Huvudmeny

X2000.

Startat av Möllers, 25 mars 2010, 22:31:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers


Andreas

Dem må vara sköna att åka i, men vilka problem det verkar ha uppstått med dessa tåg den senaste tiden. Minns för typ ett år sedan, då jag hade varit och hälsat på f.d. flickvännen i Norrland, så skulle jag åka X2000 från Sundsvall och ner till Sthlm. Allt gick enligt planerna, innan det uppstod ett motorfel mitt i storskogen någonstans mellan Gävle och Söderhamn. Massor av extra tågmöten uppstod, med tanke på att banan i stort sett bara verkar vara enspårig. Vi kom förbi Gävle och Tierp och när vi väl var på väg över slätterna med Uppsala som nästa stopp, så började motorn spöka igen, så vi fick stanna ytterligare en gång.  :-\

Möllers

mm jag har aldrig åkt med X2000 ens vet inte om dom är sköna åka i.

Andreas

Det är sant, alla har självklart sin egna bedömning. :) Tågen har s.k. korglutning, så varje gång tågen kommer i en kurva, så lutar tåget inåt lite i kurvan, vilket en del kan må halvdåligt av, men för ex. mig är det inga problem. Om man ändå jämför tåg, som visserligen var väldigt dyrt, men med högre hastighet, mat och fungerande klimatanläggning, jämfört med en av Ybuss lite ofräschare bussar, som inte hade något av det ovannämnda, så väljer jag nog ändå tåget.  :P

Möllers

Men vet i Malmö brukade det stå köpenhamn på visa X2000 för skoj skull kunde man testat åka till Köpenhamn ifrån Malmö nån gång om det går göra det allså.
Skulle vara intersant åka med det.

Andreas

Gå in och sök på SJ du och kika på vad det kan kosta. Risken är ju att det är rätt dyrt att åka, men det är ju givetvis värt att kolla iaf. Det kanske finns någon specialtaxa där, som gör att man kan åka med någon viss biljett eller för en viss summa på samtliga tåg som rullar över sundet. Jag har ingen aning, då jag aldrig är där nere, utan du kanske vet lite hur det ligger till, om det finns något sådant alltså. :)

Möllers

Har aldrig åkt hos SJ så jag är inte så hemma där.
Annas kan man lösa en biljett ifrån en SJ maskin i centralern i Malmö annas.

Möllers

ska åka till Helsingborg idag då ska jag kolla man kan lösa en biljett till halmstad på skånetrafikens biljettautomaten vet man kan slå upp kartan i den den gjorde jag ner jag skulle till köpenhamn ellerfall.

Möllers

Har just kommen hem ifrån Helsingborg och jag kollade upp det på biljettmaskinen där hittade jag halmstad fick gå in på alfabetet där fick jag gå in på H då hittade jag halmstad sån lättnat det ska ditt nästa månad fota Scania Maxci för första gången  ;D ;D
Sen kollade jag om det fanns göteborg det fanns det med tänker åka ditt till sommaren fota dubbeledbussarna där uppe.
Ja det se ljust ut nu så gött  8)

Andreas

Citat från: Matti. skrivet 26 mars 2010, 18:42:57 PM
Har just kommen hem ifrån Helsingborg och jag kollade upp det på biljettmaskinen där hittade jag halmstad fick gå in på alfabetet där fick jag gå in på H då hittade jag halmstad sån lättnat det ska ditt nästa månad fota Scania Maxci för första gången  ;D ;D
Sen kollade jag om det fanns göteborg det fanns det med tänker åka ditt till sommaren fota dubbeledbussarna där uppe.
Ja det se ljust ut nu så gött  8)

Låter ju finfint. Du får lägga upp mycket bilder då! ;) Jag tar mig säkert också dit någon eller några gånger i framtiden, men inte förrän jag har pluggat klart gymnasiet iaf och en del på högskolan. Egen lya skall jag nog också försöka se till o skaffa då. Men man får lov o ta en sak i taget.  ;)

Möllers

Jo gör det ni tycker väl jag är trist fotograf som har fotat i samma städer i hella tiden typ Malmö Lund Helsingborg.
men nu jag har listat ut biljettmasiken kommer jag bestöka nya städer nu ska börja med Halmstad i April det vet ni redan  :)

Andreas

Citat från: Matti. skrivet 26 mars 2010, 23:35:23 PM
Jo gör det ni tycker väl jag är trist fotograf som har fotat i samma städer i hella tiden typ Malmö Lund Helsingborg.
men nu jag har listat ut biljettmasiken kommer jag bestöka nya städer nu ska börja med Halmstad i April det vet ni redan  :)

Äsch, dina bilder är jättebra! Det är kul att se bilder på bussar i ett område som jag inte direkt har varit i en längre tid på åratal, vi pratar minst 10 år sedan jag var i Skåne på sommarlovet sist och gud vad jag njöt då. ^^ Du vet, alla dem bussar som jag kommer ihåg sedan då var ju samtliga lila som pågatågen, med de karatäristiska segelbåtarna på, så det är väldigt intressant för mig att se hur det ser ut nu. Se på mig, jag hänger ju bara omkring i Stockholm och fotar, som du håller dig hos Skånetrafikens gränser för det mesta, så håller jag mig inom SLs gränser för det mesta. Det är bara att köra på! Lycka till!  :)

Möllers

Göteborg skulle vara drömen att fota i det finns så många bussar där jag har inte bild på men det får bli till sommaren jag sussar ditt.
Hoppas jag kan åka med JoJo kortet hem ochså där ifrån ochså.
Annas kan man ta retur ditt till göteborg det skulle vara kanon om det gick.

Mölle-Mats

Citat från: Matti. skrivet 26 mars 2010, 23:35:23 PM
Jo gör det ni tycker väl jag är trist fotograf som har fotat i samma städer i hella tiden typ Malmö Lund Helsingborg.
men nu jag har listat ut biljettmasiken kommer jag bestöka nya städer nu ska börja med Halmstad i April det vet ni redan  :)
"Gräv där du står" är ju ett gammalt vist ordspråk - byt ut gräv mot fota och, vips! Klart du ska fortsätta plåta i din hemmiljö! Själv så håller jag ju till 3 mil längre norrut än du, och majoriteten av mina bilder är ju förstås plåtade i Mölle med omnejd!

Och just de här vardagsbilderna som vi har runt oss kanske känns lite "halv-ointressanta" idag när vi står mitt uppe i dem, men kolla på bilder som någon tog under samma förutsättningar (jag menar nu inte rent fototekniskt) för 30-50 år sedan, plötsligt är de en del av kulturarvet! Och det kommer även våra bilder att bli i sinom tid - fördelen nu jämför med för ett decennium eller mer sedan är ju att med den digitala fototekniken så är det många fler personer som har råd att bränna av hela batterier med bilder, och det är lätt att sprida dem via Internet!

Andreas

Citat från: Mölle-Mats skrivet 27 mars 2010, 01:07:26 AM
"Gräv där du står" är ju ett gammalt vist ordspråk - byt ut gräv mot fota och, vips! Klart du ska fortsätta plåta i din hemmiljö! Själv så håller jag ju till 3 mil längre norrut än du, och majoriteten av mina bilder är ju förstås plåtade i Mölle med omnejd!

Och just de här vardagsbilderna som vi har runt oss kanske känns lite "halv-ointressanta" idag när vi står mitt uppe i dem, men kolla på bilder som någon tog under samma förutsättningar (jag menar nu inte rent fototekniskt) för 30-50 år sedan, plötsligt är de en del av kulturarvet! Och det kommer även våra bilder att bli i sinom tid - fördelen nu jämför med för ett decennium eller mer sedan är ju att med den digitala fototekniken så är det många fler personer som har råd att bränna av hela batterier med bilder, och det är lätt att sprida dem via Internet!
Det är just det jag menar också.  ;) Om 10, 15 år eller kanske t.o.m. mindre än så, så kommer snackare här på forumet att fråga: "Åh, finns det någon här som har lite bilder ifrån hur Skånetrafikens bussar såg ut?" och du Matti, Mölle-Mats, Cyklisten och övriga i gänget som håller till mycket nere i Skåne, ni har ju stora guldgruvor nu! Så Matti, fortsätt plåta, innan bussarna hinner försvinna. Självklart kan du ju dra iväg och fota på andra håll också om du så önskar, men jag tycker verkligen att Skånebilderna är härliga att se.  :D