Volvo tros tas över av Geely

Startat av Niklas Bygdestam, 23 december 2009, 15:33:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Nu verkar det som om Geely tar över Volvo. Jag är skeptisk till detta och tror att det på sikt kan sänka Volvos status. Men det är möjligt att jag tror detta för att media har framställt detta på det viset och därför påverkat mig. Farhågorna finns ju att kineserna på sikt flyttar hela tillverkningen till Kina. Vad tror ni? Är Geely bra eller dåligt för Volvo?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6336055.ab
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoTe

Jag bryr mig ej. Vill företagen vara AB får dom vara det. Annars gör man som Kamprad, ser till att man ej kan bli uppköpt.

Muk

Finns det någon kinesisk satsning i Sverige hittils som har varit lyckosam? Jag tror inte jag har hört om någon affär med kinesiska intressen som inte har resulterat i konkurs.  ::)

Cero

Citat från: Muk skrivet 23 december 2009, 15:57:37 PM
Finns det någon kinesisk satsning i Sverige hittils som har varit lyckosam? Jag tror inte jag har hört om någon affär med kinesiska intressen som inte har resulterat i konkurs.  ::)

Tre. Inte direkt superlönsam, men definitivt inte konkurs och de är mycket målmedvetna och fokuserade. Mer än deras svenska partner. Dessutom är de uthålliga och långsiktiga, i betydligt större utsträckning än diverse svenska eller amerikanska börsnoterade bolag där kvartalsekonomi regerar och som ska ha tillbaka en idag satsad krona igår, helst dubbelt upp.

Stefan Lindberg

I en tråd längre ner diskuteras det om Kinesiska lågbudgetdäck som är usla.
Kommer vi kanske i framtiden att diskutera den usla Kinesiska bilen Volvo.

Hans Fredriksson

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 23 december 2009, 17:46:57 PM
I en tråd längre ner diskuteras det om Kinesiska lågbudgetdäck som är usla.
Kommer vi kanske i framtiden att diskutera den usla Kinesiska bilen Volvo.

Att kineser är aktieägare i Volvo betyder inte att Volvo är en kinesisk bil.
Besvikelsen är väl stor då Ford blev ägare till Volvo förväntningarna var höga att Volvo skulle bli något stort. De bästa Volvo-tiden kanske ändå var när bolaget hade en stor passiv ägare. Våra ATP-fonder.

Jonas Strömblad

Det kommer att bli en gigantisk insats från Volvohandlarna att byta ut alla Volvomärken på bilarna till nya Geely-märken! Hur många Volvobilar har sålts som måste kallas in för åtgärd?  ;)
/J

Ulf Rådeström

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 24 december 2009, 14:19:38 PM
Det kommer att bli en gigantisk insats från Volvohandlarna att byta ut alla Volvomärken på bilarna till nya Geely-märken! Hur många Volvobilar har sålts som måste kallas in för åtgärd?  ;)
/J

Tur man har en Audi då - där lär inte ringarna försvinna iaf ;-)

Hans Fredriksson

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 24 december 2009, 14:19:38 PM
Det kommer att bli en gigantisk insats från Volvohandlarna att byta ut alla Volvomärken på bilarna till nya Geely-märken! Hur många Volvobilar har sålts som måste kallas in för åtgärd?  ;)
/J

??
Företaget Volvo Car med styrelse ska väl finnas kvar som dotterbolag. Det är aktierna som byter ägare.
AB Volvo ägs till största delen av Renault men inte har Volvo lastvagnar Renaultloggan där fram. Liksom Scania inte har VW-märket.

Jonas Strömblad

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 24 december 2009, 16:04:19 PM
??
Företaget Volvo Car med styrelse ska väl finnas kvar som dotterbolag. Det är aktierna som byter ägare.
AB Volvo ägs till största delen av Renault men inte har Volvo lastvagnar Renaultloggan där fram. Liksom Scania inte har VW-märket.

Nähä.... God Jul på dig oxå!  :D
/J