Huvudmeny

Äldre!

Startat av kevvan, 09 maj 2010, 13:30:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kevvan

Jag har märkt en grej.
Folk som är över 75 har oftast glömt, kommit nya skyltar eller är sämre på att köra bil än ex 30 åringar

så därför tycker jag att när man blir 70 så måste man göre ett "nytt" körskoletest för att se så att dom kan allt och skulle man inte göra detta kanske man inte får ha sitt körkort??

Vad tycker ni??

sukkeri

Äger du bilskola eller?  :(

HJP

#2
Citat från: kevvan skrivet 09 maj 2010, 13:30:19 PM
Jag har märkt en grej.
Folk som är över 75 har oftast glömt, kommit nya skyltar eller är sämre på att köra bil än ex 30 åringar

så därför tycker jag att när man blir 70 så måste man göre ett "nytt" körskoletest för att se så att dom kan allt och skulle man inte göra detta kanske man inte får ha sitt körkort??

Vad tycker ni??
****
Jag har några år kvar till 75, och undrar om du frågat de dåliga bilförarna hur gamla de är?
Jag är inte bäst, men tycker att jag kör hyfsat bra.
Måste säga att det är påfallande snabbt, som många unga personer tycks ha glömt trafikreglerna och kör lite hursomhelst. Ofta med s.k. "blydoja".
Därmed vill jag inte påstå, att ungdomar kör sämre än äldre, men att man ska akta sig för sådana generaliseringar, som du gör dig skyldig till.

HJP

EDIT: Rättstavning.

Zella

Tycker nog att dom yngre kör värre än dom erfarna äldre förarna.

Carl Eric

Citat från: Tomas Fransson skrivet 09 maj 2010, 18:03:29 PM
Tycker nog att dom yngre kör värre än dom erfarna äldre förarna.

Absolut medhåll!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!



Staffan Sävenfjord

Citat från: kevvan skrivet 09 maj 2010, 13:30:19 PM
Jag har märkt en grej.
Folk som är över 75 har oftast glömt, kommit nya skyltar eller är sämre på att köra bil än ex 30 åringar

så därför tycker jag att när man blir 70 så måste man göre ett "nytt" körskoletest för att se så att dom kan allt och skulle man inte göra detta kanske man inte får ha sitt körkort??

Vad tycker ni??

Jag tycker att du har fördomar som inte hör hemma här i Bussnack. Det finns andra forum för dem som vill vädra fördomar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cyklisten

Absolut! Även om äldre förare har mer erfarenhet så kan det hända att de har sämre hälsa, reaktionstid eller koncentrationsförmåga och kör något sämre än en snittunge.
Sedan så finns det ungar som kan trafikregler väl men håller på och tramsar eller struntar i trafikregler, eller helt enkelt har dålig planering och omdöme och borde inte sätta sig bakom ratten. Det går inte dra alla över en kam.
Det beror även på bilens skick och utrustning, uppfostran (i fallet med ungdomar) och mycket annat.