Huvudmeny

X12

Startat av bjalle, 04 september 2007, 18:21:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle


Bengt Jönsson

I bakgrunden ser man "malmvagnar"..
Liknande har jag sett i tågen till Limmareds glasbruk bl.a när de tungt lastade tågen dragna av T44 lägger pådraget i botten för att komma uppför backarna mot Mölndals Övre.

Men vad gör dessa vagnar i Varberg?

Undrar
/Bengt

Magnus

Går inte tåget Varberg-Limmared? Jag har för mig det.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magnus skrivet 04 september 2007, 18:32:52 PM
Går inte tåget Varberg-Limmared? Jag har för mig det.

Jo, vagnarna tillhör det s k sandtåget som går Varberg-Almedal-Limmared. De fraktar alltså sand till Limmareds glasbruk. Eller Rexona som det heter nu för tiden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 september 2007, 19:39:45 PM
Jo, vagnarna tillhör det s k sandtåget som går Varberg-Almedal-Limmared. De fraktar alltså sand till Limmareds glasbruk. Eller Rexona som det heter nu för tiden.


Varför denna "omväg"?  Vore det inte enklare (och billigare) att köra via Viskadalsbanan?

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 04 september 2007, 20:02:31 PM

Varför denna "omväg"?  Vore det inte enklare (och billigare) att köra via Viskadalsbanan?

/B

Två skäl till att man inte kör Viskadalsbanan: kapacitetsbrist på banan (Viskadalsbanan är en tam-bana) och bullerskäl. Många hus ligger nära banan och skakar förfärligt när det tunga godståget går förbi. Normalt trafikeras banan annars bara av oförargliga X12-or.
Det blir naturligtvis dyrare att köra den längre vägen i form av banavgifter och bränsle. Men personalmässigt blir det ingen skillnad. Rundgång med lok behövs hursomhelst och det utförs av föraren själv. Lokföraren växlar också ensam i Limmared.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 september 2007, 21:46:16 PM
Två skäl till att man inte kör Viskadalsbanan: kapacitetsbrist på banan (Viskadalsbanan är en tam-bana) och bullerskäl. Många hus ligger nära banan och skakar förfärligt när det tunga godståget går förbi. Normalt trafikeras banan annars bara av oförargliga X12-or.
Det blir naturligtvis dyrare att köra den längre vägen i form av banavgifter och bränsle. Men personalmässigt blir det ingen skillnad. Rundgång med lok behövs hursomhelst och det utförs av föraren själv. Lokföraren växlar också ensam i Limmared.


Jo, men om nu redan stationerna är bemannade så vore ju inte merkostnaden större än om det gick ytterligare ett tåg på banan.
Det går väl fortfarande tunga tåg till/från slipersfabriken i Veddige eller?

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 september 2007, 06:30:03 AM

Jo, men om nu redan stationerna är bemannade så vore ju inte merkostnaden större än om det gick ytterligare ett tåg på banan.
Det går väl fortfarande tunga tåg till/från slipersfabriken i Veddige eller?

/B

Om inte om vore så... Nu är stationerna inte bemannade annat än när det behövs för tågmöten. Ytterligare ett tåg skulle alltså kosta minst en tågklarerare till. Och det skulle ändå inte lösa bullerproblemet, utan detta skulle då få åtgärdas med att Banverket bekostar treglasfönster och i vissa fall bullerplank.
Trafiken till Strängbetong i Järlövsby (som tillverkar betydligt mer än slipers) går som vagnuttagning och berör inte den bullerdrabbade sträckan, som börjar i Marks kommun på väg mot Borås.
Det återgående tomma sandtåget går Viskadalsbanan, så jag får korrigera lite av det jag skrev tidigare. Det går mitt i natten men bullrar inte tillnärmelsevis så mycket som det lastade tåget.
Vi har sommarstuga cirka en kilometer från Viskadalsbanan. När sandtåget kom vid 22-tiden på kvällen lät det som om helikopterinvasion var på gång. Det hördes cirka 10 minuter innan det verkligen passerade. Det återgående tåget hördes knappt alls.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)