Så rullar det Solaris på Stockholms gator

Startat av Marc, 28 november 2009, 18:02:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Citat från: Mattias Möller. skrivet 29 november 2009, 00:38:57 AM
Dom ja men nya model har vi inte som ska komma annas har jag hört att solaris bussarna i Landskrona bara krånklar hade hört ifrån bussförare sa det till mig ett 1års sen nu.

Citat från: Leif D skrivet 29 november 2009, 00:48:25 AM
Det är ju inte någon större skillnad på trådbussarna och dessa som Busslink får i Sthlm nu, frånsett drivlinan förstås.....  jag såg f.ö. 7421 själv idag på Nybroplan.
Sen tror jag nog att krångelfaktorn på de där tre trådbussarna nog mer hör hemma i "mänskliga faktorns territorium".
Det brukar vara så om något är lite omaka och kanske illa omtyckt i den där branschen.....

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 november 2009, 13:30:28 PM
Nja...i det här fallet visste du nog inte riktigt vad du pratade om tror jag.
Förarna bedyrar i Landskrona att bussarna är väldigt omtyckta och bra och sköna att köra - men att det har varit och tyvärr är många tekniska fel på bussarna.

Och det är just drivlinan som krånglat väldigt mycket, men även saker på karossdelen som tydligen inte varit så bra - även om jag inte just kan uttala mig om exakt vilka saker det rörde sig om.

Kanske vet Mattias om den treje bussen kommit tillbaka i trafik igen efter flera månader på verkstad?
Knappast ett förarfel  :P

Förvisso kan jag ju ha fel, ändå tror jag jag vet vad jag pratar om.
Först o främst menar jag att tre bussar kan vara mindre omtyckta av vissa, pga att de är väldigt olika andra mer normala bussar. Nu kanske det inte är det som är problemet i Landskrona då....
Drivlinan, att den krånglar i Landskrona, men inet i alla andra städer som har Solaris Trådbussar, kan ju kanske härledas till "mänskliga faktorn", man har ju inte direkt jätteerfarenheter av elektriskt drivna fordon i trakten, så de är väl rätt troligt att man kanske har svårt att hitta eventuella fel. Har dessutom en vagn varit på verkstad länge, så finns det säkert någon bakomliggande orsak (t.ex. att någon komponent måste skickas för reparation och ingen vill stå för ersättningskomponent), vilket ju inte är ovanligt vid små fordonsbestånd, även detta då "mänskliga faktorn". Om den tredje bussen är i trafik nu, kanske Mattias vet, möjligen vet han OM och NÄR en fjärde buss kommer, samt vad det blir för leverantör på den.
F.ö. avsåg min skillnad i drivlina, Landskronas Solaris trådbussar kontra Busslinks Solaris gasbussar.
Ska jag sen vara näsvis, så skrev jag inte vilken bransch jag avsåg heller, de lämnade jag åt var och ens fantasi.....      ;D /Leif
;-)

Möllers

Har ingen koll alls om den 3 trådbussen kör idag i Landskrona brykade se MAN på 3an nu ibland Trådbussar sen volvon 5059 på 3an med ibland.
Sen den 4e trådbussen skulle väl komma i dec iår nån som vet mer undra om det blir nån solaris kan bli med Neoplan med.


buskörare

Citat från: Svoca skrivet 29 november 2009, 08:13:06 AM
"Smygpremär" kan man kalla denna utsättning av den första Solarisbussen. 7421 och 7427 är det två första
Solaris som levererats till Söderhallen. Visning skedde i fredags och nu måndag 30/11 för Busslinkfolk på
hallgården Söderhallen 09.00 - 15.00. Trafikstarten för dessa bussar skulle ske kommande vecka eller veckan efter. Om lördagens utsättning var bara tillfällig eller om dom ska gå i trafik från och med nu återstår att se. Många Solarisbussar står vid Girovägen i Veddesta (Solaris Bus Sweden),
vid Busmarket i Huddinge och hos JMR i Hammarby för montering av Buss-PC och Access. Alla 28 beställda ska finnas i Stockholmsområdet.
För övrigt kan nämnas att alla 20 beställda MAN 2-axliga biogasbussar nu har anlänt till MAN vid Lindvreten.
Genomgår service och ska sedan "slussas" via JMR för att så småningom levereras till Söderhallen.
Under denna vinter får alltså Söderhallen 28 Solaris och 20 MAN, alla 2-axliga biogasbusssar.
Motsvarande antal H 18E ska slopas. Därefter återstår c:a 16 st H 18E i trafik i Söderhallen. Slopningen kommer
nog igång under januari 2010. 

Jag tror dock inte att första tanken var att Söderhallen skulle ha dom 20 MAN-bussarna, utan dom var nog tänkta åt oss på Lidingö. Men eftersom vår gasledning inte är färdig får dom rulla i stan så länge. Nu verkar det dock funderas på lite andra lösningar, så vi får väl se om det blir 2-axlade eller 3-axlade eller en blandning MAN på ön. Eller om det även blir några med sån där led i mitten.

groenis


Urbinon är en polsk design och inget annat.
[/quote]
Ersa det Sollen länkade till är en firma i Tyskland som på uppdrag gjorde en modell
av Solaris Urbino i skala 1/10 för att Solaris F:d Neoplan Polska skulle ha något att visa tilltänkta kunder.
Det är mycket vanligt att man gör så kostnaden för en fullskala skulle inte löna sig om kunden inte vill ha den modellen av fordon.

/Lennart

Tomas Lundqvist

Tycker mest de ser ut som en omstöpt Omni, ungefär som Ford och GM gör med sina sk "lyxmärken" (Mercury, Buick m.fl). Ser man bussen bakifrån så ser man ju viss skillnad, men i övrigt lär inte många se någon skillnad på dem. Inte ens den märkliga assymetriska överkanten på fronten lär höja många ögonbryn annat än bland de av oss som har ett intresse för dylika ting.
Däremot kan man ju hoppas att de är bekvämare och tystare än de skramlande och stötiga Omni. Saknar de inte en sekund här i Örebro, även om MAN inte är något under av komfort!

Svoca

I torsdags 3/12 levererades ytterligare tre Solaris till Söderhallen - 7409, 7412 och 7425. De står uppställda i fack 22 inne i hallen i väntan på att tas ut i trafik. Därmed har Söderhallen fått fem Solaris levererade.
Trafikstart inom kort.

virtual1

Citat från: buskörare skrivet 01 december 2009, 22:43:32 PM
Jag tror dock inte att första tanken var att Söderhallen skulle ha dom 20 MAN-bussarna, utan dom var nog tänkta åt oss på Lidingö. Men eftersom vår gasledning inte är färdig får dom rulla i stan så länge. Nu verkar det dock funderas på lite andra lösningar, så vi får väl se om det blir 2-axlade eller 3-axlade eller en blandning MAN på ön. Eller om det även blir några med sån där led i mitten.

Vad händer då de bussarna kommer till Lidingö då om man börjar skrota MaxCi hej vilt här inne i stan?

Ted Selander

Citat från: virtual1 skrivet 04 december 2009, 23:15:33 PM
Vad händer då de bussarna kommer till Lidingö då om man börjar skrota MaxCi hej vilt här inne i stan?

Vips kommer det (minst) 20 nya gasbussar till Söderhallen och/eller Frihamnen. Det lär samordnas med flytten Söderhallen - Lidingö.

/Ted

Svoca

I dag lördag 5/12 gick 7409 som övningsvagn  för Söderhallspersonal. Ytterligare en Solaris har levererats.
7423 anlände till Söderhallen fredag 4/12. Nu finns sex Solaris levererade.

buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 04 december 2009, 23:15:33 PM
Vad händer då de bussarna kommer till Lidingö då om man börjar skrota MaxCi hej vilt här inne i stan?

Eftersom vi får ut 20 nya, så ska ju 20 av våra ut på annat. Vi har inga MaxCi kvar, men en drös Linkar ska ha nya hem. 3 går till Norrtälje enligt uppgift, men resterande 17 ska ju ut nånstans. Våra nyaste, så det är inga skrotvagnar.

Kim

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 28 november 2009, 23:14:32 PM
Även jag noterade att en Solaris var ute och rullade idag. Dock fick jag inte till någon riktigt bra bild på den i trafik på linje 47 utan visar istället denna tagen på Hamngatan vid Norrmalmstorg när den tommar tillbaka från Skansen till Sergels torg.  ;D



Hehe.. Bad Buss!! I agree.

Andreas

Citat från: Svoca skrivet 05 december 2009, 20:00:22 PM
I dag lördag 5/12 gick 7409 som övningsvagn  för Söderhallspersonal. Ytterligare en Solaris har levererats.
7423 anlände till Söderhallen fredag 4/12. Nu finns sex Solaris levererade.

Hej, jag är en helt ny användare av Bussnack och jag har haft ett visst intresse för bussar sedan tidig ålder (intresset var i viss mån mycket större på den tiden). Jag tycker det är intressant med alla era diskussioner om nya o gamla bussar, särskilt intresserad av vilka förändringar som sker i busstrafiken i Stockholmsområdet.

Jag vet att jag vid 3 tillfällen har lyckats se Solarisbussar rullandes i innerstan. Först medan jag väntade på t-banan vid Kristineberg, passerade en solaris på Tranebergsbron västerut, en gång tursatt (7420 tror jag det var) som 47:an vid Åhléns, samt nr 7427 (om jag minns rätt), vid Södermalmstorg (Slussen), dock ej i trafik men med öppen motorlucka. Två personer stod och inspekterade motorn. Jag antar att man inspekterade motorn för att kunna få en allmän överblick, det vore inge vidare om motorn havererat innan trafikstart.


M224

Citat från: Andreas skrivet 08 december 2009, 10:30:49 AM
Jag antar att man inspekterade motorn för att kunna få en allmän överblick, det vore inge vidare om motorn havererat innan trafikstart.



Det är inget ovanligt med problem på fordon innan trafikstart. Det kan vara barnsjukdomar, tester och mätningar etc.

Svoca

Ytterligare tre Solaris levererade till Söderhallen 9/12 - 7424, 7426 och 7428. Totalt nio levererade.