GDG 1604

Startat av 1896, 11 februari 2010, 07:02:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Denna CR 111:a var ju stationerad i Sandviken, och efter att GDG misttrafiken -89 i Dalarna kom den till Borlänge, men jag har nu tagit del av en uppgift som säger att den var stationerad hos Nymans i Stockholm -88, kan det stämma ? och vad användes den till där i så fall ?

Mats Karlsson

Enligt en vagnlista från aug 1988 fanns 1604 hos Nymans Turístbussar i Stockholm. Det är det enda jag vet.

1896

Hur många CR 111:or hade SJ i Stockholm då ? Och vad var det för trafik det var frågan om ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 13 februari 2010, 15:38:16 PM
Hur många CR 111:or hade SJ i Stockholm då ? Och vad var det för trafik det var frågan om ?

Mitt minne är att det mest var CR112-or som SJ körde åt SL 1988. Det rörde sig om att de under några sommar- och höstmånader hoppade in och körde turer som SL inte klarade av på grund av personalbrist. Det var många företag inblandade i de här körningarna: Linjebuss, Erma-Resor, Vallentuna Buss, Wasatrafik för att nämna några.
På den här tiden var det inte tillåtet att bara låna in bussförare från något annat bussbolag. Bemanningsföretag fanns inte. Däremot gick det bra att hyra in buss med förare.
Det var alltså samma förhållanden som visats i många bilder från andra halvan av 1970-talet i ett antal andra trådar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Kollade i en GDG-lista från 89-07-01 och där anges kalkylnr. 71.2
vilket skulle vara bussbeställninhgscenralen för Göteborgsområdet,
kan detta verkligen stämma ??
Kalkylnr. 76.7 var det specifikt för just Nymans Turistbussar ?

Mvh Peter Ö

1896

Kan väl aldrig tänka mig att GDG skulle ha varit inblandade i sådana SL uppdrag....

Ja, Peter 76, någonting var Nymans och 61, någonting var surahammars trafik.

Göteborgs kalkylerna låg väl på 80 och uppåt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 14 februari 2010, 09:19:17 AM
Kan väl aldrig tänka mig att GDG skulle ha varit inblandade i sådana SL uppdrag....

Ja, Peter 76, någonting var Nymans och 61, någonting var surahammars trafik.

Göteborgs kalkylerna låg väl på 80 och uppåt.

Såväl Nymans som Surahammars Trafik körde mycket för SL på 1980-talet. Så det är väl inte så konstigt att om de behövde fler bussar frågade moderbolaget om de hade några att låna ut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Jag har rotat lite mer i mina pärmar och hittat en GDG vagnlista från 1989-05-06 där nr 1604 fortfarande finns med på kalkyl 76.7, dvs Nymans Turistbussar. Jag har också hittat en anteckning om 1604 i mina pärmar där det står att den flyttades "till Nymans ca 1987/88 för charter åt SL".

71.2 var Bussbeställningscentralen, Göteborg
72.5 var Turistbussar, Göteborg
73.8 var Continentbus, Göteborg
74.1 var Continentbus, Stockholm
76.5 var Nymans Turistbussar, Stockholm

NHK

Nymans hade även 1103, en Scania CR110M (ACY 525) och en Alpus som jag inte närmare kan redogöra för.

Jag minns att de bl. gick på linje 64 från Karlberg med förare från turistbiten


1896

Jag har sett bild på 1104 på slottsbacken....

Men då uppstår ju frågan om det var några förändringar i stadstrafiken i Sandviken -87-88 när 18 vagnarna kom ? Eftersom Sandviken före det hade 10 stadsvagnar, och om 1604 flyttades till Stockholm, innebär ju det att man bara hade 9 st stadsvagnar i Sandviken.

Ulf Fernestad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 14 februari 2010, 11:44:46 AM
Jag har rotat lite mer i mina pärmar och hittat en GDG vagnlista från 1989-05-06 där nr 1604 fortfarande finns med på kalkyl 76.7, dvs Nymans Turistbussar. Jag har också hittat en anteckning om 1604 i mina pärmar där det står att den flyttades "till Nymans ca 1987/88 för charter åt SL".

71.2 var Bussbeställningscentralen, Göteborg
72.5 var Turistbussar, Göteborg
73.8 var Continentbus, Göteborg
74.1 var Continentbus, Stockholm
76.5 var Nymans Turistbussar, Stockholm
De här kan inte vara rätt.
70 kalkylen låg på stocholm(Nymans) och 80 kalkylen på gasklocka (Göteborg, BBC) det här måste vi rota djupare i

1896

På bilden är ACY 525 skyltad linje 64, det kanske är 1103....

Kalkyl listorna kanske är av olika datum ?

Ulf Fernestad

Citat från: 1896 skrivet 14 februari 2010, 13:58:31 PM
På bilden är ACY 525 skyltad linje 64, det kanske är 1103....

Kalkyl listorna kanske är av olika datum ?
Det var de olika kalkyl nr. jag frågasätter, inte att 1103 m.fl har varit stationerade hos Nymans för köruppdrag åt SL för det stämmer

1896

Och jag svarade på två frågor....

Vad gäller Kalkyl nr så tycker jag också att det verkar konstigt.

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 14 februari 2010, 13:10:21 PM
De här kan inte vara rätt.
70 kalkylen låg på stocholm(Nymans) och 80 kalkylen på gasklocka (Göteborg, BBC) det här måste vi rota djupare i

Jag vet inte vad som är rätt och fel, men det det skedde troligen ändringar mot slutet av 1980-talet. Då verkar följande ha tillkommit:
82.2 Expressbussar, Göteborg
83.3 Malmö
86.4 Tursitbussar, Göteborg
89.3 ??