Svårt att välja systemkamera, tips tack??

Startat av sonatarctica, 16 augusti 2007, 23:05:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sonatarctica

Tjena, är ganska ny inom fotografering, har hållt på ett tag med min digitala kompaktkamera. Men jag är nu sugen på att inhandla en systemkamera, men då är frågan vilken man ska ha? Har väl ca 5 till 7 tusen kr att röra mig omkring. Har funderat lite på Nikon D40. Ge mig gärna lite tips :)

Tack på förhand =)
// Sonatarctica

OSkar000

Personligen föredrar jag Nikon även om jag har lite svårt för minstingen D40. Egentligen har den bara en stor nackdel och det är avsaknaden av fokusmotor i kamerahuset vilket gör att objektivutbudet blir aningen begränsat till den. Har du bara tänkt att köpa ny (nikon)objektiv är detta egentligen inget jätteproblem, men med begagnad optik kan det bli värre eftersom det inte är många äldre objketiv som har inbyggd fokusmotor (AFS på nikonspråk). Annars är en D40 med kitobjektivet (18-55) och ett 55-200 4-5,6 VR en prisvärd och användbar kombination.

En begagnad D70 är annars ett säkert kort, visserligen en ganska gammal kamera men den står sig bra mot i princip alla instegsmodeller på marknaden idag.

Kolla även på Canons eos 350D som också är en bra kamera för relativt lite pengar. Tänk dock på att objektivet som följer med den inte är någon höjdare vilket gör att man vill byta det ganska snart.

sonatarctica

Okej de låter bra, hur mycket ska man betala för en begagnad D70 i sådana fall?

PS. Tack för tipsen =)

Nån som har fler tips??

Henasa

Jag köpte mig en jättegammal Sony som är nästan en "systemkamera". Kan dock inte byta objektiv på den. Men det blir fantasisikta bilder med finfina färger. När den kom ut -01 gick den loss på ca 14.000:- som jag häromdagen gav 1500:- för. Någon på blocket sålde en lika för 4000:-
Den heter Sony DSC-F707. Ska lägga upp några bilder från Trelleborg under dagen om jag lyckas tömna den mot min linuxburk..

/Henrik

M224

Både jag och PH fotade länge med en kombo av EOS 350D + EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM.

Den kombon kostar ca 7000 kr och då får man "Canongrejer".

ps. PH kör fortfarande med 350D + 28-105 /3.5-4.5 II USM

sonatarctica

Okej, har nästan helt bestämt mig för en Pentax K100D Super, eftersom den är skön att hålla i och verkar bättre än konkurrenternas utbud, den har dessutom fått bra kritik!

OSkar000

#6
Nackdelen med Pentax är det klena objektivutbudet, Sigma och Tamron har en del objektiv som passar men vad det gäller Pentax egna är det väldigt skralt.


Men, en viktig sak som du skriver, tycker du kameran känns bra och passar dina behov så är det ett bättre val än en kamera som kanske är lite bättre men som du inte alls trivs med. Det är mycket som ska stämma för att man ska hitta en kamera som man trivs med.


sonatarctica

Citat från: OSkar000 skrivet 18 augusti 2007, 23:56:37 PM
Nackdelen med Pentax är det klena objektivutbudet, Sigma och Tamron har en del objektiv som passar men vad det gäller Pentax egna är det väldigt skralt.


Men, en viktig sak som du skriver, tycker du kameran känns bra och passar dina behov så är det ett bättre val än en kamera som kanske är lite bättre men som du inte alls trivs med. Det är mycket som ska stämma för att man ska hitta en kamera som man trivs med.



Jo ja förstår precis hur du menar :) men ja hade tänkt att köpa antingen ett Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED eller Tamron AF 70-300/4-5,6 Di så jag kommer inte direkt ha problem med att välja objektiv iaf :) Och enligt specifikationerna verkar denna kameran bättre än de andra i samma prisklass, som tex Nikon D40 som verkar för "nybörjarvänlig" om du förstår. Plus att Pentaxen ligger riktigt bra i handen!

sonatarctica

Sorry om jag dubbelpostar, var på scandinavian photo idag och kollade på kameror, och ja har mer beslutsångest än någonsin tidigare heh. Det står mellan Pentaxen och Nikon D40, det är svårt som sjutton :P D40 är inte heller direkt dålig, men den kostar ju med batterier inräknat ca 1000 kr mindre, plus att ja kan få 830 kr tillbaka om jag köper den snart... Så vad tycker ni?

M224

Köp EOS 400D med EF-S 55-250mm IS då får du ett objektiv med brännvidd från 88-400mm med fyra stegs bildstabilisering och med fina UD glas samt Super Spectra Coating.  ;)

http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Image_Stabilization_Lenses/EF-S_55-250mm_f_4-5_6_IS/index.asp

Jag skoja bara, köp vad du känner för. Jag ville bara göra lite reklam för Canons nya objektiv, Canonist som jag är... ;D