Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

georg

Diva 5 är väl en modell betäckning som inte har med hur många växlar den har?
Jag har för mig att Votih inte har mer än FYRA växlar!

bysenbus

Citat från: Robert Brink skrivet 11 mars 2010, 12:13:19 PM
Det förklarar varför det är Maximal fest utanför mitt fönster på 74:an!  ;D ;D ;D
Fast några MAN dyker upp oxå...

//R

Var händer där?

M

Citat från: georg skrivet 11 mars 2010, 13:39:11 PM
Diva 5 är väl en modell betäckning som inte har med hur många växlar den har?
Jag har för mig att Votih inte har mer än FYRA växlar!

Helt rätt den kan heta Diva5.864. där den sista siffran anger antalet växlar.

/M

Fredrik Gelin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 mars 2010, 01:09:39 AM
Det påverkar ju inte modellen och placeringen av pedalen, i en tätortsbuss är det nog lämpligast med stående gas o bromspedaler, att ha hängande gas och stående broms verkar väldigt udda, tvärtom är ju vanligare.
Här torde det bli ett konstigt och ansträngande rörelsemönster

JA, detta är delvis en av orsakerna till att bussarna just nu står, förarna klagade mycket på rörelsemönstret som blev väldigt ansträngande samt att retardern enligt uppgift slutar verka vid låg fart vilket knappast gör det lättare att bromsa snyggt.
Förhöjningen i golvet som det talats om i anslutning till bromspedalen är till för att få upp foten så man slipper lyfta foten när man skall flytta den mellan broms- och gaspedal.
Citat från: Jo skrivet 11 mars 2010, 07:58:20 AM
Här nämns Busslinks bussar på flera ställen. Är det Busslinks eller SL:s bussar? Det har ju talat om att alla nya gasbussar som beställs skulle köpas/leasas av SL och hut mycket kan i så fall operatören påverka bussens utförande?
Busslink har beställt bussarna och ansvarar för att de uppfyller SLs krav på innerstadsbussar, men de ägs av leasingbolag.
Om Busslink skulle förlora trafikkontraktet för City blir bussarna sannolikt ändå kvar i Söderhallen då de följer avtalet och inte entreprenören.
Således är det logiskt att anta att SL på något vis är inblandad i ägarförhållandena.

Citat från: Andreas skrivet 10 mars 2010, 21:30:24 PM
Skönt, då kan de passa på att flytta på stolarna lite i bussarna. Jag må inte kunna sitta längst bak förstås, men jag önskar kunna sitta bra på åtminstone några ställen i bussen.^^ Jag har typ kanske 1 eller 2 i Solarisbussarna att sitta på och när de går åt som snabbast, så får jag lov att stå upp varje gång. Då föredrar jag helt klart en gammal hederlig MaxCi, Omnicity/Omnilink eller MAN-bussarna (har säkert nämnt att jag bara åkt boggiebussarna ett stort antal gånger och dessa är en njutning att åka med, t.ex. med 59:an när jag skall hem). Om det finns någon som har åkt SLs kortmanbiogasare i innerstan under en vanlig tur, som vanlig passagerare, kan den personen då berätta hur känslan är att åka i dem, utrymmesmässigt? Om de är trånga som Solarisbussarna eller med bra utrymme som boggiebussarna... Det beror helt på för min del. Det lär bli mycket att stå i bussarna, känner jag en risk för. :/
Vad gäller stolsavståndet i bussarna så är det nog inte så mycket att hoppas på, detta bestäms indirekt av att SL kräver att bussarna skall ta ett visst antal passagerare varav ett antal sittande.
Utifrån detta har beställaren sedan att laborera med förarplatsens storlek, bussens längd och andra begränsningar för att hitta en kompromisslösning.
Antingen gör man förarplatsen mindre och får in fler sittplatser eller så beställer man en längre buss med de bekymmer det kan föra med sig i form av t ex framkomlighet.
//Fredrik

bysenbus

Citat från: M skrivet 11 mars 2010, 16:52:19 PM
Helt rätt den kan heta Diva5.864. där den sista siffran anger antalet växlar.

/M

Ja beteckningen Voigt Turbo Diwa 5  är lite missvisande dock satsar Solaris nu mer på ZF Ecolife.

http://www.voithturbo.com/vt_en_paa_road_auttr_prod_diwa5.htm

M

Citat från: bysenbus skrivet 11 mars 2010, 18:08:18 PM
Ja beteckningen Voigt Turbo Diwa 5  är lite missvisande dock satsar Solaris nu mer på ZF Ecolife.

http://www.voithturbo.com/vt_en_paa_road_auttr_prod_diwa5.htm

Det kan så vara att Solaris vurmar för Ecolife lådan men dom får nog som alla andra stoppa i det kunden vill ha.
ZF och Voith är vad som gäller i Europa även om det antagligen går att få tex Allison hos någon.

/M

Mattias Andersson


Ja..Suck..

Detta kommer bara bli början på problem...

Att man inte lär sig att riktig hederlig kvalite lär aldrig komma tillbaka igen.

Med det vill jag ha sagt att varför inte fräscha upp o göra vid MaxCina så kan dem rulla
många år till.

Ulf Rådeström

#22
Citat från: bysenbus skrivet 11 mars 2010, 00:28:37 AM
Hejsan!

är du verkligen säker från början var det planerade MAN motorer men dom slingrade sig och ville inte leverera därför övergick Solaris helt till Cummins Cummins ISLG 320 (238 kW).

"Ordern omfattar 49 st Urbino 15LE CNG, samt 9 St Urbino 12LE CNG bussar . Samtliga är utrustade med Cummins CNG–motorer."

http://www.busstidningen.se/2009/12/03/58-solarisbussar-till-goteborg/

JAPP!
Motorn är Iveco och inget annat i Busslink-bussarna - helt 110% säker!
Tror du mig inte - tips = Solaris Jonas på forumet kan garanterat bekräfta det.

Du kan ju inte bara hänvisa till en speciell allmän av en buss och sedan tro att det gäller på alla bussarna. Varje kund speciar ju en buss tillsammans med tillverkaren - så avvikelser i motorer och växellådor förekommer ju ofta.

Solaris har gått över till Cummins, men dock inte på Busslinkbussarna.

Bussarna till Veolia har inget som helst med Busslink-bussarna att göra. Två olika order, busstyper och kunder.

bysenbus

Hejsan!

När ordern till Busslink skruvades ihop så uppstod problemet med MAN. Då var ännu inte kontraktet med Cummins klart därav Iveco Cursor 8 . Veolias bussar blir starkare än busslinks.

Mvh

Optimal

Citat från: bysenbus skrivet 13 mars 2010, 21:15:26 PM
Hejsan!

När ordern till Busslink skruvades ihop så uppstod problemet med MAN. Då var ännu inte kontraktet med Cummins klart därav Iveco Cursor 8 . Veolias bussar blir starkare än busslinks.

Mvh

Verkar som att Busslink nästan bara köper dom minsta motorerna till bussarna.

Ted Selander

Citat från: Jim skrivet 13 mars 2010, 21:27:53 PM
Verkar som att Busslink nästan bara köper dom minsta motorerna till bussarna.

Jo, det gäller ju att få så många sittplatser som möjligt.  ;)

/Ted

Robert Brink

CitatDet förklarar varför det är Maximal fest utanför mitt fönster på 74:an!   
Fast några MAN dyker upp oxå...

//R


Var händer där?

Jo, det är i stort sett bara Maxci som svänger in från Rosenlundsgatan till Krukmakargatan, undantaget någon MAN! Och då blir det "Maximal" fest utanför mitt fönster där jag bor...! Inte en Solaris så långt ögat ser...

//R

Andreas

Citat från: Robert Brink skrivet 14 mars 2010, 12:11:37 PM
Jo, det är i stort sett bara Maxci som svänger in från Rosenlundsgatan till Krukmakargatan, undantaget någon MAN! Och då blir det "Maximal" fest utanför mitt fönster där jag bor...! Inte en Solaris så långt ögat ser...

//R

Detsamma verkar gälla för den så vanligt biogastäta 53:an. Brukar ofta se Solarisar även där, men när de nu som sagt inte rullar, så får MaxCi-bussarna rulla på även där. Såg bl.a. 5073 och 5082 igår, en vid Vasaparken i ena riktningen och den andra vid Odenplan i motsatt riktning några minuter senare.

homer

http://www.city.se/

sida 4 i dagens tidning (15 / 3 ) finns en del läsvärt...

buskörare

Han Solaris svenska VD verkar ju ha en trevlig inställning  ::) Undrar hur många linjemeter han kört i bussen själv.
Jag har kört bussar med hängande gaspedal och tycker faktiskt att det är bättre än den stående. Men det har inte varit Solaris, så det är säkert mer som skiljer.