Olika synonymer för samma sak i olika delar av landet !!

Startat av at1981, 31 juli 2010, 12:01:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Det finns ett engelskt ord "moot" som betyder just "samling / möte" och som innehåller det gamla nordiska "mot".
Finns även  i motell.. ;)

Mot/moot är ett mycket gammalt ord.

Trafikplats.. ?????

Här i Gbg har vi i stur och ordning från söder:  "Åbromotet",  "Lackarebäcksmotet", "Kallebäcksmotet", "Örgrytemotet", "Gårdamotet", "Ullevimotet", "Redbergsmotet", "Olskroksmotet", "Gullbergsmotet", "Ringömotet", "Tingstadmotet", "Backadalsmotet", "Bäckebolsmotet", Kärramotet"..

Håll med om att det finns betydligt mera "schvung" i dessa namn än i exv. "Trafikplats Bredäng"... eller "Trafikplats Moraberg" (som hade haft mera "schvung" om det istället fått heta "Morabergsmotet")
:D 8) :P

/B

Bengt Jönsson

Ändelserna -röd, -red, -ryd, och -rud betyder "röjning"...

/B

Bengt Jönsson

.. och i Skåne har man även benämningen  "karusell" i exv. "Fleningekarusellen...", "Flädiekarusellen"..
  ;D

/B

MartinB

Citat från: T. Petersson skrivet 04 augusti 2010, 11:18:16 AM
Nja, inte riktigt, den ute vid E4:an heter Trafikplats Linköping Västra (tidigare Trafikplats Tift).
Trafikplats Ryd ligger några kilometer ifrån E4:an på motortrafikleden Rv34:s avfart mot Kisa/Vimmerby.

Ska man vara riktigt petig så är trafikplats Ryd en avfart från motorväg. Det är motorväg mellan Vallarondellen och Trafikplats Linköping Västra.

JDS

Jag kan ha fel här, men jag uppfattar "-motet" som ett namnled på någon del av en trafikplats snarare än på hela trafikplatsen. Andra sådana ändelser är "-kopplet", "-rampen" och "-faret" och samma trafikplats kan innehålla flera av dessa. Men som sagt, jag är inte alls säker på detta så rätta mig gärna!

Bengt Jönsson

Citat från: JDS skrivet 17 augusti 2010, 03:15:26 AM
Jag kan ha fel här, men jag uppfattar "-motet" som ett namnled på någon del av en trafikplats snarare än på hela trafikplatsen. Andra sådana ändelser är "-kopplet", "-rampen" och "-faret" och samma trafikplats kan innehålla flera av dessa. Men som sagt, jag är inte alls säker på detta så rätta mig gärna!


"Rampen", "kopplet" och "faret" har i.a.f jag bara hört och sett som benämningar i rno 08 med omgivningar..
Någon som kan verifiera detta med ett "-koppel", "-ramp" eller "-faret" från andra delar av landet?

/B

Drängen

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 07 augusti 2010, 21:04:31 PM
.. och i Skåne har man även benämningen  "karusell" i exv. "Fleningekarusellen...", "Flädiekarusellen"..
  ;D

/B
Åja, även Ångermanland har karuseller, Lundekarusellen utanför Kramfors. Var tidigare korsning mellan E4 och 92;an? blir det väl. Men för mig är "motet" en uppförsbacke, var ett evigt kliande i huvet när man började åka på Göteborg t.ex.

Taunusch

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 17 augusti 2010, 08:16:54 AM

"Rampen", "kopplet" och "faret" har i.a.f jag bara hört och sett som benämningar i rno 08 med omgivningar..
Någon som kan verifiera detta med ett "-koppel", "-ramp" eller "-faret" från andra delar av landet?

/B


Hammarbyrampen finns i Västerås utefter Köpingsvägen som går från Centrum mot Dingtuna....