Äldsta nya bil på marknaden idag

Startat av Bengt Jönsson, 09 september 2010, 11:15:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Vilken är den nu på marknaden äldsta bilmodellen som fortfarande säljs som nya och som inte genomgått några större förändringar?
VW Golg, Opel Kadett och Toyota Corolla går bort eftersom de genomgått större förändringar

Mitt förslag är Range Rover, en bil och biltyp som varit i princip oförändrad sedan den kom ut på marknaden i slutet på 60-talet.
Att den dessutom på 2000-talet skulle bli arketypen för en helt ny biltyp, den s.k Sport Utility Vehicle (SUV) var det väl inte någon som skulle kunna tro 1970

/B

Björn Forslund

Har haft en Range Rover 75:a i många år. Men nog skulle jag vilja påstå att dagens Range Rover är en helt annan bil. Det finns nog inte en enda detalj som är samma som i den ursprungliga, som var en ganska påver och oöm kärra. De senare årgångarna är ju mera lyxiga SUV:ar som passar bättre på Östermalm.

SimonB

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 september 2010, 15:48:03 PM
Har haft en Range Rover 75:a i många år. Men nog skulle jag vilja påstå att dagens Range Rover är en helt annan bil. Det finns nog inte en enda detalj som är samma som i den ursprungliga, som var en ganska påver och oöm kärra. De senare årgångarna är ju mera lyxiga SUV:ar som passar bättre på Östermalm.

Det finns ju flera modeller, men har verkligen just Defendern förändrats så mycket? Eller är det bara det att man håller kvar på retrolooken?


Nor1

Jag röstar på Lada/Vaz Niva och Land Rovers Defender.
Även Chevas Fullsize Pick-Up har i stort sett bara "uppdaterats" sen slutet på 70-talet.

Ersa


Cero

Citat från: SimonB skrivet 09 september 2010, 16:48:14 PM
Det finns ju flera modeller, men har verkligen just Defendern förändrats så mycket? Eller är det bara det att man håller kvar på retrolooken?

Defendern är nog en bra kandidat. Lär dock komma en ny runt 2013 om de rykten biltidningarna sprider är sanna. Annars har ju Morgan en gammal klassiker som väl liksom Defendern härstammar från 40-talet.

NerdBoy

Om vi söker oss utomlands så är Hindustan Ambassador i stort sett samma bil som för femtio år sedan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador

SimonB

2003 slutade man i Mexiko att tillverka Volkswagen typ 1. Den hade tillverkats sen 1938, då Hitler bestämde att en tysk överkomlig folkbil skulle tillverkas.

Lulebjörnen

eine echte Ikone - Gelendändewagen in Originalausführung  8)...

www.teknikensvarld.se/provkorningar/mercedes/g280cdi/index.xml

Klockrent grepp att rensa bort all lullull som har tillkommit under 30 års produktion och köra vidare med gummimattor på golvet - och pluggar under mattorna  så att man kan spola ur vagnen behändigt om det råkar vara hög sjö nån dag under den lilla bilturen  :)...