel busschaufför (och därför kollega) som gick åt... Det är iaf det första jag tänkte på när jag såg detta!

Användandet av dimljus eller varningsblinkers känns inte så intressant i sammanhanget... Lustigt dock att det inte dykt upp nå´n än som kollat lastbilen eller bussen mot CBR/Transportstyrelsen och hittat nå´t att gapa över därifrån också!

//Danne

Nico


Citat från: Ulf Rådeström skrivet 03 oktober 2010, 17:36:28 PM
Nu skall jag göra något som ingen av er gjort i något av inläggen.
Kalla lastbilsföraren för KLANTIG!

Och HUR VET NI att han lämnat den obevakad?? Han kanske höll på och stod bredvid och fick hoppa undan?
Alltså sorry - men ni snackar ju allihopa utan att veta något alls om hur det gått till - och inte jag heller för den delen!

Sorry Nico - du vet inte vad du pratar om riktigt när du tycker man skall öppna den och stänga den snabbt igen.
Varsågod - lasta 50 personers bagage i tre luckor genom att öppna och stänga dom blixtsnabbt.....du får gärna vara min lastare nästa gång  :)

Håller med om att inget vet hur det har gått till, men avsaknaden av skadade väskor och annat föranleder åtminstone mig att spekulera hur mycket folk som stod bredvid och troligen stod det kanske inte så många där. Hade där stått 50 personer med väskor så bör det ha nog ha uppmärksammats och en väjning skett. Visst är jag sedan fullt medveten om hur svårt det kan vara att hitta bra sätt att lasta på i City osv. men ditt argument för just detta säger jag bara 'jaså' om. Detta då det är ungefär lika gångbart som att det t.ex. skulle vara OK att köra för fort för att hinna med en anslutning eller så. Visst tar nog alla en rövare ibland för att få det att gå fortare, men det är då en kalkylerad risk och blir ju inte mer rätt bara för att det är trångt, bråttom etc. Ansvaret ligger fortfarande helt och fullt på den som väljer att synda mot reglerna, alldeles oavsett hur behjärtansvärd eller krånglig en viss sak kan vara.

Att då kalla lastbilsföraren för klantig tycker jag därför absolut inte är schysst av dig Uffe. Jag har all respekt för ditt yrkeskunnande och jag tror även du har full koll på hur trafiksituationen ser ut på platsen. Att då klanka ned på lastbilsföraren för detta är inte rimligt då han inte gjort något fel som jag kan se det. Jämför med en bilist som öppnar en dörr rätt ut i gatan, de åker dit som vållande! En sådan liten sak som en lucka (bra mycket mindre än en bildörr) sedd i profil, stickandes ut i ett ordinarie körfält går jag i alla fall inte med på att det ska vara krav på att hinna se. I alla fall inte med all annan trafik, vägarbeten, cyklister, fotgängare mm. som det ska hållas koll på här på denna plats.  Det bör därför vara upp till bussföraren att i dylika situationer säkerställa fri passage alternativt vidta vissa försiktighetsåtgärder om h*n vill skarva på något vis. Med tanke på vad jag har stött på i tidigare fall med så misstänker jag i alla fall att det är bussens ägare/förare som sedan kommer får ta fullt ansvar när försäkringsbolagen tar sig an det hela.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Har även passat upp att dela tråden. De som vill fortsätta att diskutera när dimljus mm. är tillåtet att använda kan klicka på länken nedan.

»När är det tillåtet med dimljus «
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl Eric

Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2010, 21:20:27 PM
Har även passat upp att dela tråden. De som vill fortsätta att diskutera när dimljus mm. är tillåtet att använda kan klicka på länken nedan.

»När är det tillåtet med dimljus «

Du kanske kommer att ändra det, men just nu så går det bara att diskutera själva påkörelsen...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!