Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 mars 2010, 15:09:58 PM
Jag begriper dock inte varför man inte plockar hem ett par provbussar först, och låter förarna känna på dem ordentligt och ge sina omdömen? Borde väl vara enklare att få allt fixat innat serieleveranserna börjar?
Verkar verkligen som om tekniska avdelningen dränerats, som det skrivs...

Det är mycket som känns konstigt när just bussar upphandlas. Går man bara på pris? Pratar man med personalen? Eller pratar man bara med fack, skyddsombud och inköpsavdelningen? I de flesta branscher gör man funktionella och tekniska utvärderingar och resultatet av dessa vägs emot totalkostnaden. Personalen är självklart med och utvärderar liksom teknisk expertis. Många gånger fortsätter man med tidigare fabrikat och modeller om dessa varit till belåtenhet just för att slippa problem, både med produkterna som sådana samt med risken att personalen inte trivs eller att de inte fungerar bra för ändamålet. Varför gör man inte så i bussbranschen?

Om man dessutom har en produkt som man tidigare köpt och lagt mycket arbete tillsammans med tillverkaren på att få bra (jmf Busslink och Omnicity respektive Swebus och 8500) är det ju hyfsat smart att ta tillvara den investeringen i framtida beställningar. Är inte ekonomerna heller med i upphandlingarna?

Fredrik Gelin

Som jag förstått det hela var det i detta fall så att Solaris från början lovat att leverera en förseriebuss som man skulle ha som rullande provbänk under sommaren så man kunde identifiera ev. brister och problem innan huvudleveransen kom under tidiga hösten.
Nu blev det dock inte som planerat i leveransplanen, alla 28bussarna kom ungefär samtidigt under tidiga vintern vilket omöjliggjorde den provkörning man planerat från början.
Eftersom man dessutom hade krav på sig från SL att förnya bussflottan i City snabbt valde man att ta bussarna i trafik och lära sig under resans gång så att säga.
Man identifierade snabbt ett antal problem som krävde åtgärd vilket Solaris också tog på sig att göra varför Busslink accepterade leveransen.
När Busslink väl accepterat leveransen kunde man inte häva affären hur som helst, Solaris har ju uppfyllt sin del av avtalet utom möjligen leveranstiden, så nu har man alltså valt att ställa bussarna på egen bekostnad för att felen snabbare skall kunna åtgärdas.

I fallet med Solarisinköpen var det inte bara Busslink som bestämde villkoren, Keolis och SL satte också upp vissa villkor för affären och alla som ville vara med och leverera bussar var tvugna att uppfylla vissa kriterier avseende drivemdel, antal sittplatser, garantiåtganden, eftermarknad osv.
Volvo var inte ens intresserade av att gå in i affären med de villkor Keolis dikterade, Scania kunde inte leverera gasbussar och MAN var den som kom närmast efter Solaris men bromsades av MAN i Tyskland i slutskedet av upphandlingen.
När upphandlingen skulle genomföras återstod alltså bara Solaris som uppfyllde alla de villkor som Keolis ställt för affären och då blev det de som fick leverera...

Anledningen till att det nu ändå rullar MAN i Söderhallen är att SL inte hunnit färdigställa gastankning i AGAdepån, det kommer fler MAN (25st) till Söderhallen/Lidingö under sensommaren och hösten, men dessa har upphandlats senare än Solarisbussarna, så kanske har man lärt något av den affären eller så var MAN bästa alternativet denna gång...
//Fredrik

Ersa

Citat från: M224 skrivet 15 mars 2010, 16:20:18 PM
Det är så med folk i allmänhet, det är som nytt och främmande skrämmer människor.
Volvo och Säffle har stora kvalitetsproblem och OmniCity ska vi inte tala om. Men jag ser aldrig ett ont ord om dem i några tidningar.

Jag säger inte att Solaris-bussarna inte har kvalitetsproblem men de är knappast ensamma om att ha kvalitetsproblem.
Har åkt Solaris-bussarna rätt mycket nu och jag tycker att de känns bättre ihopskruvade än både OmniLink och B9SALE.

Både ja och nej:
-I debatter på nätet, främst under tidningsartiklar, försvarar Solariskritikern ofta OmniCityn, även efter att nån sagt att även den är polskbyggd, med att den minsann ändå har svensk kvalitet... hur nu det går till. De största kritikerna av "nya" okända utländska märken är dock oftast de som har haft minst med dessa märken att göra.
-"Ute på fältet" ser det annorlunda ut. Den mest utskällda bussmodellen jag kört i Umeå (förutom vikarievagnarna) var de Västtrafikblåa helsvenska Volvo B9SALF med låggolv som Veolia körde med våren 2008. Stötig gång, hög ljudnivå, för få stolar och höga podestrar klagade många resenärer över. Jag kan inte minnas någon resenär kommit fram och sagt samma saker om en Solaris Urbino eller ens Scania OmniCity. Så när resenären inte vet om vilket bussmärke denne åker i, så kan låta helt tvärtom! ;)

Johan B

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2010, 15:48:03 PM
Jag får intrycket att bromspedalen är ett av de stora sakerna man hängt upp sig på. Den stående pedalen är dock inte Solaris standardpedal, utan Busslinks egenspecade. Så vad gäller denna går det inte att belasta tillverkaren.

Skulle vara intressant att se hur många av klagomålen som beror på direkta konstruktionsmissar av Solaris och hur många som bottnar i att Busslink specat speciallösningar. Har vi inte sett detta problem förr? Att operatörer har köpt ett märke som till syvende och sist inte passat dem och låtit specialanpassa bussarna i fråga med obeprövade lösningar. Är det inte säkrare att leta upp och köpa färdiga produkter så som tillverkaren har tänkt sig att de ska vara? Sedan är det ju inget nytt att nya märken får ta emot mycket skit bara för att förarkåren är konservativ.

bysenbus

Hejsan!

Ojojoj saken växer på ABC också!

Cero

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 mars 2010, 18:39:41 PM

I fallet med Solarisinköpen var det inte bara Busslink som bestämde villkoren, Keolis och SL satte också upp vissa villkor för affären och alla som ville vara med och leverera bussar var tvugna att uppfylla vissa kriterier avseende drivemdel, antal sittplatser, garantiåtganden, eftermarknad osv.
Volvo var inte ens intresserade av att gå in i affären med de villkor Keolis dikterade, Scania kunde inte leverera gasbussar och MAN var den som kom närmast efter Solaris men bromsades av MAN i Tyskland i slutskedet av upphandlingen.
När upphandlingen skulle genomföras återstod alltså bara Solaris som uppfyllde alla de villkor som Keolis ställt för affären och då blev det de som fick leverera...

//Fredrik

Tack för förklaringen till hur det gått till. En liten undran som smyger sig på när jag läser detta är om man inte som beställare ändå måste fundera på om man ställer helt fel krav när etablerade leverantörer som Volvo, Scania och MAN väljer att dra sig ur affären.

bysenbus

#51
Listan med 38 punkter är det någon som sätt den?

http://svt.se/2.125838/abc

Optimal

Citat från: bysenbus skrivet 15 mars 2010, 20:15:56 PM
Listan med 38 punkter är det någon som sätt den?

Såg den en snabbis typ ½ sekund. Var något med att bältet stramade åt. Sen var det ratten, bromsverkan och pedalerna som skulle ses över.

Optimal

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 mars 2010, 16:55:32 PM
Det bysenbus syftade på var ett citat i artikeln i City och tillade själv liksom du själv säger att det är respekterade tillverkare som står bakom delarna till bussen.
Förarna upplever Solarisbussarna som ett steg bakåt i utvecklingen då de upplevts som obekväma att köra på olika sätt.
Hur mycket som är ovana och hur mycket som är befogad kritik kan jag inte säga eftersom jag inte kört bussmodellen själv, men jag har förstått att förarna ogillar den starkt av olika orsaker.
Solaris säljer bra i Tyskland, men här har det inte fungerat, åtminstone en del av den skillnaden kan nog tillskrivas de anpassningar av bussen som Busslink begärt för att bussen skall uppfylla de krav och önskemål som ställts från olika parter i upphandlingen, däribland Kommunal själva som det står i artikeln.
Sedan kan man ju fundera på hur man skall bygga en förarplats som tillfredställer alla önskemål från en förare som är knappt 160cm och en förare som är runt 200cm lång, de 40cm gör mycket i verkligheten...
En detalj som ställt till det både på MAN och Solarisbussarna är vad jag kan förstå den förarstol som valts, den har från början varit för stor för förarplatsen och sedan har man försökt skapa en kompromiss mellan stol och förarplats som skall tillfredsställa så många som möjligt.
Dock upplevs de nya MAN-bussarna som levererats till Söderhallen som rena underverken jämfört med Solarisbussarna vilket föranleder en viss skepsis från min sida då det var många men inte lika intensiva diskussioner även när boggibussarna från MAN kom till Söderhallen.
Även i dessa var förarplatsen för liten för förarstolen vilket ledde till att en helt ny förarstol fick tas fram då alla befintliga modeller var för stora för förarplatsen...
//Fredrik

Jag är ju 192 cm. Jag sitter lite trångt i Maxci. Omnicity, något bättre.  Däremot Omnilink II. Där når jag knappt pedalerna när jag har stolen längst bak. Då gäller det 47xx som Hornsberg har.

Fredrik Gelin

Det är viss skillnad på MAN och Omnilink i förarplatsens utformning och framförallt storlek, Scania har ju varit med ett tag och har numera som jag förstått det en egen version av Omnilink speciellt utformad för Busslink (bl a extra stor förarplats).
//Fredrik

Optimal

#55
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 mars 2010, 20:41:37 PM
Det är viss skillnad på MAN och Omnilink i förarplatsens utformning och framförallt storlek, Scania har ju varit med ett tag och har numera som jag förstått det en egen version av Omnilink speciellt utformad för Busslink (bl a extra stor förarplats).
//Fredrik

Extra lång förarplats på Omnilink ialflall. Men den är lite smalare än maxcins. På Maxcin kan man ha en stor väska brevid stolen, har man samma väska på Omnilink så går det inte att stänga förargrinden, och defenitivt inte att vrida stolen.

yngrot

Om man jämför MaxCi med Omnilink så är ju tyvärr Omni mindre förarplats..Idag verkar det nästan omöjligt att speca en större förarplats. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: yngrot skrivet 15 mars 2010, 20:51:04 PM
Om man jämför MaxCi med Omnilink så är ju tyvärr Omni mindre förarplats..Idag verkar det nästan omöjligt att speca en större förarplats. :P

Hos Busslink är det precis tvärtom.  :)

M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 mars 2010, 17:52:36 PM
I Stockholm o Halland 2002

Tack, jag var inte allt för uppdaterad vad gäller bussbranschen under den tiden.

bysenbus

Hänger inte riktigt med.

I inslaget visas att det är joppigt att flytta foten, vadå ska det vara både broms och gas i samma pedal?

Inte bra för långa och inte bra för korta för vilka passar det?