GDG 2681

Startat av 1896, 29 september 2010, 15:59:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


1896

Hm, finns det något intresse/möjlighet att hjälpa till att bevara 3047 ? Pratade lite med HB, och han menade att Nobina inte kunde sponsra någon privatperson, och han tyckte att jag skulle vända mig till någon Veteranbuss förening, vidare tyckte han att det måste finnas ett användningsområde för bussen om den ska påkostas, 2681 är ju inte skattebefriad, och vad har ni tänkt att den ska dra in för pengar ? Vad gäller 3047 skulle vi kunna utarbeta en lösning, vad gäller själva bevarandet, men om den ska dra in pengar, vet jag inte hur....  :-\

Björn Forslund

Citat från: 1896 skrivet 29 september 2010, 16:31:40 PM
Hm, finns det något intresse/möjlighet att hjälpa till att bevara 3047 ? Pratade lite med HB, och han menade att Nobina inte kunde sponsra någon privatperson, och han tyckte att jag skulle vända mig till någon Veteranbuss förening, vidare tyckte han att det måste finnas ett användningsområde för bussen om den ska påkostas, 2681 är ju inte skattebefriad, och vad har ni tänkt att den ska dra in för pengar ? Vad gäller 3047 skulle vi kunna utarbeta en lösning, vad gäller själva bevarandet, men om den ska dra in pengar, vet jag inte hur....  :-\

Skattebefriad är ingen buss som används yrkesmässigt, oavsett ålder. De enda bussar som kan "dra in pengar" måste alltså ställas av/på mellan körningarna, om det inte är väldigt frekvent.

1896

Enligt GDG weteranklubb måste det vara en Juridisk person som äger bussen, alltså en firma eller en privatperson, inte en förening. Är Svof:s bussar skrivna på privatpersoner ?

Björn Forslund

#4
Citat från: 1896 skrivet 29 september 2010, 18:45:35 PM
Enligt GDG weteranklubb måste det vara en Juridisk person som äger bussen, alltså en firma eller en privatperson, inte en förening. Är Svof:s bussar skrivna på privatpersoner ?

Det är helt fel, alla våra bussar är skrivna på föreningen. Annars skulle vi aldrig kunna få trafiktillstånd. En privatperson är inte detsamma som en juridisk person.
Det måste vara ett företag eller en förening, och då en registrerad sådan med organisationsnummer, vilket SvOf är.

EDIT: Givetvis får en privatperson äga en buss också, för privat bruk.

1896

Tyckte nog att det lät lite konstigt. Så i praktiken skulle jag kunna skriva 3047 på en förening, fast jag tar hand om bussen själv ?

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 september 2010, 14:27:16 PM
Ja. om det är nån vits med det så
Det gäller ju att hitta nån som är villig att ha bussen reggad på sig också.

Ja, det är väl bättre att regga bussen på någon närstående, typ fru, morsa, faster, farbror eller så, ifall man inte kan regga den på sig själv.

1896

I min familj är vi inte så kärvänliga mot varann....  ;) Tänkte annars att bussen ska ha en framtid även utan mig.... Om jag sköter bussen, och föreningen lånar den när man har det behovet.... Man kan ju hjälpas åt, om en veteranbussförening är engagerad, är kanske Nobina mer intresserade om jag förstod HB rätt. Allra helst såg jag ju att Nobina köper bussen, och att jag får sköta den.   8)

Björn Forslund

Citat från: 1896 skrivet 30 september 2010, 18:39:07 PM
I min familj är vi inte så kärvänliga mot varann....  ;) Tänkte annars att bussen ska ha en framtid även utan mig.... Om jag sköter bussen, och föreningen lånar den när man har det behovet.... Man kan ju hjälpas åt, om en veteranbussförening är engagerad, är kanske Nobina mer intresserade om jag förstod HB rätt. Allra helst såg jag ju att Nobina köper bussen, och att jag får sköta den.   8)

Att Nobina skulle köpa veteranbussar, det kan du nog glömma. Swebus avyttrade alla sina veteraner för ett antal år sedan.

bilomnibussen

Finns det någon form av kalkyl över vad kalaset kostar, dels inköpspris, dels hur mycket som måste åtgärdas. Om man räknar på sistnämnda post och sedan fördubblar eller tredubblar den, kommer man då i närheten av verkligheten?
Mvh Jan G

1896

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 oktober 2010, 08:34:33 AM
Att Nobina skulle köpa veteranbussar, det kan du nog glömma. Swebus avyttrade alla sina veteraner för ett antal år sedan.

Som sagt Nobina är intresserade om en veteranbussförening är engagerad.

Citat från: bilomnibussen skrivet 01 oktober 2010, 11:39:53 AM
Finns det någon form av kalkyl över vad kalaset kostar, dels inköpspris, dels hur mycket som måste åtgärdas. Om man räknar på sistnämnda post och sedan fördubblar eller tredubblar den, kommer man då i närheten av verkligheten?
Mvh Jan G

Det beror väl alldeles på hur höga krav man ställer på renoverandet. Jag har bara sett bilder på bussen, men enbart lackering i SJ buss eller GDG lack lär väl gå på bortåt 50000:-