Büssing Senator (SL H 27)

Startat av Hasse L, 25 oktober 2009, 21:27:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 25 oktober 2009, 21:27:55 PM



Ytterligare en mycket trevlig miljöbild.
Detmåste vara "Gallerian"(=Västra Trädgårdsgatan)som är under byggnad till höger?
Bilden torde vara tagen en söndageftermiddag med tanke på att det inte är några privatbilar ute?/Ulf

christian berg

Mycket trevliga bilder på en Büssingtyp som man sällan ser bilder på! Gick H27 ofta på just linje 50 fram till dess nedläggning?

Vagn 5555 på den nedersta bilden såldes tillsammans med 5549 och 5551 till Örebro. Vi har ju nyligen fått se bilder på 5551 stående på en skogsskrot, kanske finns det bilder på den i trafik?

Hälsningar

Christian Berg

Hasse L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 oktober 2009, 17:37:20 PM
Ytterligare en mycket trevlig miljöbild.
Detmåste vara "Gallerian"(=Västra Trädgårdsgatan)som är under byggnad till höger?
Bilden torde vara tagen en söndageftermiddag med tanke på att det inte är några privatbilar ute?/Ulf
Ja, det verkar som bara Sverigehuset är klart. Man bygger både ¨sparbankshuset¨ och Gallerian. Mot att det är söndag talar möjligen den efterföljande linje 50E; denna kördes en period även lördagar, men inte söndagar, tror jag. (Här törs man inte vara för säker).
Mvh /H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hobgoblin skrivet 26 oktober 2009, 17:54:23 PM
Ja, det verkar som bara Sverigehuset är klart. Man bygger både ¨sparbankshuset¨ och Gallerian. Mot att det är söndag talar möjligen den efterföljande linje 50E; denna kördes en period även lördagar, men inte söndagar, tror jag. (Här törs man inte vara för säker).
Mvh /H


Det var väl hösten 1973 som det var förbud mot att köra privatbilar på söndagarna på grund av bensinbrist. Så det är ju tänkbart att SL mötte detta genom att sätta in extrabussar.
Mycket, mycket trevlig bild för övrigt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2009, 18:18:08 PM
Det var väl hösten 1973 som det var förbud mot att köra privatbilar på söndagarna på grund av bensinbrist. 

Jag har inget minne av att den under bensinransoneringen 1974 fanns något förbud att köra privatbilar på söndagar.
Men under Suezkrisen 1956 var det väl ett sådant söndagsförbud?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 oktober 2009, 18:23:50 PM
Jag har inget minne av att den under bensinransoneringen 1974 fanns något förbud att köra privatbilar på söndagar.
Men under Suezkrisen 1956 var det väl ett sådant söndagsförbud?

Nej, det kanske aldrig blev genomfört utan bara var på tal. Men det är ju konstigt att det saknas privatbilar på bilden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Citat från: christian berg skrivet 26 oktober 2009, 17:48:14 PM
Mycket trevliga bilder på en Büssingtyp som man sällan ser bilder på! Gick H27 ofta på just linje 50 fram till dess nedläggning?

Vagn 5555 på den nedersta bilden såldes tillsammans med 5549 och 5551 till Örebro. Vi har ju nyligen fått se bilder på 5551 stående på en skogsskrot, kanske finns det bilder på den i trafik?

Hälsningar

Christian Berg

H27 förekom väl rätt flitigt även på linjerna 41, och 42 vid fototillfället. Var det någon skillnad mellan H27, och H32 ur körsynpunkt? H27:an var ju lite kortare i rocken, och ser aningen "smidigare" ut.

Härligt tidsdokument för övrigt! :)

/Peter

Hasse L

Citat från: Peter Rost skrivet 26 oktober 2009, 19:57:30 PM
H27 förekom väl rätt flitigt även på linjerna 41, och 42 vid fototillfället. Var det någon skillnad mellan H27, och H32 ur körsynpunkt? H27:an var ju lite kortare i rocken, och ser aningen "smidigare" ut.

Härligt tidsdokument för övrigt! :)

/Peter
På linjer med många korta högtrafikturer och extravagnar syntes väl äldre vagnar mest, då man strävade efter att tursätta de nyaste på heldagsturerna.
H27 var ½ meter kortare än H32 och de accelererade bättre. Det gick att växla manuellt, men det var egentligen onödigt med den pålitliga ZF-lådan. Ibland provade man att behålla direktväxeln längre vid inbromsning i halka. Framhjulen satt en bit in (mot bussens mittlinje), det kan ha gjort att de kändes smidigare än de nya, robustare H32. Det var något med kranen för framdörren också, eller så gällde det bara H25-26...? Åtminstone dessa levererades med en obekvämt placerad tryckknapp långt ner på instrumentpanelen (tysk standard?), men på Stockholms Spårvägar fanns viljan att tillgodose förarnas önskemål, så snart ersattes knappen av en lättmanövrerad spak på den invanda platsen till vänster (ja till höger från början, för detta gjordes redan under vänstertrafiktiden). I kommande leveranser återkom givetvis inte dylika missar. (Förrän långt, långt senare.)
Mvh/H