SL köper 250 biogasbussar

Startat av Börje, 21 augusti 2009, 23:45:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Börje

Nu blir det storsatsning minsann! Man kan väl anta att det handlar om biogasbussar och att det blir Lidingö, Hornsberg och de nya depåerna i södra Hammarbyhamnen och i Charlottendal på Värmdö som ansluts först...

http://svt.se/2.33538/1.1662878/sl_kostar_pa_sig_250_nya_miljobussar?lid=senasteNytt_363718&lpos=rubrik_1662878

Jonas Strömblad


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Jonas Strömblad

Citat från: Peter Rost skrivet 22 augusti 2009, 00:03:38 AM
En sån här menar du? http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19406.0  ;D ;)

Ajdå... Jag tänkte nog mer på en yngre variant  :)
Men det vore nog trevligt med en Büssing oxå.  ;D
/J

Citat från: Bussmicke skrivet 21 augusti 2009, 23:58:26 PM
Jag vill ha tillbaka H20 & H57

H20 körde jag idag!  :o
/J

Simon Bertilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 21 augusti 2009, 17:00:02 PM
Malmö verkar ju kunna svälja hur mycket utökning som helt.
Tänk om den utvecklingen var här Stockholm att det utökas och anskaffas vagnar hela tiden
Det skulle vara skoj

Citat från: Bussmicke skrivet 21 augusti 2009, 23:58:26 PM
Jag vill ha tillbaka H20 & H57

Hur ska han ha det egentligen? ;)

Peter Rost

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 22 augusti 2009, 00:10:58 AM
Ajdå... Jag tänkte nog mer på en yngre variant  :)
Men det vore nog trevligt med en Büssing oxå.  ;D


Skämt åsido, du menar så klart en sånhär, också en mycket trevlig buss. ;)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5501.0

Jonas Strömblad

Citat från: Peter Rost skrivet 22 augusti 2009, 00:17:21 AM
Skämt åsido, du menar så klart en sånhär, också en mycket trevlig buss. ;)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5501.0

Korrekt!
Sista riktiga kvalitetsbussarna från Säffle?
/J

Ersa

Citat från: Börje skrivet 21 augusti 2009, 23:45:14 PM
Nu blir det storsatsning minsann! Man kan väl anta att det handlar om biogasbussar och att det blir Lidingö, Hornsberg och de nya depåerna i södra Hammarbyhamnen och i Charlottendal på Värmdö som ansluts först...

Är det för tidigt att spekulera om tillverkare, längder och andra detaljer?

Börje

Hahah! Vilka roliga vändningar trådar kan ta ibland. För min del får man gärna köpa tillbaka ett gäng H27 och konvertera till gasdrift!  :)

Citat från: Verspieder skrivet 22 augusti 2009, 03:13:45 AM
Är det för tidigt att spekulera om tillverkare, längder och andra detaljer?

Spekulera är skoj! Envisas Scania fortfarande med att inte bygga gasbussar? I s f blir det väl Volvo och MAN för hela slanten...

Vad gäller längder blir det väl mest kort och led till förorterna, och säkert ett nytt gäng boggie till innerstan. Depån i Charlottendal förbereds väl för dubbelledbussar?

M224

Kan man våga hoppas på några Volvo gas i 7700-serien.  ???


homer

Citat från: Börje skrivet 22 augusti 2009, 10:50:43 AM
Hahah! Vilka roliga vändningar trådar kan ta ibland. För min del får man gärna köpa tillbaka ett gäng H27 och konvertera till gasdrift!  :)

Spekulera är skoj! Envisas Scania fortfarande med att inte bygga gasbussar? I s f blir det väl Volvo och MAN för hela slanten...

Vad gäller längder blir det väl mest kort och led till förorterna, och säkert ett nytt gäng boggie till innerstan. Depån i Charlottendal förbereds väl för dubbelledbussar?


var har du hört de? hur ska dem få plats i Slussen? efter ombyggnaden av slussen har ju SL skissat på en terminal likt nils eriksson terminalen, tror de blir lite väl svettigt med dubbelledbussar då...

för övrigt näms de ju inte nån tidsplan överhuvud taget för dem här 250 bussarna, kanske är de bara söderhallen som ska få nytt?

Kvarne

Enl. Uppgift skall det levereras MAN kortbussar med Biogas till Lidingö.... :-\
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Cero

Citat från: homer skrivet 22 augusti 2009, 11:25:33 AM
var har du hört de? hur ska dem få plats i Slussen? efter ombyggnaden av slussen har ju SL skissat på en terminal likt nils eriksson terminalen, tror de blir lite väl svettigt med dubbelledbussar då...


Varför skulle det bli svettigt? Att backa med ledbussar menar du? Det görs ju dagligen i terminalen vid Liljeholmen och det funkar vad jag förstår fint. Det sitter ju förnämliga kameror bakom bussarna som ger förarna bra överblick över såväl ytan bakom bussen som själva bussen.

Jonas Strömblad

Fast nu var det
Citat från: Cero skrivet 22 augusti 2009, 11:33:30 AM
Varför skulle det bli svettigt? Att backa med ledbussar menar du? Det görs ju dagligen i terminalen vid Liljeholmen och det funkar vad jag förstår fint. Det sitter ju förnämliga kameror bakom bussarna som ger förarna bra överblick över såväl ytan bakom bussen som själva bussen.

Fast nu handlade det om dubbelledbussar  :)
/J