Solaris vilar i Stockholm

Startat av Ted Selander, 10 mars 2010, 18:35:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Från och med torsdag morgon den 11/3 tas alla Solarisbussar tillfälligt ur trafik i Stockholm.

Orsaken är ett antal kvalitetsbrister som identifierats. Tiilräckligt många H18E Scania Maxci bedöms finnas trafikklara för att klara bortfallet.

/Ted

Optimal

Vad är det för fel då?. Trodde att Solaris redan fixat dom felen som var?

buskörare

Trådlån: Hur är det med dom nyare Linkarna? Våra stod igår och halva dan idag, men är nu satta i trafik med restriktioner.

AO

Har det varit större problem med de nya Solaris än MAN?

Andreas

Skönt, då kan de passa på att flytta på stolarna lite i bussarna. Jag må inte kunna sitta längst bak förstås, men jag önskar kunna sitta bra på åtminstone några ställen i bussen.^^ Jag har typ kanske 1 eller 2 i Solarisbussarna att sitta på och när de går åt som snabbast, så får jag lov att stå upp varje gång. Då föredrar jag helt klart en gammal hederlig MaxCi, Omnicity/Omnilink eller MAN-bussarna (har säkert nämnt att jag bara åkt boggiebussarna ett stort antal gånger och dessa är en njutning att åka med, t.ex. med 59:an när jag skall hem). Om det finns någon som har åkt SLs kortmanbiogasare i innerstan under en vanlig tur, som vanlig passagerare, kan den personen då berätta hur känslan är att åka i dem, utrymmesmässigt? Om de är trånga som Solarisbussarna eller med bra utrymme som boggiebussarna... Det beror helt på för min del. Det lär bli mycket att stå i bussarna, känner jag en risk för. :/

homer

jag pratade med en förare när Solarisarna började komma och han var allt annat än nöjd med dem... beskrev de som att sätta sig i en buss utvecklad under förra seklets första hälft där trög servo verkade vara ett av de största missarna. men även en massa annat som man störde sig på som jag inte kommer ihåg i detalj

bysenbus

Hejsan!

Allt i bussarna är av senaste snittet lådora ZF Ecolife och motorn från Cummins. När det gäller flexibilitet så kan dom bygga bussen t.o.m så ledningsbuss för räddningstjänsten.

http://www.solarisbus.pl/busmania,ciekawostki,0,518.html

http://galeria.solaris-club.com/details.php?image_id=1805

Ulf Rådeström

Nae....nu pratade du nog i nattmössan lite ;-)

Busslinks bussar har Iveco-motor och inget annat!
Framförallt har det varit fel på motorstyrningen på flera bussar, men det största felet har varit en felaktig pedalplacering som man nog i nuläget inte helt kommit tillrätta med. Bromspedalens placering framförallt har gjort att man fått "felaktig" slaglängd på foten när man skall bromsa.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 mars 2010, 00:10:17 AM
Framförallt har det varit fel på motorstyrningen på flera bussar, men det största felet har varit en felaktig pedalplacering som man nog i nuläget inte helt kommit tillrätta med. Bromspedalens placering framförallt har gjort att man fått "felaktig" slaglängd på foten när man skall bromsa.

Jag noterade det rätt märkliga pedalutförandet vid mitt senaste besök i Söderhallen. Vanligtvis har en buss bara stående eller bara hängande pedaler, där stående är det vanligaste på svenska märken. De flesta MAN, Neoplan och Solaris jag kört har haft enbart hängande pedaler, där broms- och gaspedalen ser väldigt lika ut.
Men på Busslinks Solarisar är det en blandning. Där är gaspedalen hängande, medan bromspedalen är stående. Dessutom är bromspedalen placerad på någon slags förhöjning i metall som gör att det hela känns ologiskt. Varför har Busslink valt detta utförande när Solaris standard verkar vara en hängande bromspedal?

bysenbus

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 mars 2010, 00:10:17 AM
Nae....nu pratade du nog i nattmössan lite ;-)

Busslinks bussar har Iveco-motor och inget annat!
Framförallt har det varit fel på motorstyrningen på flera bussar, men det största felet har varit en felaktig pedalplacering som man nog i nuläget inte helt kommit tillrätta med. Bromspedalens placering framförallt har gjort att man fått "felaktig" slaglängd på foten när man skall bromsa.

Hejsan!

är du verkligen säker från början var det planerade MAN motorer men dom slingrade sig och ville inte leverera därför övergick Solaris helt till Cummins Cummins ISLG 320 (238 kW).

"Ordern omfattar 49 st Urbino 15LE CNG, samt 9 St Urbino 12LE CNG bussar . Samtliga är utrustade med Cummins CNG–motorer."

http://www.busstidningen.se/2009/12/03/58-solarisbussar-till-goteborg/

bysenbus

Hej!

Slavik Shevchuk, vd Solaris Bus Sweden uttalade sig i Bussbranschen om ordern till busslink och sade att det var problem med leveranserna från MAN och att man helt övergått till Cummins.

Ang. bromsen så har antagligen busslink beställt det så att retardern ska ta så mycket som möjligt (ska vara en viss tidsintervall innan man byter fotens läge och börjar bromsa).

Jo

Här nämns Busslinks bussar på flera ställen. Är det Busslinks eller SL:s bussar? Det har ju talat om att alla nya gasbussar som beställs skulle köpas/leasas av SL och hut mycket kan i så fall operatören påverka bussens utförande?

georg

Vad det beträffar v-lådor så är det Voith 4-växlade!

Robert Brink

Det förklarar varför det är Maximal fest utanför mitt fönster på 74:an!  ;D ;D ;D
Fast några MAN dyker upp oxå...

//R

bysenbus

#14
Citat från: georg skrivet 11 mars 2010, 08:10:26 AM
Vad det beträffar v-lådor så är det Voith 4-växlade!

Hejsan!

De Voith som finns som tillval är 5-växtade.

Skrzynia biegów   Opcja    ZF 6 HP Ecomat 4
                                   ZF Ecolife
                                   Voith Diwa 5

http://www.solarisbus.pl/urbino,15,Urbino_12_CNG,3,17.html