Adjö SLs busslinje 47 - Spårvägsbilder

Startat av Andreas, 23 augusti 2010, 01:01:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Det här är de spårvägsbilder som jag tog i och med 47:ans avslutningsdag igår. Bussbilderna finnes som vanligt i Bussnacksforumet. Bilder med * efter bildtexten finnes även i bussnack-trådarna med anledning av att dom är både buss- och spårvägrelaterade bilder.


Nuvarande slutstationen Sergels Torg.


Hållplats Kungsträdgården i riktning mot Norrmalmstorg.*



M06 33 vid Kungsträdgården i riktning mot Sergels Torg.


Se upp för passerande spårvagnar, ännu viktigare nu att se sig om så att kusten är klar.


vagn 700 med släpvagn.



I motsatt riktning kom M06 34.


Vid Waldermarsudde togs en bild på en avgående tysk, som i detta fall var 264.*


264 bakifrån när den är på väg mot Bellmansro.


















Ersa

Citat från: Andy91 skrivet 23 augusti 2010, 01:01:50 AM

Se upp för passerande spårvagnar, ännu viktigare nu att se sig om så att kusten är klar.

Vadå "look up"? Vad menar man? Varning för flygande spårvagnar? ::)
Har man direktöversatt "se upp" till en obegriplig engelsk fras, eller menar de att man ska sluta titta ner i marken?

"Watch out for tramcars" vore väl en mer korrekt fras...

Nico


Det är ju även suveränt att den är skriven på svenska...not?!   :-X  >:(
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 23 augusti 2010, 05:07:12 AM
Det är ju även suveränt att den är skriven på svenska...not?!   :-X  >:(

Du menar denna? Jösses! :o



Visserligen var det ju flyguppvisning på Gärdet, men att titta upp i himlen när man går över spårvägen är väl inte att rekommendera. Det blev iaf några bilder av dessa udda varningstexter, mycket pga att det gäller att passa på innan de byts ut mot mer språkkorrekta sedan någon språkpolis på SL sett dem och tagit sig för pannan.

Släpper denna bild fri för alla att sprida vidare hur de vill

Nico

#4

'Jo, svenskan blir ju i många fall bara roligare och roligare i vissa officiella sammanhang. Uppmaningen 'titta upp' brukade jag oftast få höra av päronen när man snubblade runt på stan och var allmänt odräglig i säg 7-8 årsåldern. I detta sammanhang så blir det ju helt fel då det väl som sagt istället är 'se upp' man är ute efter!  ::)

Vad gäller den engelska versionen 'look up' så kan den kanske fungera även om jag misstänker att många mest associerar begreppet med 'slå upp' något i en ordbok. I kontexter som denna vill jag minnas att det finns engelska fraser som är betydligt mera gångbara, kända och använda.  :P

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andreas

Jag uppdaterar nu med lite fler bilder, en vända till kommer snart:

En resa gjordes med vagn 331:




Så även med 262:





333, som gör reklam för Grönan.




Två linjer som överlever än idag, dvs. 44 och 7N mao Djurgårdslinjen.*


Linjekartan för 7:an.



bisquit

Hur blir det med alla gamla spårvagnar? Är det några som kommer gå oftare i trafik och rycka in på vanlig linje? Har de byggt ut garaget för Spårvagnar på Djurgården? :P

Andreas

Citat från: bisquit skrivet 23 augusti 2010, 10:04:11 AM
Hur blir det med alla gamla spårvagnar? Är det några som kommer gå oftare i trafik och rycka in på vanlig linje? Har de byggt ut garaget för Spårvagnar på Djurgården? :P

Hej!

Jag är rätt hundra på att depån har byggts ut med ett par långa depåspår till höger om den gamla depån och de är väl troligen tänkta att utnyttjas flitigt av Bombardier-vagnarna. Av vad jag har sett och hört, så skall de gamla tågen rulla på vidare, men kommer troligen att endast rulla mellan Norrmalmstorg och Skansen i framtiden. I och med att det inte lär byggas några fler vändslingor med Stockholms framtida spårvägar, så kan inte Djurgårdslinjens enkelriktade vagnar köra någon annan väg, förutom den ordinarie linjen mellan Norrmalmstorg och Waldermarsudde förstås. Men vem vet, kanske det blir möjligt för de att rulla förbi Centralen och Fridhemsplan i framtiden och även på andra ställen i stan. Dock lär det bli väldigt, väldigt svårt att få igenom det.

Andreas

#8
Här kommer då sista vändan med bilder:


331 som jag reste med från Waldermarsudde till Skansen har nu hunnit köra ett varv och ankommer här Nybroplan på nästa tur mot Norrmalmstorg.  I motsatt riktning avgår 210, som pga skyltskåpet verkar vara en f.d. norrman.


263 på Hamngatan i riktning mot Djurgården. Bilden är tagen ifrån Norrmalmstorg.


Gamlingen bland spårvagnarna, 335, ankommer här Norrmalmstorg tillsammans med 521 som släp.


Samma tågsätt fast bakifrån.


Ny spårvagn möter gammal dubbeldäckare vid Nybroplan.*




Tja, vad skall jag säga... Denna var nog bland det häftigaste i spårvagnsväg att få se denna dag, ur min synpunkt iaf. Om jag inte minns fel, så har väl denna rullat på Norra Lidingöbanan en gång i tiden och har littera A24 17. Om jag har fel, så är det som jag misstänker, har jag dock rätt, så har jag inte en blekaste aning om hur jag kom ihåg det... ^^



Karsten

Citat från: Andy91 skrivet 23 augusti 2010, 16:20:39 PM
Här kommer då sista vändan med bilder:


Tja, vad skall jag säga... Denna var nog bland det häftigaste i spårvagnsväg att få se denna dag, ur min synpunkt iaf. Om jag inte minns fel, så har väl denna rullat på Norra Lidingöbanan en gång i tiden och har littera A24 17. Om jag har fel, så är det som jag misstänker, har jag dock rätt, så har jag inte en blekaste aning om hur jag kom ihåg det... ^^




Ja, vagn 17 är en trevlig skapelse. Och visst har den rullat en massa på norra Lidingöbanan, men det är en SSLidJ-vagn (alltså södra Lidingöbanan).

Andreas

Citat från: Karsten skrivet 23 augusti 2010, 18:07:39 PM
Ja, vagn 17 är en trevlig skapelse. Och visst har den rullat en massa på norra Lidingöbanan, men det är en SSLidJ-vagn (alltså södra Lidingöbanan).

Aha, då vet jag. Tack för informationen!  ;D