GDG Mercedes

Startat av 1896, 20 januari 2010, 18:40:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Citat från: j-a skrivet 22 januari 2010, 20:56:15 PM
De alpusar som oftast gick mellan Örebro och Karlstad de sista åren fram till 1989 .  (1389,1464,1790 ),var dom placerade i Karlstad eller Örebro?

Karlstad, enligt förteckning 890701.
Dock vet jag inte vilka bussar GDG hade i Örebro. Jag misstänker att det rör sig om expressbusslinjen Karlstad-Örebro som skulle ha andra bussar t ex 2927 och att Alpusar gick där istället för andra. Alltså det kan röra sig om det som SJ kallar för egentrafik.
Karlskoga ligger ju visserligen i Värmland men tillhör Örebro län. Där med tillhörande landsting så skapades ett sk "länsbolag" som inte var länshuvudman men i alla fall nästan var det.
GDG bussar för egentrafik i Örebro var 880818 i Örebro 2175,2380 och 2565. Alltså lilla MB var där 2565 (368) och den körde emellan Karlskoga och Örebro  i sk tomdragning. De båda vH körde expresser och beställning,men mest på expresslinjer.
Sedan kan ju bussar för trafik i Värmland också funnits i Örebro.

S Svensson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 22 januari 2010, 21:54:23 PM
Både ja och nej lite kryptiskt, vi hade ett tag två st linjevagnar i omlopp på Ksd - Örebro (-Norrköping) 1388-1389 de gick hela vägen till Norrköping med förarbyte detta var så länge SJ-buss hade linjen i Östergötland, när det blev länstrafik även där så hade vi bussen kvar i Örebro och folk fick byta till länsbussarna i Örebro. Vilka linjevagnar som gick i trafik efter okt.-85 har jag ingen koll på det enda jag vet var att (har för mej) 1389 blev förflyttat till västkusten, 1388 + 1389 gick på kalkyl 82,2 under min tid i Karlstad
ps
  det har visats bild på 1388 vid busstation i Norrköping för några år sen med fråga vad gjorde den där
mvh Ulf

Jag skrev ju ett svar tidigare nästan samtidigt. Med refererande vad jag skrev tidigare så fick jag en gång av Björn Seger reda på att bussbytet vid länsgränsen inte skulle ske och istället skulle SJ och GDG  köra åt länstrafiken i Örebro.
Dock stämmer dock inte tiden riktigt med den efterfrågade. 1988-89 är det som jag skrev om. Det Ulf F skrever om är en period tidigare. 
Ursprungliga bussbytet skedde detta vid Hjortkvarn? Och det var det som upphörde. Cirka 1982 ändrad till  SJ ledbuss till Örebro och GDG Alpus andra hållet.
I Östergötland fanns det några bussbyten med kända namn,t ex Fivelstad men detta var inte Hjortkvarn.
GDG Alpusarna skulle möjligen då varit placerade i Göteborg (82.2)

Ulf Fernestad

Citat från: S Svensson skrivet 22 januari 2010, 21:57:14 PM
Karlstad, enligt förteckning 890701.
Dock vet jag inte vilka bussar GDG hade i Örebro. Jag misstänker att det rör sig om expressbusslinjen Karlstad-Örebro som skulle ha andra bussar t ex 2927 och att Alpusar gick där istället för andra. Alltså det kan röra sig om det som SJ kallar för egentrafik.
Karlskoga ligger ju visserligen i Värmland men tillhör Örebro län. Där med tillhörande landsting så skapades ett sk "länsbolag" som inte var länshuvudman men i alla fall nästan var det.
GDG bussar för egentrafik i Örebro var 880818 i Örebro 2175,2380 och 2565. Alltså lilla MB var där 2565 (368) och den körde emellan Karlskoga och Örebro  i sk tomdragning. De båda vH körde expresser och beställning,men mest på expresslinjer.
Sedan kan ju bussar för trafik i Värmland också funnits i Örebro.
Nu gör du mej konfunderad på ett par bussar, kanske vet du nåt som jag har missat, 2175 var placerad i Arvika, 2380 hade lilla Fridolf, men jag kan ha missat nåt genom åren

j-a

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 22 januari 2010, 21:54:23 PM
Både ja och nej lite kryptiskt, vi hade ett tag två st linjevagnar i omlopp på Ksd - Örebro (-Norrköping) 1388-1389 de gick hela vägen till Norrköping med förarbyte detta var så länge SJ-buss hade linjen i Östergötland, när det blev länstrafik även där så hade vi bussen kvar i Örebro och folk fick byta till länsbussarna i Örebro. Vilka linjevagnar som gick i trafik efter okt.-85 har jag ingen koll på det enda jag vet var att (har för mej) 1389 blev förflyttat till västkusten, 1388 + 1389 gick på kalkyl 82,2 under min tid i Karlstad
ps
   det har visats bild på 1388 vid busstation i Norrköping för några år sen med fråga vad gjorde den där
mvh Ulf
Ok..Det brukade iallafall vara en alpus i Kristinehamn som kom från Örebro när bytet mellan Göteborg och Sälen bussen skedde vid godsmagasinet ,och det var oftast någon av dessa 1388,89 och sedan 1464 och de sista året gick 1790

1896

Tack Mats, i min vagnlista från 860101, vill jag minnas att jag hade 2637 tillsammans med en nyare Vanhool stationerad i Karlskoga kalkylen. 24 vagn ?

Den där Alpus:en fortsatte inte den upp till Kopparberg och vände ? Och hade någon anslutning med linje 800 ? (Nuvarande)

S Svensson

Tror inte GDG körde expressbussen Örebro-Kopparberg. I varje fall tidigare så gick SJ buss tur Uddevalla-Kopparberg och i Kopparberg så möttes linjen Gävle-Göteborg.Det fanns ett uppehåll i Örebro på nordgång.
Sedan fanns det en tid en tur Göteborg-Karlstad-Örebro-Kopparberg-Falun som kördes från Göteborg  på eftermiddagen (vill minnas 16.45) Denna tur kördes med GDG 3926-3928.

1896

Jag hittar ändå inte 2917, 2065, 2067 och 68 i SBH.

Ulf Fernestad

Citat från: S Svensson skrivet 24 januari 2010, 16:14:34 PM
Tror inte GDG körde expressbussen Örebro-Kopparberg. I varje fall tidigare så gick SJ buss tur Uddevalla-Kopparberg och i Kopparberg så möttes linjen Gävle-Göteborg.Det fanns ett uppehåll i Örebro på nordgång.
Sedan fanns det en tid en tur Göteborg-Karlstad-Örebro-Kopparberg-Falun som kördes från Göteborg  på eftermiddagen (vill minnas 16.45) Denna tur kördes med GDG 3926-3928.
Kära vänner nu börjar vi komma ut på djupt vatten med våra inlägg om hur det är eller rättare sagt har varit, vi redogör för en sak men vi berättar det i olika tidssammanhang så det blir rörigt. GDG:s personal i Örebro (Ksg) körde till Kopparberg med våra bussar
eftersom det var GDG:s linje, men... (vi Återkommer) Vad jag kommer ihåg så försvann SJ från Örebro (Närke) när det bildades Länsbolag i länet. Hur bussarna gick ändrades vi varje ny turlistebyte, Örebro hade till att börja med ingen direktbuss till Göteborg, utan resenärerna från Örebrotrakten fick antingen byta i Kristinehamn eller Mariestad. Avgången från Örebro 10.35 började kl. 07.50 vid Ksd busstation med ankomst 10.10 i Örebro bussn skyltas om till Göteborg. Förbindelse med buss från Norrköping 10.20, avg. 10.35 via Karlskoga, Kristinehamn ank. Krhm godset 11.50 chaufför som kom från Ksd tar buss från Örebro, chaufför som kom från Örebro tar buss som kom från Ksd och åker tillbaka till Örebro där det är förbindelse med buss till Kopparberg, (GDG förare) ett tag åkte din buss vidare till Kopparberg, ett tag var det en SJ buss eftersom det var samtrafik mellan GDG och SJ på linjen Uddevalla-Örebro-Kopparberg. Hängde ni med? obs detta gäller tiden från 1980-1985

1896

Jag hittar inte 2565-68 heller i SBH.

Mats Karlsson

Citat från: 1896 skrivet 24 januari 2010, 17:16:35 PM
Jag hittar ändå inte 2917, 2065, 2067 och 68 i SBH.
Citat från: 1896 skrivet 24 januari 2010, 17:51:58 PM
Jag hittar inte 2565-68 heller i SBH.
Beror på att dessa bussar inte har blivit inlagda i SBH ännu.

1896

Har Ulf alla uppgifter som han behöver ?

Mats Karlsson

Citat från: 1896 skrivet 24 januari 2010, 19:14:07 PM
Har Ulf alla uppgifter som han behöver ?
Jag vet inte, men eftersom bussarna inte är inlagda så behöver han nog hjälp med uppgifter.

1896

Ja, har nån reg nr och Chassi nr på 2365-66 och 2565-68, så kan jag mejla Ulf, så han kan lägga in bussarna....

S Svensson

2365 LMP 276   30015913034870
2366 LMC 336                 20904


NHK

Dessa har jag som Swebus                                    
                                    
Nr   Ch.fabr   Ch.typ   Ch.nr   Ka.fabr   Ka.typ   Ka.nr   Dörrar   År   Reg.nr   F. Reg   Anm.   

0248/3   M-B   O303/9   300.159-13-034870   M-B   -   -      1983   LMP 276      Från GDG 2365 1990. Till Philipssons, Västerås 91-05-31   

0249/3   M-B   O303/9   300.159-13-034904   M-B   -   -      1983   LMC 336      Från GDG 2366 1990. Till Philipssons, Västerås 91-05-31 > Export 91-07-16   

0368/3   M-B   O303/9   300.519-13-044767   M-B   -   -      1985   EMG 263   85-06-26   Från GDG 2565 1990. Till Svantes Buss & Taxi AB, Lidköping 1998-10-29   

0369/3   M-B   O303/9   300.519-13-044890   M-B   -   -   1-0-1   1985   EFU 173   85-06-28   Sollefteå (95). Från GDG 2566 1990. Högfors Trading och Trafik AB, Kopparberg från 2000-08-09. Avställd 2000-06-28   

0370/3   M-B   O303/9   300.519-13-044992   M-B   -   -   1-0-1   1985   FBB 053   85-07-23   Skövde > Bs 95-08-17. Från GDG 2567. SB-lack 1992. Seklitas Konsult Handelsbolag, Skogås från 1998-11-04. Avreg.  1988-12-28   

0371/3   M-B   O303/9   300.519-13-045015   M-B   -   -   1-0-1   1985   FWE 373   85-07-24   ? > Kungsbacka. Från GDG 2568 1990. 54-ans Bil AB, Sköndal från 2000-10-18. Avreg. 2000-10-27