639 vid Rimbo station, fredag

Startat av Hasse L, 05 februari 2010, 10:41:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L



När jag letade efter fler gamla dior med charterbussar i stockholmstrafiken så dök även detta motiv upp. Min speciella favorit 6234 inväntar avgången kl 21.10 i Rimbo mot Tekniska Högskolan en fredagskväll i maj 1977. Redan 1974 hade fredagsturens tomkörning från Hallstavik till Enebyberg /Täby tidtabellslagts med avgång 20.15 från Havi. (Vi hann också med en 642:a t.o.r. Herräng). Lite för mörkt med 64ASA-film i kameran, men något av stämningen kanske förmedlas.

Ersa


Ulf Broman

Citat från: Hobgoblin skrivet 05 februari 2010, 10:41:56 AM

När jag letade efter fler gamla dior med charterbussar i stockholmstrafiken så dök även detta motiv upp. Min speciella favorit 6234 inväntar avgången kl 21.10 i Rimbo mot Tekniska Högskolan en fredagskväll i maj 1977. Redan 1974 hade fredagsturens tomkörning från Hallstavik till Enebyberg /Täby tidtabellslagts med avgång 20.15 från Havi. (Vi hann också med en 642:a t.o.r. Herräng). Lite för mörkt med 64ASA-film i kameran, men något av stämningen kanske förmedlas.

Tack för fin bild från intressant linje, som jag åkte med ganska ofta under 2000-talet.
Dock, jag förstår inte riktigt. Det var väl en annonserad tur från Rimbo till Teknis? Fanns det redan på 1970-talet en tur Teknis-Rimbo som på fredagar förlängdes till Hallstavik? Gick den redan då 17.00 från Teknis? Gick den bussen sen tom tillbaka till Rimbo för att där gå in på en ordinarie vardagstur till Teknis? Eller?

Hasse L

Citat från: Ulf Broman skrivet 05 februari 2010, 11:39:45 AM
Tack för fin bild från intressant linje, som jag åkte med ganska ofta under 2000-talet.
Dock, jag förstår inte riktigt. Det var väl en annonserad tur från Rimbo till Teknis? Fanns det redan på 1970-talet en tur Teknis-Rimbo som på fredagar förlängdes till Hallstavik? Gick den redan då 17.00 från Teknis? Gick den bussen sen tom tillbaka till Rimbo för att där gå in på en ordinarie vardagstur till Teknis? Eller?

Hittade sommartidtabellen 1977; ¨fredagsturen¨ var lika året runt. 17.30-turen med 625 må-to var nog ny detta år.
Hälsn /H

at1981

Citat från: Hobgoblin skrivet 05 februari 2010, 16:10:11 PM



Hej!

Vill tacka dig så otroligt mycket för bilden på denna gamla tidtabell från 1977 för linje 639 :)
Innehåller ur gamla tidtabeller från länets landsbygdsområden är mycket intressant, så har du/ni andra fler tidtabeller från förr så presentera gärna det innehåll ni vill dela med er av :).
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Peter Rost

Intressant dokumentation! Åkte i bland 639:an till Skebobruk där farsan hyrde ett sommarhus under ett par år i slutet av 70-talet. Ett alternativ var att åka 625:an från Tekniska till Norrtälje, vilket jag gjorde några gånger, och där byta till 641, som gick, och går väl än idag till Hallstavik. Liten omväg kanske, men åndå.

/Peter

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 05 februari 2010, 23:22:28 PM
Intressant dokumentation! Åkte i bland 639:an till Skebobruk där farsan hyrde ett sommarhus under ett par år i slutet av 70-talet. Ett alternativ var att åka 625:an från Tekniska till Norrtälje, vilket jag gjorde några gånger, och där byta till 641, som gick, och går väl än idag till Hallstavik.

625:an är numera ofta "avklippt" i t.ex Söderhall, så det är nog säkrast att ta 676 upp. Men väl i Norrtälje rullar 641 på som vanligt.

Peter Rost

Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2010, 23:26:44 PM
625:an är numera ofta "avklippt" i t.ex Söderhall, så det är nog säkrast att ta 676 upp. Men väl i Norrtälje rullar 641 på som vanligt.

Och bussarna till och från Norrtälje går betydligt oftare numera än de gjorde typ 1979-80. ;)

NHK


Ersa


at1981

Hej!


Mellan vilka årtal gick linje 639 till Öregrund?
1968 gick den till Öregrund, men inte sommaren 1977 och sedan gick den åter till Öregrund sedan början av 1990-talet.


Tack så mycket för denna tidtabellen från 1968 också :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

Så innan motortrafikleden/motorvägen på Norrtäljevägen var klar gick både Norrtäljebussen (SLO 5N, SJ 605, SL 625) samma väg som 639 hela vägen från Jarlaplan till Väsby stuteri? Vid Väsby stuteri fortsatte ju Norrtäljebussen på nuvarande 655:ans färdväg.

Några frågor:
- Lades 639 omedelbart om till "motorvägsbuss" så fort nya vägen byggdes Rosenkälla-Brottby samt Brottby-Söderhall, och kom 640 till som komplement till 625 i samma veva?
- När byggdes den första sträckan av Norrtäljevägen om till motorväg/trafikled norr om Rosenkälla? Vilka årtal invigdes vilka sträckor? Jag vet att motorvägen Rösa-Norrtälje var en av de första, medan Söderhall-Rösa var en av de allra sista byggena.

at1981

#12
Hejsan!


Här får du lite information från Wikipedia angående vägen mellan Stockholm och Norrtälje.
(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorv%C3%A4gar_i_Sverige)


* Den andra motorvägssträckan i Sverige var en del av dåvarande länsväg 275, nuvarande E18, nordost från Stockholm mot Norrtälje som 1957 öppnades från Danderyds kyrka till Ullna (vid Ullnasjön).
* E3 Ullna - Rosenkälla (före detta E3, Rv 76, Rv 75 och Lv 275), 1 december 1957 (tvåfilig motorväg; omklassad till motortrafikled den 3 september 1967, ombyggd till motorväg 1978)
* E3 Rösa – Norrtälje, 1975
* E3 Ullna - Rosenkälla Norrtäljevägen, 1978
* E3 Norrtälje – Frötuna (motortrafikled), 1979
* E3 Gillinge - Söderhall (motortrafikled), 1982
* E3 blev E18 år 1992. (Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/E3 + http://sv.wikipedia.org/wiki/E18)
* E18 Söderhall - Rösa (20 km), 14 september 1995
* E18 Rosenkälla - Gillinge (2 km) (motortrafikled), 12 december 2002
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

Tack för den listan! Årtal är tyvärr sällan utmärkta på vägavsnitt i Sverige, till skillnad från t.ex broar där årtalet för invigningen står på vägskylten.

Citat från: at1981 skrivet 06 februari 2010, 22:16:15 PM
* E18 Ullna - Rosenkälla (före detta E3, Rv 76, Rv 75 och Lv 275), 1 december 1957 (tvåfilig motorväg; omklassad till motortrafikled den 3 september 1967, ombyggd till motorväg 1978)

Intressant. Motorväg redan 1957, men "degraderad" till motortrafikled under högertrafikomläggningsåret? Minns någon varför?